Frihed ?

Hyggehjørnet d.  26. april. 2009, skrevet af ShArX
Vist: 768 gange.

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:04:19
Svar/Indlæg:
664/68
Blev lige lidt filosofisk 🙂

Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres opfattelse af begrebet frihed er....
Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:13:45
Svar/Indlæg:
1600/230
Mit korte svar må være: tid. Tid til at nyde min kæreste, mit barn, resten af familien. Tid til at læse bøger, artikler og hvad der ellers måtte være af spændende ting at udvide horisonten med.
Tid til at rode med min pc, spille spil, læse om hardware og software.
Tid til at spille musik og kunne indgå i et fællesskab med andre om det.
Tid til at gå en tur og se hvilke spændende ting naturen må bringe.
Tid til at mødes med venner og snakke om hvad der er sket siden sidst vi så hinanden.
Jeg kunne fortsætte længere, men der er stile der skal rettes, og det er ved at være alt for sent til at være klar i hovedet 🙂

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:13:59
Svar/Indlæg:
3162/326
Det er noget man får i det øjeblik man ikke ejer noget.

For om man vil det eller ej, så ejer ting også en, og ikke kun omvendt

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:15:50
Svar/Indlæg:
1897/51
Retten til at gøre hvad endt man ønsker, så længe det ikke begrænser andres frihed...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:21:46
Svar/Indlæg:
5474/39
Frihed for mig er :
Jeg kan sige hvad jeg vil, dog tage de problemer kan komme ved det.
Jeg kan tage der hen i verden, jeg ønsker se.
Man ikke har nogle faste krav eller regler man skal følge.
Kan gør de ting, man selv har lyst til man ikke er fast bundet på noget.
Man kan være sammen med de mennesker man har lyst til.
Det er en selv der kort ligger livet, det er ikke andre der bestem det for en. (kun kommer med hjælp eller gode råd)
Frihed er også jeg kan læse nyheder der sker i rundt om i verden. (igen folk kan godt mene det er manupaltion, det er en anden sag) Selv kan vælge hvilken produkter man vil købe, og ikke er fast lagt under et bestemt lands vare udbydning.

Men frihed er kun godt, hvis vi selv kan styre den. Det er bare ikke alle der er lige gode til det.

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2009 23:40:21
Svar/Indlæg:
260/3
At ku gøre hvad man vil inden for medmenneskeligt ansvar ,ala ikke gøre skade på andre osv.
"short version"

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2009 23:59:54
Svar/Indlæg:
4657/53
Det er når konen er i byen/ferie med veninderne og ungerne er på ferie hos bedste og man har fået lommepenge 😀 😀

#3 siger det i en kort vers .
Nu mangler vi bare nonig afhandling om frihed .. 🤣

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2009 01:03:45
Svar/Indlæg:
2620/327
Selv at kunne skabe det liv, man gerne vil have, både for sig selv og andre

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2009 06:23:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

I'd copy-paste that 😎

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2009 09:47:06
Svar/Indlæg:
664/68
Tak for jeres holdninger 🙂

Ved godt at det er lige til en afhandling, men det er lækkert I kunne holde det lidt kort.
Fik bare lyst til at høre andre mennesker meninger, da der jo ofte bliver debateret om emnet i medier af foskellig art.

#3 det er jo escensen, som jeg er meget enig i. en skam det ikke er fuldt ud muligt i vores "liberale, frisindede samfund".

Feks.

Hvis jeg af den ene eller anden grund ikke nyder rusen fra alkohol i samme grad som gennemsnittet, burde jeg så ikke have ret til at beruse mig med et stof efter eget valg ?
for eksempel THC(TetraHydroCannabinol)?

Hvorfor skal det dikteres hvilke substanser er "acceptable" og hvilke der ikke er ?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
27-04-2009 09:59:44
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg ved godt det ikke er frihed, men #7 har ligesom sat punktum for det, så derfor vil jeg gerne definere lykke.

Lykke er kun noget værd, når den deles med andre !

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2009 10:05:11
Svar/Indlæg:
664/68
# 10

Sweet 🙂

Synes dog personligt at lykke er svært at opnå uden andre 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2009 15:55:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Fordi alkohol, rusmidler og andre nydelsesprodukter, fucker dig op i en sådan grad, at du ikke er velfungerende og i sidste ende afhængig. Hvis det er din opfattelse af "frihed", så vil jeg lade dig beholde den for dig selv.

-> #10

En sætning der med dybere filosofisk analyse kan betragtes som endegyldig. Lidt på samme måde som: "Hvis et træ vælter og ingen er der til at høre det. Larmer det så?" - Hvilket jo netop definerer hvad det kræver for at en sådanne situation kan opstå.

Hvis ikke der er nogen til at se et stjerneskud, er det jo heller ikke sket i den forstand, at ingen er/var der til at se det og senere fortælle videre om det.

Mange eksempler, igennem historien, er på en sådan måde gået tabt eller er måske slet ikke blevet noteret, fordi ingen gad at fortælle det videre.

Alternativt, så vil jeg - om 100 år - heller ikke have eksisteret, såfremt jeg ikke har efterladt mig et levned. Enten i form af en almen kendt skikkelse eller familie/efterkommere. Dersom at mit eftermæle ikke eksisterer, eksisterer jeg heller ikke i hverken folks bevidsthed eller kendskab.

"Jeg tænker, altså er jeg".

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2009 10:46:18
Svar/Indlæg:
664/68
# 12

Det eneste jeg anfægter er jo; hvorfor skal individer ikke selv have lov til at bestemme hvad de ønsker at foretage sig med deres liv, så længe du ikke begrænser andre i deres mulighed for det samme ved disse handlinger ???

Og er alle ikke afhængige af et eller andet ? Adrenalin, dopamin, serotonin.
Hjernen er jo skruet sammen til at belønne sig selv, hvilket jo danner et afhængighedsmønster. Meget smart når det er overlevelse det handler om.
Men hos mange mennesker kan psyken gå i selvsving.

Der hvor jeg mener at problemerne opstår er når de "ramte" personer ikke er ærlige overfor sig selv. Ikke vil se hvad den dybere årsag til deres handlinger er.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 10:47:57
Svar/Indlæg:
8762/174
Frihed er kun et ord der eksistere i den perfekte verden.

Det er i hvert fald ikke et ord eller et begrep jeg kender sådan meget til med det skole fis og andre skid og møg man hele tiden skal lave

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2009 11:35:14
Svar/Indlæg:
15982/637
#12: Narh det var nu ikke det jeg ville frem til. Man kan vel godt opleve "lykke" som een person, men den er vel mest værd når den deles med nogen .. eller ?

"I stink, therefore I am" Quote Eddy.

Skal man være pernitten, så er frihed en sproglig kontruktion og er i sig selv ikke en fysisk håndgribelig størrelse. Så frihed er vel hvad vi hver især gør den til.

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 12:17:07
Svar/Indlæg:
1630/101
"Frihed" betyder blot at du ikke har mere tilbage at miste.