#27 + alle andre
Tror jeg har fanget din mening nu; Altså at en clock for clock test også er interessant at få med - det er jeg kun ening med dig i. "Problemet" er jo bare at det langt fra er alle mennesker der overclocker, ja vi er måske under 1% i virkeligheden, og selv om der er en langt højere koncentration af overclockere her på sitet end i den generelle danske befolkning, så er det stadig langt fra at være "alle" der overclocker.
Noget helt andet er jo at Intel har bestemt deres 920'er skal køre ved 2.66 GHz, og for de penge får man så en CPU der ligger ydelsesmæssigt op ad AMD's 955 på 3.2 GHz. Begge producenter har selv bestemt hvor højt de er clockede - og må derfor være udgangspunktet for vore test og analyse. Hvis CPU'er kom med en valgfri multiplier der ikke var fstsat til noget bestemt, så så det jo noget anderledes ud.
Men, men, men... Clock for clock test har vi alligevel lavet, det var sidste gang vi testede Phenom II, hvilket var både X3 720 og X4 810 der udkom på samme tid. Her får man at se hvad AMD's Phenom II clocket til 3 GHz, kan vs. Intel's Core i7 clocket til 3 GHz. At lave testen igen ved 3.2 GHz vil være spild af tid, eftersom 955'eren ikke har andre fordele over X4 810 andet end højere standard frekvens.
Og så er der jo også problemet med at gøre forøgelsen af BCLK på et Core i7 bundkort, til samme optimering i form af forøgelse af både northbridge og HT frekvens på et AMD bundkort. Det er et regnestykke der er stort set uløseligt, og det eneste retfærdige ville være at finde den mest optimerede indstilling på begge bundkort. Det ville tage længere tid end der er brugt på at lave hele denne artikel, og et eller andet sted må vi jo begrænse os, da vi jo ikke er anandtech, tomshardware eller andre store redaktioner, men et lille bitte uafhæning sammensurium af frivillige hænder, der bruger kostbar fritid på kombineret hoppy og slavearbejde - vi skal også finde det rigtige balancepunkt - så det gør for os ikke noget at der stadig er mere at komme efter, noget at stile efter hvis man får lyst til at gå amok i test. Hvem ved, måske jeg finder på at lave sådan en gennemført Intel vs. AMD test een gang for alle engang, men ligenu må i altså nøjes med det i kan få. Det er sommer og livet skal også nydes 🙂