Som #25 siger, er det ikke nemt at være hardwareforhandler i DK. Danske forbrugere er utrolig prisbevidste og lige præcis prisen er, næsten uanset hvad, forbrugernes og ikke mindst forhandlernes vigtigste kunkurrenceparameter.
Danske forbrugere handler, groft sagt, der hvor priserne er lavest og her taler jeg af erfaring fra både den ene og anden side af desken. Forstå mig ret, der er selvfølgelig undtagelser.
Konkurrencen i branchen er benhård, ikke mindst fordi at globaliseringen og internettet har bragt udenlandske markeder med lavere priser end her hjemme til DK.
Som sagt er prisen det konkurrenceparameter der ændres mest på, så vi oplever en uhyggelig priskrig på hardwaremarkedet og det betyder altså at forhandlerne nedsætter deres avance usandssynligt meget. I nogle perioder så meget at de faktisk taber penge, blot for at få forbrugernes opmærksomhed. I sådanne situationer er der ikke meget der skal gå galt før korthuset vælter og man må dreje nøglen om.
Så jeg synes at man må have lidt forståelse for at det virkelig er et hårdt marked at være forhandler i, men der skal selvfølgelig ikke herskes tvivl om at svinestreger og svindel er der ikke plads til. At r*vrende sine kunder er som at skyde sig selv, skulle man tro.
Men de fleste forbrugere er villige til at tage risikoen og betaler gerne den pris for at få billigt hardware, så det betaler sig alligevel at være konkursrytter. Indstillingen er nemlig, "hvor skulle de ellers få deres hardware når risikoen alligevel er der de andre stedet, selv med højere priser?". Og her må jeg sige at de har ramt rigtigt. Risikoen er der nemlig ligegyldig hvor man handler (næsten), så hvorfor tage risikoen et dyrt sted?
Det der skal til, mener jeg, er at markedets forhandlere forstår at det er ikke bæredygtigt med avancer så lave at konkursen lure lige om hjørnet. De skal i stedet tage den pris som gør at de kan overleve, og sørger for at konkurrere på at netop de med deres reelle priser altid vil være der og altid vil yde den bedste service og vil aldrig tage r*ven på deres kunder. Det er til at forstå og det, tror jeg, vil skinne igennem.
Wauw... troede slet ikke jeg kunne skrive så meget. 😲 😀