Linux

Software d.  27. april. 2009, skrevet af Agurken
Vist: 1132 gange.

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2009 22:12:37
Svar/Indlæg:
194/39
Når man snakker linux, snakker man så ikke mange forskellige 'OS'

som:

Ubuntu
Kubuntu
Mythbuntu
Slackware

(lige dem jeg kunne i hovedet)

Men hvad er forskellen på de forskellige?
OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2009 22:41:42
Svar/Indlæg:
1471/40
De er (så hut jeg visker) alle baseret på den samme kerne, og kan vel bedst beskrives som variationer over samme tema.De adskiller sig en del mht. installation procedure, features, GUI, og så videre. Slackware er nok den version der er sværest at gå til, alle "buntu" versionerne er de mest velegnede for begyndere.

Nu er det dog længe siden jeg har rodet med Linux, så har nogen mere aktuel kendskab til Linux, må de endelig korrekse mig. 😀

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 00:34:06
Svar/Indlæg:
129/16
Undskyld jeg lige bryder ind med et ekstra spørgsmål ang Linux, nu du havde taget hul på det 🙂

Jeg har den senere tid overvejet at prøve en linux version på min bærbar. Dog har jeg overhovedet ingen erfaring med linux, og vil derfor høre hvilken slags man evt kan bruge til det., og om det muligt at gøre det egentlig?

Den skal bare kunne bruges til netsurfing og skrive i word/regneark (så vidt jeg ved, så er det open office man bruger på linux?).

Igen undskyld for at bryde ind i din tråd 🙂

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 03:43:30
Svar/Indlæg:
7111/480
2# jeg bruger selv ubuntu dog har jeg lige her i går lajet lidt med opensuse og syns faktis det ser super lækert ud så det bliver nok kiger nærmer på det i framtiden men når du er helt ny så har ubun tu et stort dansk bruger forum så det kune være en god ide af vælge det så der er en mase hjælp af hente 🙂

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 06:24:27
Svar/Indlæg:
699/41
Slackware er den 'reneste' af Linux distro'erne, den er ikke så desktop orienteret som de andre og er derfor sværere at gå til, for nogen kan indlæringskurven godt være lidt for stejl, men jeg synes absolut det er det værd da du på den måde er nødt til at lære hvordan tingene hænger sammen 🙂

Personligt har jeg brugt Slackware i en eller anden form siden 3.6 udkom i 1998, dog mest til server brug og lignende.

Det kan godt virke lidt gammeldags og tungt at danse med i forhold til mange andre distro'er, så hvis det er til desktop brug, og bare skal være nemt ville jeg vælge en af de andre distro'er, hvis jeg var rimelig grøn på området.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-04-2009 07:57:25
Svar/Indlæg:
4033/364
Linux er selve kernen i systemet , men da linux er super fleksibelt så kan man tilpasse det i uendelighed med drivere , programmer mm. Ubuntu er et godt eksempel, selve grunddelen deler fx ubuntu og fx kubuntu forskellen er at det program der styrer hvordan desktoppen virker er to forskellige , nemlig gnome eller kde. Ubuntu er såvidt huskes baseret på debian.
Jeg vil klart foreslå at du henter kubuntu da det er rimeligt nemt at gå til (jeg synes at kde er lidt nemmere at gå til). Samtidig er der et program der hedder noget i retning at synpartic hvor man nemt kan installere drivere og programmer. Openoffice er med som standard og mener også at firefox er.
Du kan bruge kubuntu og ubuntu som livecd dvs at du kan prøve det uden at installere noget da det hele gøres fra cden. Du kan alternativt installere det på en virtual pc fra windows. Begge alternativer kører noget langsommere end hvis du korte det rigtigs. Men det er en god måde at prøve det.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 07:59:40
Svar/Indlæg:
7111/480
5# synpartic er da også i ubuntu gnome prøvet lige kde da jeg lage opensus syns det var ldit forvirne men det kan jo skyles af det både var ny distro samt ikke var gnome mere 😀

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-04-2009 13:39:22
Svar/Indlæg:
5258/240

ubuntu har en iso fil som du brænder ned på en cd, så booter du fra den og så kan du kører os'et direkte fra cden uden at installere noget.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 14:30:07
Svar/Indlæg:
4310/364
Hvis du har en USB pen på mere end 1gb så kan du også installere og køre live-cd derfra. Du henter bare noget der hedder "Unetbootin" som er et program der kan hente den rigtige .iso fil samt smide den ned på dit usb stick så den er bootable. Bare søg på ovennævnte program.

Jeg har selv skrevet den her post fra UNR (Ubuntu Netbook Remix) som er en special version af ubuntu udviklet til netbooks. Jeg kan forresten lige sige at det kører skide godt og er nemt at komme igang med.

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 16:26:50
Svar/Indlæg:
194/39
Tak for svarende.

Nu har jeg kun en ting mere :D
Vil spørge om i kunne nævne nogle forskellige 'udgaver' og hvilke fordele og ulemper de har :D

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-04-2009 17:03:20
Svar/Indlæg:
4033/364
jeg synes at KDE er lidt nemmere at finde ud af kontra Ubuntus Gnome - men tror det er en sagssmag.

Mener Wifi er lidt nemmere at sætte op i KDE interfaces som jeg husker det, men ellers er der også Konquere browseren som faktisk er rimelig god i Kubuntu..

http://en.wikipedia.org/wiki/C... (ikke ligefrem super sigende)..

OpenSuse skulle også være godt, men kender det ikke specielt godt.

Xbuntu er en mulighed hvis din computer er af ældre dato (eller UNR).

Slackware, Debian og en del af de andre linux distroer er måske en tand for bøvlet for nogle, så prøv med *ubuntu - så kan du altid senere lege med at bygge din linux op fra bunden.. 😛

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 17:05:30
Svar/Indlæg:
194/39
Kunne du definere "bygge den op fra bunden" ;D

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 17:40:52
Svar/Indlæg:
7111/480
11# måske Arch Linux der bestemer man vist stort set hvad man vil have på den har prøvet det men have ikke lige det største hel med af få det lang in er nok ikke hår nok enu 😀 men skal da prøves en gang igen 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-04-2009 17:57:45
Svar/Indlæg:
4033/364
Man kan bygge sin egen distro helt fra bunden. Dvs du bygger så det passer dit system . Mener at der er et koncept der vist hedder linux fra scratch hvor der står hvordan man kan gøre , men det kræver stort kendskab til linux.
Jeg vil klart fraråde at starte med de svære distro da det hurtigt kan blive en killer . Jeg har droppet mange linux installs fordi at det kræver en tilvænning at arbejde i linux vs windows og så er der noget der ikke virker fordi man skal installere noget for at kunne installere det program som gør at fx man kan installere sin scanner.

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 18:04:05
Svar/Indlæg:
194/39
Hvilken skulle jeg så vælge at starte med?

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 19:39:35
Svar/Indlæg:
194/39
KDE er det ikke denne distro' http://www.kde.org/ ?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-04-2009 20:18:15
Svar/Indlæg:
4033/364
KDE er egentlig ikke en distro, men mere en filhåndtering / layout program a la explorer til Windows, Aero til Vista etc.

(to distro med samme KDE kan godt se MEGEt ens ud - KDE kan også bruges til andre styresystemer som BSD (fx PCBSD).

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 20:19:49
Svar/Indlæg:
194/39
Hvad er den jeg linkede til så?

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 20:29:41
Svar/Indlæg:
7111/480
14# syns du skal starte med ubuntu den er dejlig nem af starte med samt har et stort dansk forum kun for den så der er en mase hjælp af hente vis den driler 🙂

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 20:31:26
Svar/Indlæg:
194/39
#18, har prøvet den kort, og er faldet for denne http://kde.org/screenshots/

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 20:34:34
Svar/Indlæg:
4310/364
Start med Ubuntu. Så kan du få tingene lidt på plads. KDE og GNOME er to forskellige måder at håndtere dit skrivebord på. Det er svært at forklare for folk der aldrig har siddet ved andet end en Windows maskine. Men start ud med ubuntu. Du kunne som det første prøve at køre ubuntu fra live-cd som der står længere oppe. Så starter den nemlig bare op fra cd-rommen eller usb stick eller hvad du nu har brugt, uden at installere noget. Det kan windows foreksempel heller ikke. På den måde kan du se hvor meget der kører lige ud af kassen uden at du skal pille ved noget. Min lille Samsung NC10 kører med UNR lige ud af kassen uden problemer. Alt virker som det skal uden jeg har rørt en finger. Men start med ubuntu og prøv dig frem. www.linuxin.dk er et godt sted at få hjælp.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 20:36:55
Svar/Indlæg:
7111/480
20# til ubuntu vil jeg nu også anbefale den her http://ubuntudanmark.dk/forum/ 😉

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 20:38:32
Svar/Indlæg:
194/39
Har prøvet denne der live-cd, med ubuntu.

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 21:16:20
Svar/Indlæg:
129/16
#8 / #20

Jeg har set lidt på den UNR du fortalte om, men jeg vil dog gerne kunne se den på en "live-cd" som du skriver? Jeg forstår dog ikke hvordan man gøre dette.

Jeg forsøgte at hente programmet unetbootin ned, men der skal man bruge en iso fil, hvilket jeg ikke kan finde, kun img som er den nyeste opdate.
Nogle forslag?

janportugal

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2009 23:14:23
Svar/Indlæg:
64/0

Man taler ikke om forskellige operativsystemer - men om forskellige distributioner.
Som nævnt er de alle bygget på den samme kerne - Linux - der formidler kontakten mellem hardware og software. Linux-kernen indeholder derudover drivere til stort set alt hvad der findes af hardware.

Ovenpå denne er der der så X-serveren der giver dig mulighed for en grafisk brugerflade.

Den grafiske brugerflade - eller skrivebordet - findes i forskellige udgaver, helt fra nogle simple kommando-vinduer til de store integrerede som Gnome http://www.gnome.org/ og KDE http://www.kde.org/ der begge indeholder alt hvad man kan have brug for af programmer til mail, chat, spil, office-pakker osv.

Så er der de individuelle programmer, hvoraf de fleste vel kender bl.a. OpenOffice og Firefox.
Desuden findes der et hav af andre programmer til nærmest alt muligt fra programmering til f.eks. Gimp - det frie alternativ til PhotoShop.

Der findes en masse information om - og link til - næsten alle distributioner her:
http://distrowatch.com/

Mange distributioner udgiver også en live-CD, hvormed man kan eksperimenter uden at installere noget på sin harddisk.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2009 00:12:55
Svar/Indlæg:
525/68
Jeg kan anbefale at gå i krig med OpenSuse eller Ubuntu.

Synes disse virker brugervenlige og er nemme at komme i gang med out of the box so to speak, samt at installere programmer. Men det er jo en smagssag.

Om man så vælger KDE eller Gnome som brugerflade, ja det er op til den enkelte.

God fornøjelse med linux.

Mvh

Fluz

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
29-04-2009 05:38:39
Svar/Indlæg:
4033/364
Tror jeg har skrevet det før , men prøv kubuntu hvis du synes kde er fedt (som live cd eller fra usb). Et tredje alternativ til live cd / usb er at installere på en usb nøgle .
Principielt kan man installere ved at boote på cden og installere på usb. Det vil jeg dog fraråde.
Man kan også gøre dette.
Fra windows installere virtualbox.org . Sætte det op så der ikke er nogen virtuel harddisk (virtualbox er en virtualpc) og enable usb , nøglen skal vist sidde i imens. Man vælger sin linux iso som cd drev og boote fra den. Vælg usb drevet når du skal installere. Obs den skal være tom og på ca på 4gb.
Det er lidt mere omstændigt , men så har man en install som man kan tilpasse selv.

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2009 23:23:26
Svar/Indlæg:
363/26
hent ubuntu. installer ubuntu. installer ndiswrapper i ubuntu. nyd ubuntu.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2009 00:41:34
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg har brugt Linux i mange år, dog kun i kortere perioder som primært styresystem.
Tidligere fordi jeg spillede og nu pga. Photoshop og plc programmer.

Min fortrukne distro er helt sikkert OpenSuse - aner ikke hvorfor! for der er massere af fejl i admin værktøjerne, men det kører nu meget godt. Jeg bruger det endda på min server.

Ellers sidder jeg og roder rundt på servere med Debian og CentOs, i forbindelse med kollegienettet.

Men det er bare at kaste sig ud i det, jeg startede da Red hat 7.1 var ny (2001) og der er godt nok sket meget med Linux siden.

Lige nu kører jeg med OpenSuse og KDE 4.2 på min laptop, og må sige at selv om det er en gammel maskine så kører det super godt - med effekter og alting.

Som begynder er der nok kun to valgmuligheder, (K)Ubuntu og OpenSuse - begge ganske nemme at gå til, og med massere af software pakker lige til at installere.

Bliv ikke skræmt af at alt er anderledes - forskellen er slet ikke så stor.

Mange begyndere fryger konsollen, og den er da også forvirrende, men den kan nemt gå hen og blive din bedste ven, men det kan tage sin tid.

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2009 17:49:07
Svar/Indlæg:
194/39
Hvis jeg nu har en stationær, med win7 og vista kørende. Og jeg vælger at installere SlackWare for at prøve det, kan jeg så fucke hele systemet op, så jeg mister alle mine data fra både vista og win7?

Ville det så være smartere at få fat på en billig bærbar, og prøve derfra?

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2009 18:01:56
Svar/Indlæg:
1471/40
#29. Selvfølgelig kan du det :), men chancen er ikke ret stor 😀
Den nemmeste og mest sikre måde er nok: Installer Linux på en separat harddisk, med en boot manager til at vælge hvilket os der skal boote. Deaktivere så læse/skrive adgang til dine Windows disk(e) i Linux.

Nu har jeg ikke fulgt med i den senere tid, men Slackware er nok ikke det ideelle valg til at begynde med 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af OverLorD d. 07-08-2009 18:04:05.

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2009 18:11:40
Svar/Indlæg:
194/39
Nu har jeg også rodet med både, ubuntu, kubuntu, openSUSE og linux mint, siden jeg startede tråden, og vil gerne prøve slackware.. Har dog en bekendt, der er slackware geek, som kan hjælpe hvis det er :)

Men kan også se det er bedre at give, 388,- for en 500 GB HDD (WD Caviar Blue), end at smide 2999,- efter en bærbar (HP 550)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
07-08-2009 18:26:55
Svar/Indlæg:
4033/364
du kan også prøve en virtuel maskine i Win7
fx. virtualbox

Agurken

Overclocker
Tilføjet:
07-08-2009 21:35:19