Ny pc - Vista crasher

Software d.  28. april. 2009, skrevet af opelarne
Vist: 930 gange.

opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
28-04-2009 07:55:03
Svar/Indlæg:
6/1
Hej !!

Ville lige høre om der var nogle der kunne hjælpe mig lidt. Har lige samlet min nye computer og (måske) begået den fejl at inverstere i Vista x64. Systemet består af:

- Asus M4A79 Deluxe, AMD 790FX, AMD2+
- AMD Phenom II X4 940/AM2+ 3GHz 6MB
- Corsair TWIN2X4096-8500C5D, 4x2048mb
- 64 Gb Ocz SSD
- 1 Tb WD caviar black
- Nvidia 7800GTX (har et 4870 1Gb kort til RMA)

Det der sker er at Computeren lige pludselig crasher i Vista.. Ligegyldigt om jeg sidder og gamer (har kun gamet lidt CSS da min GFX kort som sagt er til RMA) eller om maskinen bare står ubenyttet hen !?! Jeg har kørt Memtest på alle 4 ram stænger hver for sig. Lod dem alle gennemføre testen 7 gange. og ingen fejl. Har I nogle Idér til hva der kan være galt..

Mvh

Opelarne
tjplod
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2009 08:38:13
Svar/Indlæg:
51/2
Tjek efter om cpu køler og temperatur har du sige gjort vad er det for en grafik kort du bruge nu lige mans dan anen er til rma


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2009 08:43:46
Svar/Indlæg:
5750/124
Er der forskel på hvor lang tid der går, om du gamer eller ej. Hvis det går hurtigere når du gamer, er det nok fordi en køler ikke sidder rigtigt, ellers kan du jo altid prøve at give lidt mere volt (meget lidt, måske 0.025vcore, vmem, vFSB osv)... prøv dig lidt frem og tilbage 😉 men start med at tjekke temperature... du kan også prøve at køre en Prime95 mens du måler temperature, og hvis den smider en kerne af meget hurtigt, så prøv med lidt flere volt, hvis ikke den er for varm 😕 ... er den for varm, så tag køleren af og sæt den rigtigt på 😉

btw: hvilken køler har du?


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
28-04-2009 09:03:52
Svar/Indlæg:
6/1
Nej det virker ikke som om at det går hurtigere når jeg gamer. Engang imellem skal jeg bare lige boote op og forlade maskinen i et par minutter så er den crashed når jeg kommer tilbage. Det virker pænt tilfældigt.

Det kan godt være at man skal give lidt mere spænding til CPU´en. Jeg har monteret en Noctua NH-U12P på 940´eren.. Jeg har OC cpu´en til 3.4 Ghz og ved Idle er temp 36 grader. ved 100% load ligger den på ca 51 grader (ifølge everest) dog 46 ifølge Pc probe II. Det skal lige siges at den også crasher ved stock hastighed (3 Ghz)

Troede til at starte med at det var mit 4870 gfx kort.. Det kommer nemlig knap så tit med mit 7800GTX kort. Så prøvede at installere Vista på min gl. raptor 74 Gb men den gjorde det stadigvæk (så det er heller ikke min SSD disk) En eller anden gut på Techforum mente at det kunne være PSU´en der var fór svag.. men det tror jeg ikke ? men man kan jo tage fejl :D


js9600
 
Overclocker
Tilføjet:
01-05-2009 14:24:57
Svar/Indlæg:
235/0
Jeg har selv haft samme problem med 4x1gb på det chipset. Memtest er fin men gentagne bsod i Vista. Efter lidt research på Corsair forum er løsningen ligetil - sænk hastigheden på ram en tak. Det er specifikt for chipsettet åbenbart, det med lidt problemer når der er fyldt op med ram.

Fordelen er så at du kan nøjes med lidt mindre volt, måske endda hurtigere timings.

Men check http://www.houseofhelp.com/for... er ret sikker på det er eneste vej ud af de bsod.

Asus har vist lavet en del nye bios for den model, seneste er version 1303. Nok en god ide at flashe, nogle ændringer ser vigtige ud http://www.asus.com/Product.as... Kan dog ikke lige se nogle "ram fixes".


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
01-05-2009 15:51:39
Svar/Indlæg:
6/1
Takker for rådet.. jeg opdatere bios med den sidste version af bios (1.2.0.2) eller hva den hedder for et stykke tid siden. Da jeg læste din post tænkte jeg at asus update måske kunne finde den nyeste version... og resultatet var BSOD :D første gang jeg har fået den klassiske blå skærm, ellers har maskinen bare crashet uden nogen tegn på fejl.

Nu har jeg flashet den nye version.. Så må vi se om de har ændret noget.. prøver mig lidt frem med at sænke hastigheden på mine ram. Endnu engang mange tak for svaret :D sætter pris på det


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
08-05-2009 08:48:07
Svar/Indlæg:
6/1
så har jeg kørt med mine ram på standard volt i bios / timings på auto , og stock cpu hastighed. Det kørte også ganske fint. Nu prøvede jeg så at køre asus update igen, men programmet kan ikke åbne. Skriver noget med kan ikke køre under windows NT. Men de sidste par dage har maskinen stadigvæk crashet på tilfældige tidspunkter.. Jeg bliver snart sindsyg :/


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 09:03:32
Svar/Indlæg:
3011/103
Prøv at køre med 1 stang RAM ad gangen for at se hvad der sker, hvis du ikke vil prøve med Memtest.


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
08-05-2009 09:14:41
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg har allerede kørt memtest på hver af de 4 ramblokke (lod den køre 7 gange på hver blok) så jeg ved ikke rigtigt om det stadigvæk kan være ramblokkene ??


js9600
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2009 09:18:21
Svar/Indlæg:
235/0
Du har været på http://www.asus.com/Product.as... valgt Vistax64 som OS - Asus Update version 7.15.04?

Du har vel ikke Asus AI kørende? Så vidt jeg kan se behøver du intet fra den Asus side. På nær bios opdateringer måske. Realtek drivere til lyd fåes overalt osv. Gå ikke amok og installer alt deres gøgl - om det er tilfældet.

Standard volt er 2.1v og timings 5-5-5-15-2T? Hastighed ville jeg sætte til 800Mhz

Hvis du ser QLV fanen og downloader M4A79 Deluxe Memory QVL kan du se at netop dine ram ikke virker med 4 moduler. Lige nøjagtig dine, ingen problemer med alle andre 4x2 sæt! Uheldigt men mener de blot at de ikke virker på 1066? Men også derfor, mulige fixes i biosopdateringer, bør du opgradere.

Ved ikke hvor meget du kender til bios men prøv at slå AI overclocking Tuner fra. Sæt Dram Voltage til 2.1 (mindre kan måske gøre det med lavere hastighed men start med 2.1), sæt Dram Frequency til 800MHz. Ang. timings så check i Vista med cpu-z cpuid.com at de er som angivet. Ellers så indstil dem manuelt under Dram
Timing Configuration.

TCL = 5
TRCD = 5
TRP = 5
TRAS = 15

Resten lader du være på Auto. Dram Command Rate skal være 2T.

Håb på at Asus tager fejl når de siger at dit ram ikke virker.

Og som SoundWave siger så bør du teste med Memtest86 og Prime95 (blend test) - men som også før sagt så er Memtest86 ikke altid en garanti for noget som helst hvis/når problemet er hårfine "ubalancer" ;) Prøv P95 i stedet. Ingen grund til at tro der er noget galt med ram stængerne, når du har testet individuelt. Der er noget galt med chipset vs. ram, eller chipset vs. ram der kører med standard specs, eller bios v. x.xx vs. ram, eller forkerte indstillinger vs. ram. Måske lavere hastighed er løsningen - ellers ser det sort ud. Tvivler lidt på nogle af de andre hokuspokus ram-indstillinger vil hjælpe. Måske, men så skal du nok omkring Corsair forum for hjælp - eller Google. Måske endda Asus forum for M4A79.


js9600
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2009 09:37:07
Svar/Indlæg:
235/0
I stedet for Asus Update kan du flashe med "Asus EZ Flash 2 utility" eller trykke Alt-F2 når skidtet booter. Smid bios filen over på en usb ting forinden.


krikke
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 09:49:49
Svar/Indlæg:
2335/16
#10

Som også er langt mere sikkert. :yes:


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
08-05-2009 09:52:37
Svar/Indlæg:
6/1
HEHE ja sikkerhed frem for alt :D Det skal lige siges at den sidste bios update jeg installerede, var netop via Asus Ez flash da asus update ville lege BSOD med Vista :P Nå jeg må lige lege lidt mere med det.. Typisk at det grej man køber ikke er helt kompatibelt med alt ens andet grej :/ Takker endnu en gang for de gode råd :D


js9600
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2009 10:05:36
Svar/Indlæg:
235/0
Ok så må det være tid til 1402 "1. Improve system stability under overclocking condition." og flere test - selv om det nu går helt af sig selv hvis der ikke er fremskridt. De bsod forsvinder ikke.

Hvis biosopdatering resetter alle indstillinger må du kunne indlæse noget "optimized default" eller lign. Eller en gemt profil. Kun det med ram burde være vigtigt - men check det hele, at ACPI er 2.0 og har du installeret Vista med SATA sat til AHCI skal den også ændres til "AHCI" - standard er IDE så det har du nok ikke. Pas på med at ændre til AHCI hvis du altid har brugt IDE, eller lad være! Med mindre du gør det rigtigt kan det betyde at Vista ikke vil boote. Resten må være mindre vigtigt, Q-fan indstillinger osv.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-05-2009 10:38:27
Svar/Indlæg:
7881/1165
tjek evt din temperatur på chipsættet. mit styresystem crasher også når jeg fyre hårdt op under det. JKeg har godt nok et 780G men det bliver sygt varmt, og ved 110grader så dør det altså :-s


opelarne
 
Nørd
Tilføjet:
08-05-2009 12:07:49
Svar/Indlæg:
6/1
Så har jeg lige kontroleret min bios ver. og det er den nyeste 1402.. Jeg prøver lige at fifle lidt med ram indstilningerne, har dog lige en lille datter der skal skiftes først :D

Med hensyn til asus ting kørende på min computer så har jeg kun installeret Asus pc-probe og asus update.. og selvf. chipset driveren og en nyere ver. af lydkort driveren.

Jeg kører ikke med SATA=AHCI da jeg læste at min SSD disk godt kan fucke up med det !! eller slet ikke køre hva ved jeg ;P !!

Min temp på chipsettet er ikke for højt da jeg pt. overhovedet ikke har OC noget som helst. kører stock speed på det hele.

Endnu engang tak for de mange inputs.. håber sku snart at min pc spænder hjelmen og kommer ind i kampen :D ellers må jeg installere Xp på min raptor disk for at se om putteren også crasher i XP