Hjælp til reinstallere XP Home

Software d.  29. april. 2009, skrevet af BlingBling
Vist: 955 gange.

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2009 10:54:29
Svar/Indlæg:
198/26
Hej brugere på HWT

Jeg har haft min nuværende PC i ca. 2 år og synes det er på tide at formattere C: drevet og geninstallere XP home. Det skyldes blandt andet at jeg oplever lidt fejl med bestemte programmer der ikke vil køre, så synes det var på tide at få den "renset". Jeg kunne dog godt bruge noget hjælp til denne proces da for mit vedkommende ikke er så lige til 😳 Nedenfor beskriver jeg lidt om hvad jeg har prøvet at gøre ind til videre.

Først om fremmest har jeg prøvet at starte recovery consol op med min XP cd i drevet for at formattere C: drevet via konsollen. Det skal nævnes at det er en recovery XP disk der fulgte med min PC i sin tid, XP home SP1a. Har dog foretaget ren install fra den sidenhen da jeg fik ny harddisk, så den kan anvendes til mere end recovery. Dernæst får jeg denne fejlmeddelse:

"Installationsprogrammet kan ikke fortsætte, fordi den version af Windows, du har på computeren, er nyere end den version, der er på cd'en.

Advarsel! Hvis du beslutter at slette den nyere version af Windows, der i øjeblikket er installeret på computeren, kan filer og indstillinger ikke gendannes".

Dernæst kan jeg kun vælge at annullere. Jeg har efterfølgende prøvet at google på emnet og fandt en beskrivelse der beskrev, at jeg skulle gå ind i BIOS og sætte boot priority til først DVD drev og dernæst harddisk og så sætte XP disken i PC'en og genstarte. Dette prøver jeg men intet sker, den starter bare almindeligt op. Dernæst satte jeg DVD drev til første prioritet og ingen efterfølgende prioriteter. Når PC'en starter op får jeg muligheden for at starte op via DVD drevet ved at trykke på en vilkårlig knap. Dette prøver jeg så, men det er som om der ikke sker noget og PC'en starter atter normalt op. Jeg har efterfølgende læst, at der kan være problemer med mit USB tastatur og jeg skal sikre, at BIOS er sat op således at tastaturet vriker under opstart. Men jeg kan intet finde om dette inden i BIOS'en.

Hvad skal jeg gøre!! Umiddelbart behøver jeg vel ikke at køre alt det her med format osv. via XP skiven. Der findes der måske et program der kan bypasse diverse windows advarsler og så bare formattere C: drevet og efterfølgende kan jeg lave en ren XP installation??

Ser frem til at høre fra nogle kloge hoveder 🙂
BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 08:23:21
Svar/Indlæg:
198/26
Hmm, synes folk plejer at være ret hurtige til at svare herinde. Er det mon et meget avanceret problem jeg har rejst eller er det så simpelt at der ikke er nogen der vil nedværdige sig til at svare! 😛

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2009 09:41:10
Svar/Indlæg:
620/11
Har dog foretaget ren install fra den sidenhen da jeg fik ny harddisk, så den kan anvendes til mere end recovery.

Hvordan gjorde du så det? -og hvorfor gør du ikke det samme?

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 09:42:24
Svar/Indlæg:
717/74
"Installationsprogrammet kan ikke fortsætte, fordi den version af Windows, du har på computeren, er nyere end den version, der er på cd'en. (er vel opdateret til sp 2 eller 3)(og fortsætter du her ligger du den bare oveni)

Advarsel! Hvis du beslutter at slette den nyere version af Windows, der i øjeblikket er installeret på computeren, kan filer og indstillinger ikke gendannes".

denne besked for du vel kun hvis du ikke har slettet partionen.
har du ikke mulighed for at gøre det?
hvilken computer er der tale om?

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 10:41:44
Svar/Indlæg:
198/26
#2 Det er ikke det samme. Sidst installerede jeg på en helt ren og fabriksny disk, her gik installationen bare igang da jeg satte disken i. Den her gang vil jeg formattere den eksisterende disk og så geninstallere. Problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg formatterer disken og så jeg kan komme igang med en "clean" install. Det skal nævnes at jeg har lavet én partition på ca. 50-60 GB (C: drevet hvor windows ligger) og 2 partitioner af ca. 140GB på min 320GB disk. Det er kun C: drevet jeg vil formattere og reinstallere XP på.

#3 Jeg kan ikke få lov at fortsætte efter advarslen, det eneste jeg kan gøre er at vælge annuller.

Hvordan sletter jeg partitionen? Er ikke klar over om jeg har mulighed for dette, da jeg ikke er sikker på hvordan man gør 😳 Troede det skulle gøres via recovery consol og den kan jeg ikke få lov at starte op. Findes der et lille program der kan hjælpe med at slette partitionen?

Der er tale om en hjemmebygget PC, se mine specs, der er faktisk ikke noget tilbage af den oprindelige PC hvor XP disken fulgte med. Men bruger den dog alligevel hvilket måske ikke er helt efter bogen.

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
04-05-2009 07:45:18
Svar/Indlæg:
198/26
Nogen der kan uddybbe #3 forslag om at slette partitionen??

Er der nogen der har andre forslag til hvordan jeg får gennemført reinstall af XP??

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
04-05-2009 10:38:24
Svar/Indlæg:
4438/91
Find Hirens Boot CD og brænd den ud. Den har et par udemærkede partitioneringsværktøjer. og så er du helt ude over problemet med at Win genkender noget og nosser i det...

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
04-05-2009 11:20:12
Svar/Indlæg:
198/26

Tak for svar. Men skal jeg slette de eksisterende partitioner? Kan jeg ikke bare bruge Hirens Boot CD til at formattere C: drevet?

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
04-05-2009 12:16:47
Svar/Indlæg:
4438/91
Jo, den kan det hele .. Og slet ikke partitionerne hvis du har noget du vil gemme :P

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
04-05-2009 12:30:50
Svar/Indlæg:
198/26
Okay takker!! Præcis, vil jo være lidt dumt at slette partitionerne med alle mine billeder og musik 😛 Skal dog siges at jeg selvfølgelig har taget backup af alt inden jeg startede op på mit lille projekt. Noget har jeg da lært fra tidligere...

Har dog fået at vide, at jeg skal have et PS2 tastatur, da jeg ellers ikke vil kunne komme ind og starte op fra en boot CD når jeg kører med USB tastatur. Så skal ud og finde et konverter stik. 😕

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
04-05-2009 12:42:11
Svar/Indlæg:
4438/91
#9 .. spørg naboen om han ikke har et tastatur du må låne 😛

BlingBling

Superbruger
Tilføjet:
07-05-2009 10:52:07
Svar/Indlæg:
198/26
Hej igen!! Så lykkedes det. Jeg skulle bare slå USB legacy til inde i BIOS og vupti, så kunne den godt registrere mit keyboard under opstart.

Det skal dog siges, at da jeg så at W7 RC var udkommet hentede jeg det i stedet og kører nu med dette. Men skulle stadig bruge tastaturet for at kunne boote fra min nye W7 disk. Har ikke fået testet maskinen efter install men umiddelbart fungerer den som den skal.

Tak for hjælpen 🙂