Køling af RAM

Vandkøling d.  30. april. 2009, skrevet af LeetDonkey
Vist: 750 gange.

LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 10:04:24
Svar/Indlæg:
699/41
Hej

Jeg har bestilt 2 stk OCZ DDR3 PC3-16000 Flex EX, jeg påtænker at bestille 2 til om en måneds tid.

Nu er sagen jo den at skidtet kan vandkøles, men der rejser sig et par spørgsmål:

Hvis de skal vandkøles er det vel smartest at lede vandet ind i en manifold og så fordele vandet ud på alle 4 klodser, og derefter samle vandet igen?
Eller måske er det smartere at køre alle modulerne i serie?
Her påtænker jeg at der må være relativt lidt plads i sådan en ram køler, og flowmodstanden derfor formentligt er ret høj.

Alternativet er helt at lade være med at vandkøle dem hvilket selvfølgelig også er en mulighed, da behovet for at overclocke dem formentligt ikke er så stort.

Tanker. input og idéer fra Jer andre er velkomne 🙂



Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 10:09:12
Svar/Indlæg:
8762/174
Min generale opfattelse er at vandkøling på rammene ikke givet andet ind et flow stop..

Den samme kølings effekt kan opnås med en blæser hen over dem.



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 10:50:48
Svar/Indlæg:
699/41
#1

Tak, jeg er også nogenlunde af samme opfattelse, meen det er jo en overvejelse jeg var nødt til at gøre mig nu når de har gjort det så nemt for mig 😉


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 11:15:25
Svar/Indlæg:
2845/99
#1

Flow stop om man vil eller ej... Hvis man anvender en manifold som en F-fitting som coolerkit.dk ligger inde med vil det ikk være nogen stop klods i systemet da vand altid vil søge den vej det er lettest.....

Så derfor vil ram klodserne kun få akkurat nok vand til at holde dem kolde (og køligere end en blæser kan)

+ blæseren larmer også af helvedes til :yes:


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 11:22:32
Svar/Indlæg:
2958/84
Så er der også lige denne her:
http://coolbits.dk/product_inf...


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 11:41:39
Svar/Indlæg:
2845/99
#4

Den giver så tilgengæld et flow stop da du laver en reduktion i slangernes diameter, så kan vandet lige pludseligt ikk løbe ligeså let igennem systemet :no:


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 11:43:09
Svar/Indlæg:
8762/174
Det nemmeste ville helt klart være F fittings 🙂

Men igen hvis der ikke skal overclockes helt vildt på rammen så skulle det jo kun være til blær at der kom vand på rammene 😛


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 12:28:52
Svar/Indlæg:
699/41
Jeg tror jeg ser tiden an om ram køling bliver nødvendigt :)

Mit nuværende setup ser således ud:
Pumpe > Triple radiator > CPU > Single radiator > Chipset > GFX > Resevoir

På det nye board ville det se således ud:
Pumpe > Triple radiator > CPU > Single radiator > GFX > Resevoir

Chipset køler er droppet da den eksisterende køling på board er tilstrækkeligt

Med ramkøler ville det så se således ud:

Pumpe > Triple radiator > CPU > single radiator F-Ram køler -F GFX - Resevoir
\ /
Ram køler
Her er så 2 F connectorer
Er det korrekt forstået?

Skulle jeg have 4 moduler på ville det så se således ud:

Pumpe > Triple radiator > CPU > single radiator Y-F-Ram køler -F-Y GFX - Resevoir
| \ / |
| Ram køler |
F- Ram køler ---F
|- Ram køler ---|
Hvor der så er 4 F connectorer og 2 Y connectorer
Er det korrekt?
Håber mine tegninger var til at forstå 😉


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 12:29:21
Svar/Indlæg:
699/41
EJ.. den ødelagte mine fine tegninger :<

Formålet var at demonstrere at F connectoren sidder i serie efter single radiatoren, bliver delt ud i to igennem ram, og samlet med f connector på den anden side.

Var der 4 stænger ville der sidde en Y (evt. T?) connector efter single radiator, der vil gå ud i 2 F connectorer, der vil gå igennem 4 ram stænger, og samlet igen i 2 F connectorer og en Y connector på den anden side..


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 12:31:22
Svar/Indlæg:
8762/174
Mine øjne krydsede lige hinanden da jeg så tegningen 😲

Hvordan skal den forstås?? 😀


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 12:34:18
Svar/Indlæg:
2958/84
#5 den er med G 1/4 gevind, så du bestemmer da selv hvilken slange du vil bruge, eller er der noget jeg har overset? :'-(


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 12:35:45
Svar/Indlæg:
1235/80
#8
Paint is your friend! 🤡 🤡

Men ja, kan ikke se hvorfor man skal komme vandkøling på rammene, de er langt fra op på en temp. som gør at en blæser ikke kan køle dem.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 13:19:03
Svar/Indlæg:
2845/99
#10

Der er maksimum plads til 10mm ID slange på den 😉

Og idéen er at man skal bare have en lille del af vandet ud til rammene, ikk tvinge hele lortet igennem de små ram, ligesom man ender med at gøre med dem du linker til medmindre man køber 2 stk 😉

Der er der F-fittings er geniale for de passer med slange størrelsen til rammene og alt det der juks :yes:


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 14:09:38
Svar/Indlæg:
2958/84
SRY, Det var også et setup af 2 stk. jeg tænkte på. 😳


Martin.v.R
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 15:34:57
Svar/Indlæg:
8555/439
køb dem som 2x2GB da der ikke er plads til 4x1GB 😉
http://octeamdenmark.com/forum...


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2009 03:50:40
Svar/Indlæg:
112/15
Hmm. Ligger inde med lidt samme problem--->
http://octeamdenmark.com/forum...

Skal (ikke: kan/vil/må) bruge vand på mine DIMM, men ligger stadig stille mht. hvad der er nemmest/billigst hvis det hele skal gå op i en højre enhed.

Jeg har lyttet til alle de venlige sjæle der anbefaler at droppe kølingen, men har ikke råd til at stege flere moduler. Så derfor er er køling her ikke til debat🙂

Jeg har valgt at bruge en del manifolder i mit setup, så jeg kan ændre både i flow og tryk + muligheden for at sætte hele maskineriet op både som et paralelt og serielt loop med 2 DCC pumper og 2 radiatore (3X120mm).

//B


LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2009 09:21:16
Svar/Indlæg:
699/41
#15

Jeg fandt ud af at rammene har en psykokøleprofil, vandkøling af dem er slet slet ikke nødvendig 🙂

Hvis jeg skulle have vand på ville jeg formentligt smide vandet igennem en manifold og samle det igen på den anden side inden radiatoren, det virker umiddelbart som den bedste løsning ifht. flow, og varmeafgivelsen fra rammene er ikke så stor at de skal have et særligt stort flow... :)


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
11-05-2009 02:31:56
Svar/Indlæg:
112/15
Tror også bare de får lov at blive serveret med 6 stk 6mm. slanger fra (mani)-fold1 til mani2 på den anden side af mine DIMM.

Vil starte op med at købe 3 kølere og mont. dem på ½-delen og så ellers måle hvor meget de hjælper mig af med varmen.

Det der bliver svært at måle er, hvor meget varme de sidste 3 klodser afgiver af varme ud i kabinettet, når nu der er 0 airflow.

Skal det måles korrekt så kræver det jo at jeg starter helt uden vand og så ellers arbejder mig frem til 100% vand. Her er jeg bange for at lave lort i den med bare en forkert Mont. af slanger mm. der giver lakage og vand ned i de ædle dele.

Men nu må vi se... Det lader i hvert tilfælde til at der ikke er andre og billigere løsninger på mit serup. Så er begyndt at indhente lidt tilbud fra de 3 store H2o Lev.

//B


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2009 07:04:11
Svar/Indlæg:
4112/53
#5 Da den går fra 1 til 4 slanger, er der ingen kapacitets-reduktion, så længe du holder den "nye" slangediameter lig med, eller større end halvdelen af "forsyningen". (A=d²/4*pi)
så hvis du f.eks. forsyner den der "quad-manifold", med en 12mmID, så er det tilstrækkeligt med 4*6mm afgange, til at opnå samme kapacitet, og da RAM'ene har 6mm studse, så er det jo ganske tilstrækkeligt.

Køre han så oven i købet med en F-fitting, hen til denne manifold, og så kører RAM'ene i parallel, retur i en anden manifold og så tilbage igennem en F-fitting, ja så er det underordnet hvilken slangediameter han vælger på både primær og sekundær siden af manifolden.