Hjælp til at lokalisere bedrager

Hyggehjørnet d.  30. april. 2009, skrevet af Ali
Vist: 1076 gange.

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 20:35:18
Svar/Indlæg:
638/78
Søger lidt hjælp herinde til, at lokalisere en bedrager, som jeg har betalt kr. 1.350.- for nogle brugte mobiltelefoner, som jeg fandt i DBA.

Onsdag i sidste uge overførte jeg pengene efter en snak over telefonen med "Lars". Han virkede reel og seriøs. Han lovede, at han ville pakke telefonerne ned samme aften og sende dem afsted som en pakkeforsendelse og efterfølgende sende mig pakkenummeret.

Jeg hører slet ikke fra ham torsdag. Fredag formiddag ringer jeg og jeg beder ham verificere afsendelsen. Han skriver kort efter, at han er på sygehuset med sin syge datter, som skal indlægges og skriver samtidig at pakken er sendt.

Det forstår jeg slet ikke, for når jeg får en pakke til Døgnposten modtager jeg en email og sms når pakken er lagt i Døgnpostens automat. Men jeg tager den lidt med ro og ønsker hans datter en snarlig bedring og beder ham sende pakkenummeret ved lejlighed.

Fredag og lørdag forsøger jeg at påminde ham om, at sende pakkenummer. Han reagerer slet ikke...hverken på opkald, sms eller talebeskeder.

Her er hans telefonnummer hvis nogen synes det virker bekendt: xxxx xxxx og hans kontonummer er xxxx xxxxxxxxxx

Banken sagde, at jeg skulle indgive en politianmeldelse - men politiet gav mig ikke nogen større tillid til deres iver for at gøre noget. faktisk sagde de at de intet ville foretage sig med mindre jeg kunne bevise, at han havde gjort det i større målestok og mod flere købere??? Jeg var frit stillet mht. at finde en avokat til sagen og prøve at gå ad "rettens vej i et civilt søgsmål". Men de ville slet ikke røre en finger med mindre der var tale om en forsætlig kriminel handling. Hmmm...idag skal forurettede åbenbart selv stå for hele bevisbyrden.

Jeg håber på lidt hjælp fra nogle brugere som måske havde lidt "detektiv-egenskaber" (c:

På forhånd mange tak.....fra en frustreret køber, der aldrig har bøffet nogen eller selv er blevet bøffet før (i DK, men én gang på eBay)
anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 20:56:13
Svar/Indlæg:
5891/423
Det er rigtigt rigtigt dumt og måske også ulovligt at oplyse et kontonr offentligt.. 😕

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:03:17
Svar/Indlæg:
736/274
Et simpelt trick (i bagklogskabens lys): Tjek om navn og telefonnummer passer sammen på kraks. Hvis det er taletidskort eller hemmeligt nummer, så er du advaret.

Tror nok, at der skal dommerkendelse til for at få oplysninger om indehaver af konto.

Har du overført til en dansk bankkonto?? Jeg mener, at den slags sager skal i Sø og Handelsretten for egen regning. En advokat tager ca. 2000 kr/t.......

Det den slags platugler åbenlyst kalkulerer med, er følgende rationale:

1. Jeg røvrender folk
2. De bliver rasende og søger hævn
3. De finder ud af, at det vil koste dem en formue
4. De kan gøre krav på dækning af sagsomkostninger, hvis de vinder sagen
5. Eftersom platuglen sjældent har en krone udover eksistensminimum, er den sandsynlige gevinst 0,00 kr
6. Forudrettede køler ned og æder sit tab, istedet for at bruge måske 20 kkr på gennem Sø og Handelsretten og fogedretten at få erklæret hængerøven konkurs. Man tænker: Nogen burde gøre det, men gør det ikke selv.

Så du må nok acceptere dit tab.

Jeg har ikke en baggrund indenfor erhvervsjura, men tror nok at billedet holder. Kan andre byde ind??

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:05:40
Svar/Indlæg:
7765/230
Ved ik om det er ulovligt at offentligøre et konto nr. men syntes fanme det er ok at gøre det i dette tilfælde.
Du ringer da bare til nr oplysningen og får adressen på det pågældende nr. og så fylder du bilen med et par venner og aflægger vedkommende et besøg :yes:
Håber vedkommende har været dum nok til ik at bruge et taletids nr..

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:11:00
Svar/Indlæg:
5891/423
#3 ahhh! Vold er ikke en god vej. 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:11:48
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg har slettet telefonnummer og kontonummer.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:14:41
Svar/Indlæg:
5891/423
#5 Godt 😉

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:22:39
Svar/Indlæg:
7765/230
Øhhh jeg har da hvis ikke nævnt noget om vold nogen steder 😛 Men ved da af erfaring at folk bliver endda meget medgørlige når de står over for 3 mand med hvert sit baseballbat i hånden 🤣 :yes:

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:52:48
Svar/Indlæg:
5891/423
#7 😛 🤣 😀 !,

LarsL

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:58:00
Svar/Indlæg:
445/37
Har han så brugt taletidskort eller hva.
Som andre siger og som jeg også selv gør inden jeg handler med nogen, tjekker jeg adresse med telefon nummer inden handel

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:10:38
Svar/Indlæg:
2516/381
Konto nr, er hvis ikke så hemmeligt.. Folk har deres stående mane steder..

F.eks her på siden. i slet profiler tråen..

i indlæg #22
skriver claus35 et link til "The Boss" oplysings side hvor hans konto nr. står, og mange firma'er, har det stående på deres brevpapir
men nok om det.. ved godt ham her er en privat person, så det er ikke helt det samme.
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Men #0 sikke da et fjols du der har mødt,, håber du får dine varer, osv..

Det kan jo være hans datter virkelig er på sygehuset, og er alvorlig syg, så havde jeg heller ikke tid, til at sende dig et nummer på t&t, hvis der var noget alvorligt med mit barn..

Men håber du finde en løsning på det. good luck her fra

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:14:56
Svar/Indlæg:
7111/480
10# ved ikke hvad der står i loven med konto nr men du skal huske på der er forskel om pasonen selv har valgt af ofenlig gøre det eller ikke ham der har snyt 0# har jo ikke sagt ja til af ofenlig gøre det men det har the boss jo så valgt selv af gøre samtid med fimare så kune saktens forstile mig der var noget der 🙂

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2009 23:19:02
Svar/Indlæg:
1630/101
#0 - jeg var så bare heldig.. var lige ved at købe dem men købte så i stedet en ny i stedet - mit held /dit uheld :'-( . Har du meddelt DBA om sagen da de nogen gange har muligheder for flere oplysninger end dig 😎 .

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 11:00:13
Svar/Indlæg:
772/49
Der er småtingsretten, den kunne du evt. prøve?.

-Vh. Niels TM.

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 20:39:48
Svar/Indlæg:
638/78
Ok...takker for input...selvom de ikke var direkte opmuntrende 😩
Håber bare han selv bliver snydt godt og grundigt af en anden.....

CF

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 20:46:27
Svar/Indlæg:
4689/105
#14 Jeg håber da bare han taler sandt og hans datter virkelig er syg, for det er fandme en grum undskyldning og bruge, hvis det ikke passer.

HiTmAn1337

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2009 21:32:41
Svar/Indlæg:
132/6

Det tror jeg ikke du skal regne med.. Det er typisk i sådan nogle svindelnumre 😕 ... Men ja, man har jo lov til at håbe.. 🙂

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:09:33
Svar/Indlæg:
638/78
Fik en opringning fra Randers Politi idag . De fortalte, at bedrageren havde lavet nummeret med 25 andre personer og havde dermed inkasseret mindst kr. 20.000.-
Han bliver nu sigtet for bedrageri og slipper ikke for en tur i skyggen - da det ikke er første gang han laver den slags unoder.

Politibetjenten fortalte mig, at han havde gjort det fordi han havde en "narkogæld" som skulle betales på grund af, at han var blevet truet på livet. Endvidere havde krybet hævdet, at han ville prøve, at betale pengene tilbage med ca. 1.000.- om måneden...startende om nogle måneder.

Han skal sq være glad for, at han ikke boede herovre omkring...for ville da gerne ha' "talt nogle borgerlige ord med ham". På den anden side så tror jeg ikke det er umagen værd at være "hårdhændet" overfor ham...det svarer jo til, at få en sag på halsen. Som min far plejer at sige: visse mennesker er så usle, at giver du dem en omgang klø, svarer det til at kaste en stor sten ned i en kokage-->du får kun møget op på dig selv. 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:25:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Godt at sagen fik et udfald til det bedre. Hvordan ser det ud med at få pengene retur?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:31:46
Svar/Indlæg:
20170/383

hehe.. Tror da netop at Randers er stedet hvor tingene bliver klaret ved kontant afregning.... lorteby 🙂

Men godt at der er sket lidt mere, og at du trods alt har fået lidt mere vished om hvad det hele gik ud på.

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:54:58
Svar/Indlæg:
736/274
#19: Hvad er da det for noget pøbelsnak omkring Randers - byen med Danmarks bedste fodboldhold!!

#18 Pengene retur fra folk i narkomiljøet - glem det. Typisk har de realiseret alt af værdi selv, de kan ikke låne penge og har kun besiddelser, der er nødvendige for en beskeden levefod (tror jeg nok det juridiske udtryk hedder). Hvis du vil ramme dem, har du kun en mulighed:

1. Gå i fogedretten og forlang udlæg i deres ejendomme. Resultat -xxxx kr, idet det koster at gå i fogedretten.
2. Brug resultatet herfra til at få dem erklæret konkurs/meldt ind i Riepers. Derved kan de ikke låne penge mere - købe på afbetaling - skifte bank.

Typisk gider ingen ofre det, der er nødvendigt for at få hævn i juridisk forstand..... Der er dog en fremragende undtagelse:

- Klaus Riskjær besnakkede et større beløb fra Brask Thomsen, som gik tabt, da Akkumulator Invest gik på røven.
- KR blev derved erklæret personligt konkurs og må derfor ikke eje noget.
- Da han oprettede Cybercity, måtte han derfor lave vandtætte skodder mellem sig selv og firmaet. Da han åbenlyst forbrød sig mod dette fik han en fængselsdom
- Da han håbede på at få penge ud af Cybercity (mod reglerne), tilbød han kreditorerne en dividendeordning, hvilket BT afviste. Alle pengene eller intet. Da han ikke havde alle pengene, måtte han forblive personligt konkurs......

KR er et eksempel på en platugle. Godt nok fra et noget andet miljø, men det fryder alligevel mit hjerte, at se den slags have konsekvenser, idet han lagde sig ud med en ærekær mand🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:58:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Randers er en lorteby. Så er det sagt. Det eneste gode ved Randers er Dronningborg. Fo'bol' interesserer mig ikke, så om byen har et godt hold i Essex? Bah 😛

Økonomisk fusk er altid et tveægget sværd, da sagerne ofte ligger ud i luften. Desværre.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:59:24
Svar/Indlæg:
20170/383

At Randers er en lorteby 🙂
Det er da vist noget de fleste ved hehe.. Der er vel ikke ret mange større jyske byer der i samme grad har haft sociale problemer som Randers har haft det. Arbejdsløshed, mangel på uddannelsessteder, rockere, bander, store narkoproblemer, vold og skidt og halløj.. man kunne vel nærmest blive ved.
Dog skal det så siges at det vist er blevet noget bedre end det var for 5-10 år siden 🙂

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 10:22:42
Svar/Indlæg:
736/274
#21 #22
Korrekt, Randers har haft problemer med vold og narko, men det er længe siden (10++ år).

#21 Hvis fodbold ikke interesserer dig og du ikke holder med Randers, bør du straks søge lægehjælp. Jeg er ikke sikker på, at du kan hjælpes, men man bør aldrig opgive håbet om et godt liv 🙂

For nu at være helt ærlig: Jeg føler ikke noget specielt for den by, jeg voksede op i nærheden af, men når nu min kone og bedste ven holder med FCM (tabertyper), er man nødt til at markere sig - bare for princippets skyld.