NoNig's SSD forherligelse.

Hyggehjørnet d.  30. april. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 1157 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:34:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Nu har jeg kørt med SDD i min laptop noget tid, og jeg føler at det er på sin plads med et par lovprisende ord om dette teknologiske vidunder.

Historien starter i sin enkelthed med at Mathis77 smider sin 120 GB OCZ Vertex til salg. Eftersom jeg lider under lasten der hedder: "Hold da kæft mand. Jeg har penge på kontoen" - så brænder det jo efter sådan en fræk lille sag (SSD'eren, ikke Mathis 😛).

Jeg har handlet med Mathis før og kontaktede ham derfor via PM for at få styr på et par formelle sager. Long story short, Mathis' utålmodighed og min iver, resulterede i, at jeg nogle dage senere fik en SSD leveret med postbudet (der så usædvanligt glad ud. Nok grundet, at han normalt leverer pakker fra HwT.dk = testprodukter).

Der skulle dog gå yderligere et par dage, inden jeg "turde" smide disken i min laptop. Men seancen blev forsinket lidt mere end ønskeligt grundet problemer med min Vista og Windows 7 DVD-RW (som åbenbart bliver enormt ringe med tiden *gah* - hvorfor findes der ikke Kodak Gold DVD'er?).

Google var, som altid, behjælpelig og i løbet af nul komma fem, fik jeg smidt ISO'en over min Corsair Survivor GT og så var det at trolden sprang ud af æsken.

Hele installationen, inkl. et par opdateringer, tog omkring 15-20 minutter!!! 😲

Jeg bruger min computer primært til spam@HwT og Photoshop. CS4 skulle jo selvfølgelig smides ind på computeren, og nu var jeg spændt. Til de af jer der har prøvet den manøvre ved, at det kan tage lidt tid.

5 minutter senede meldte Adobe Photoshop CS4 klar til kamp.

"Fuck it" - tænkte jeg. Og ville da prøve med After Effects og Premiere Pro.

Samlet installationstid: 10-11 minutter.

Morskaben og iveren ville ingen ende tage. Det var lige før, at jeg fik lyst til at smide antivirus på computeren, blot for at se hvor hurtigt jeg kunne afinstallere den igen.

Jeg holdt dog igen, og valgte i stedet at se på noget så latterligt som batteritid. Tomshardware.com publicerede - for noget tid siden - en artikel der netop gjorde op med idéen om, at SSD'ere skulle være mere strømeffektive.

Det til trods, så er jeg sikker på, at batteritiden på min computer er forlænget med 2 timer. Førhen kunne den holde sig kørende i 6-8 timer, sådan lidt "on/off" (eks. en dag i skolen - hvis jeg havde gået i skole 😳). Men nu er det altså 8 til 10 timer.

Jeg har på ingen måde nogle tal at bakke det op med, det er blot min "fornemmelse" og så beror jeg mig lidt på måleren i statuslinjen (I ved. Den med du har blah % tilbage (blah timer blah minutter). Mit bedste 'bevis' er nok at jeg havde computeren med på arbejde, hvor den stod tændt hele dagen.

Det var fra kl. halv fire om natten, til i hvert fald kl. ti, og den mente stadigvæk, at det var omtrendt to timer tilbage på batteriet (måleren under bunden bekræftede den teori). Batteritiden vil naturligvis være unægteligt lavere ved eks. kontinuerlig brug. DVD-film, Photoshop osv. - Altså hvor computeren belastes konstant.

Men, nok snak om batteritid. Lad os snakke om min kæphest. Nemlig feel.

Ikke alene er batteritiden gået et hak opad. Det samme gælder "følelsen". Min bedste beskrivelse er nok, at det føles som at gå fra en middelgod dual-core til en tilsvarende quad-core (eks. E6600 -> Q6600). Tingene tager den samme tid, for det meste, men det er som om, at computeren er blevet lidt mere 'snappy'.

Statuslinjen er klar med det samme ved opstart (der nu er omtrendtligt halveret). Programmerne starter med det samme (det er især en fryd at bruge Photoshop og Bridge) og generelt er det blot de samme forherligende ord man altid har hørt.

Det her er fandme det forjættede land.

Vi (os, forbrugerne/nørderne) skulle have haft SSD'ere for længe siden og Windows 7 ditto. Det kører simpelthen som smurt i olie.

Den første date, som bare går gnidningsfrit. Det første møde med svigerforældrene, hvor de overvejer at bortadoptere datteren og i stedet for tage dig under deres vinger.

Det er som at gå fra VHS til DVD. Eller fra DVD til High Definition.

Det er som at udskifte det fesne 5.1 technolidende sæt Logitech PC-højttalere med noget seriøst hifi.

Det er som at gå fra Abit's onboard lyd til et Creative Live!

Det kan nærmest ikke beskrives i nok forherligende fraser. Man kan vise det til folk, man kan fortælle om det og læse spandevis af benchmarks.

Men det slår bare ikke den feel man oplever, ved at have en SSD'er i maskinen. Jeg er ligeglad med MB/s og søgetider. Jeg ved bare, at det her er fucking awesome! 😀

Jeg vil ha' mer'. Jeg drømmer om sex med SSD'er... eller no'ed ❤ 😎
besse

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:40:51
Svar/Indlæg:
1326/83
Hvor meget gav du for den SSD brugt?

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:41:56
Svar/Indlæg:
4221/223
do i sense some wanking between the lines 😀 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:42:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Kr. 2.000,- 🙂

-> #2

That's for me to know, and you to find out 😛

Svaage

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:43:18
Svar/Indlæg:
896/29
NoNig er nu opgraderet til FanBoy 😀

DuckHunter

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:43:47
Svar/Indlæg:
1889/115
Dejligt skrevet! :yes:
Nu venter jeg bare på de skide studie bærbare med indbygget W7 og SSD'er 😎

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
30-04-2009 21:44:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er jo kanon når det kører 😀

Når vi ser SSD diske på en 100-250GB til omkring 700-800kr kan vi begynde at snakke :)

besse

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:46:04
Svar/Indlæg:
1326/83
#6 helt enig...
#3 Fuck det sq da mange penge!!!

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2009 21:46:42
Svar/Indlæg:
581/24
Poesi på højt plan! 😀

Rondo

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:49:17
Svar/Indlæg:
340/37
må da blive nogle syge børn der kommer ud af det, men med den fart den har på skal vi nok ikke vente 9 mdr. på at se resultatet 😀

Puha får helt lyst til at bruge flere penge :yes:

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:51:36
Svar/Indlæg:
5891/423
#0 Ad forfanden NoNig.. Sex med elektronik, er sku da det samme som sex med et bøjlefjæs. (gæt selv hvorfor, hvis kvinden har metal i hele kryderen 🤡 )

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:55:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

He he. Tidl. Logitech tastatur-fanboi er nu blevet til SSD-slaven 😎

-> #5

Du kan kun glæde dig. Med diske som X25'erne og Vertex, er der lagt i ovnen til store bedrifter. Og det går jo kun fremad herfra. Hvem ved? Måske S-ATA dør helt?

-> #6

Jeg brokker mig skam ikke over de nuværende 120 GB. Jeg har pt. 90 GB ledig, eftersom mine data ligger på henholdsvis lagerdiske og min NAS. Men du har ret.

En halvering af prisen og fordobling af kapaciteten ville passe mig fint. Også selv hvis ydelsen var lig den nuværende. Så er der jo plads til mere pr0n på systemdisken 😛

-> #7

Fuck det er det sq da ikke!!!

Spøg til side.

Kr. 2.000,- er "mange penge". Men eftersom jeg kunne have brugt de samme penge på eks. en Velocriraptor, føler jeg ikke at jeg har snydt mig selv.

Min glæde går også mest på, at jeg føler at jeg har fået ydelse for kr. 10.000,- til en femtedel af prisen.

Populært sagt: "Wow"-følelsen. Altså dér hvor man føler, at de her penge var fandme godt brugt.

Om så jeg havde brugt det halve eller det dobbelte, så kan følelsen af, at det her stemmer bare SÅ meget overens med mine forventinger, ikke tælles i kroner og øre.

Du har jo ret i, at sammenlignet med en F1'er til kr. 700,- med næsten 10x så meget lagerplads. Jow. Så er kr. 2.000,- sgu mange penge.

Men jeg kan ikke rigtigt smide en F1'er i min laptop. Ikke en gang en Velociraptor kan sidde deri. Og så har jeg samtidig fordelen ved en lydløs computer der også kan holde til at stå på et bord eller et rystende underlag (bus, tog etc.).

Igen. Det er bare hele følelsen i den der pakke med en diagonal på 2.5" der er så sindssygt betagende, at jeg finder kr. 2.000,- værende billigt sluppet.

-> #8

Spammeren kan andet og mere med ord? 😛

-> #9

Jeg kan i hvert falde anbefale disken der sidder i min computer.

Your experience may differ 😎

-> #10

Sommetider Anru... Nej. Lad mig omformulere.

Kender du det, at man sidder et par gutter og hygger sig til eksempelvis en fest. Af en eller anden grund, har en af drengene inviteret et bekdentskab i den ydre periferi. Vedkommende prøver lidt for meget, på at være sjov.

Der kører en god vibe på en joke tidligere fra aftenen. Den dør totalt, når dette perifære bekendtskab åbner kæften og forsøger at spille med... Altså, vedkommende er slet ikke sjov. Så kan du jo tænke lidt over dén 😴 😛

CF

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:03:45
Svar/Indlæg:
4689/105
Jeg glæder mig bare til den dag at 200gb SSD kommer til at koste under 1000kr. Før da kommer jeg nok ikke til at eje en. På min systemdisk skal der også ligge spil og programmer, så en lille 30gb er slet ikke nok til mig.

Jeg har selv prøvet at se forskellen mellem HDD og SSD på en andens computer, og jeg kan kan godt genkende det der med at det hele føles hurtigere.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:04:10
Svar/Indlæg:
5891/423

😛 Det var altså seriøst 🤡 Jeg troede det var rigtigt, altså jeg lavede en saoit'er 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:07:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Min systemdisk er på 120 GB. Men er det prisen på en 30/32 GB'er du snakker om?

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
30-04-2009 22:18:17
Svar/Indlæg:
4295/306
Er OCZ Vertex en af de der "multi" eller "single" chip systemer der sidder på den? Har læst en del om at "multi" (kan sgu ikke huske hvad de hedder) bliver meget sløve i længden og mister pusten - specielt som system disk med swap fil og hele balladen hvor der løbende skrives til disken.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:31:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Vertex er baseret på MLC (Multi-Level Cell), hvilket jo efter sigende skulle være "dårligt". Men eftersom der er indbygget en (nyere og) mere effektiv controller, for slet ikke at nævne et mellemlager - som vi kender det fra alm. harddiske - har denne SSD'er en voldsom fordel over mange andre lign. produkter på markedet.

Algoritmerne skulle være forbedret, således at 'tearing' er bedre fordelt ud over samtlige af cellerne. At den ligeledes skulle blive langsommere, kan jeg desværre ikke udtale mig om. Nu har jeg ikke haft disken i så lang tid, men det føles ikke som om at den bliver langsommere.

Windows 7 er optimeret til SSD'ere og justerer også sig selv ind, såfremt der sidder en SSD'er i maskinen. Dvs. ingen defragmentering for det første. Dernæst, har jeg slået indeksering fra (en funktion jeg ellers var meget glad for i Vista), men søgetiden er så forsvindende lille, at der ikke er forskel.

Der er ligeledes prefetch og alt det der, som også er slået fra. Det var netop nogle optimerende funktioner, der skulle gøre det hurtigere at starte de mest brugte programmer hurtigst op, ved at lægge data i en fil på dine RAM.

Men jeg kører med 2 GB i maskinen, og følte ikke at det var så nødvendigt.

Anywho.

Der er en del af Vistas optimerende funktioner, som er slået fra (i Win 7) som standard. Jeg har ikke kunnet mærke forskel.

For at sætte det i relief. Så er min laptop lige så hurtig (faktisk hurtigere i mange tilfælde) som Vista'en på test-systemet jeg havde stående for ikke så længe siden:

Core 2 Quad QX9700@3.4 GHz
8 GB DDR2 PC2-6400 Kingston ValueRAM
320 GB Seagate Barracuada 7200.11

Jeg har brugt de to computere stort set på samme måde (eftersom alle data ligger på eksterne diske). Så installationerne har haft frit slag, med undtagelse af at jeg brugte Internet Explorer 7 på den staionære, og jeg bruger Firefox/IE8 på den bærbare.

Opstart, både af Windows, men også Photoshop, Bridge og browsere, går bare hurtigere på laptoppen. Det gjorde det også før SSD'eren, men nu er det helt åndssvagt som tingene har ændret sig.

Jeg kan rent faktisk tænde/slukke computeren, hurtigere end den stationære starter op. Det lyder sindssygt, men at have laptoppen med, og rent faktisk "liiiige" at kunne tjekke noget, er nu en realitet. Den finder ligeledes hotspots/WLAN med det samme.

Så 30 sekunder (I shit you not!) efter jeg er trådt ind af døren til min lejlighed, kan jeg sidde og surfe, chatte og photoshoppe, mens jeg streamer en film fra min NAS. Det kunne jeg ikke på den stationære.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:51:38
Svar/Indlæg:
3233/128
Hey, velkommen til ssd. Det er nemlig fedt :) Og god tråd den her 🙂

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:04:24
Svar/Indlæg:
1972/260
NoNig - Forestil dig lige hvor meget du ville komme hvis du havde en maskine med LED skærm, SSD diske og ellers andre komponenter med høj ydelse og lav strømforbrug.

Der ville næsten være flere synlige pletter på ydresiden bukserne. 🤣

GoA_GaRtNeR

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2009 00:13:05
Svar/Indlæg:
131/1
hvorfor er det jeg har det som om at jeg meget meget gerne vil smide en SSD i en vens HP HDX 18-1250, istedet for den stakkels langsomme 5400 rpm's disk 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:22:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Mange tak 😳

-> #18

Smiley-animeret gengivelse -> 😐 😲 ❤ 😲 ... 😳

🤣 😛

-> #19

Go go go 😎

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
01-05-2009 00:32:10
Svar/Indlæg:
4295/306
Nogen der ved hvad forskellen er på OCZ "Apex", "Solid", "Core" og "Vertex"?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:45:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Vertex EX - 64 MB cache, forbedret controller vistnok, MLC
Vertex - 64 MB cache, ny controller. Firmware kan opdateres, MLC
OCZ - 2 mio. timer MTBF, SLC chips?
Apex - Uden cache, MLC
Core (V2) - Uden cache, Mini USB, MLC
Solid - Uden cache, Mini USB, MLC

- Men jeg er ikke 100 % sikker.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
01-05-2009 08:17:00
Svar/Indlæg:
4295/306
#22 Nice tak 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 09:03:53
Svar/Indlæg:
6293/359
Godt det kører for dig NoNig - ja jeg fik den købt på et tidspunkt hvor jeg egentlig ikke havde råd, da jeg stod og manglede penge for noget jeg havde lagt ud til vores Maiden Jam teater-koncert (som forresten gik fremragende med over 340 betalende gæster 😲 )

Nu har jeg det ikke engang fristende på en måde, nu hvor pengene er inde igen, at gå ud og købe en igen - jeg kan lige så godt vente til 7 kommer og så få noget nyere til den tid.. men det som gør din nye SSD så god er de 64mb cache den har og udvidet "ægte" RAID-support hvis man kan sige det (bedre controller) - og så en høj write-hastighed, yes topdollar 😉

jeg oplevede absolut heller ingen stuttering med den, som jeg ellers havde med de meget "om-roste" (flot -nyt ord?) Patriot Warp (v2) - dog kan man altid lige tweake en smule som man altid gør for at få traditionelle HDs op i gear - det skader aldrig :)

Jeg skrev først til memoryc.com om jeg kunne returnere den, men det ville de ikke - så derfor røg den til salg - jeg klarer mig fint nok med 3 x F1's i RAID0 som OS og lager disk - men det glæder mig at OCZen er så god - at den virker i andre maskiner end min egen, og så lige en bærbar, siger også noget om, at det ikke var "held" at det lige duede for mig - det har netop været problemet med SSDs indtil nu - man ved sgu ikke hvor man har dem - de løser en masse problemer men skaber lige så mange nye - korrekt?

tillykke igen - go weekend og skål i dåse-tuborg (ikke endnu.. senere... ) 😎 😀

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 09:09:57
Svar/Indlæg:
3011/103
Vertex EX er SLC.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 10:34:35
Svar/Indlæg:
786/83

Det lyder jo dejligt.

Overvejer selv, at opgradere min laptop med en SSD.

Jeg har dog lige et spørgsmål eller to 😀

Lige nu kører jeg med Vista på min Dell M1330. Er Vista og SSD en god kombination, eller skal man have Win7 for at få det til at "køre" optimalt?

Hvad har du præcist tweaket/ændret i Win7 for at få det til at køre optimalt? Kan du ikke lige lave en liste, please.

Mvh.
Henrik

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 17:19:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Tjah. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at jeg skal have SSD, næste gang der står "performance" på ønskelisten 😉

-> #25

Tak for at rette mig. Var heller ikke sikker på at det var 100 % korrekt 😳

-> #26

Jeg har ikke kørt med Vista + SSD men "kun" Win 7 + SSD. Så vidt jeg ved, er Win 7 optimeret til SSD, hvilket også blev bekræftet ved, at defragmentering (og et par andre ting) var ændret/deaktiveret som std.

Jeg har ikke tweaket noget som helst i Win 7. Men hvis der er ekstra ydelse at hente, er jeg da også nysgerrig.

Nå jo, kom da i tanke om, at jeg har slået indeksering fra. En funktion jeg elskede førhen, men SSD'erens lave søgetid gør funktionen overflødig ❤

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 17:28:55
Svar/Indlæg:
6293/359
#27 jeg er ved at downloade W7 - argh det er fristende at købe en god SSD, men jeg har ikke råd og lader fornuften sejre 😛

btw: ding 6000... let the champagne flow 😀 ❤