Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 21:34:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Nu har jeg kørt med SDD i min laptop noget tid, og jeg føler at det er på sin plads med et par lovprisende ord om dette teknologiske vidunder.
Historien starter i sin enkelthed med at Mathis77 smider sin 120 GB OCZ Vertex til salg. Eftersom jeg lider under lasten der hedder: "Hold da kæft mand. Jeg har penge på kontoen" - så brænder det jo efter sådan en fræk lille sag (SSD'eren, ikke Mathis 😛).
Jeg har handlet med Mathis før og kontaktede ham derfor via PM for at få styr på et par formelle sager. Long story short, Mathis' utålmodighed og min iver, resulterede i, at jeg nogle dage senere fik en SSD leveret med postbudet (der så usædvanligt glad ud. Nok grundet, at han normalt leverer pakker fra HwT.dk = testprodukter).
Der skulle dog gå yderligere et par dage, inden jeg "turde" smide disken i min laptop. Men seancen blev forsinket lidt mere end ønskeligt grundet problemer med min Vista og Windows 7 DVD-RW (som åbenbart bliver enormt ringe med tiden *gah* - hvorfor findes der ikke Kodak Gold DVD'er?).
Google var, som altid, behjælpelig og i løbet af nul komma fem, fik jeg smidt ISO'en over min Corsair Survivor GT og så var det at trolden sprang ud af æsken.
Hele installationen, inkl. et par opdateringer, tog omkring 15-20 minutter!!! 😲
Jeg bruger min computer primært til spam@HwT og Photoshop. CS4 skulle jo selvfølgelig smides ind på computeren, og nu var jeg spændt. Til de af jer der har prøvet den manøvre ved, at det kan tage lidt tid.
5 minutter senede meldte Adobe Photoshop CS4 klar til kamp.
"Fuck it" - tænkte jeg. Og ville da prøve med After Effects og Premiere Pro.
Samlet installationstid: 10-11 minutter.
Morskaben og iveren ville ingen ende tage. Det var lige før, at jeg fik lyst til at smide antivirus på computeren, blot for at se hvor hurtigt jeg kunne afinstallere den igen.
Jeg holdt dog igen, og valgte i stedet at se på noget så latterligt som batteritid. Tomshardware.com publicerede - for noget tid siden - en artikel der netop gjorde op med idéen om, at SSD'ere skulle være mere strømeffektive.
Det til trods, så er jeg sikker på, at batteritiden på min computer er forlænget med 2 timer. Førhen kunne den holde sig kørende i 6-8 timer, sådan lidt "on/off" (eks. en dag i skolen - hvis jeg havde gået i skole 😳). Men nu er det altså 8 til 10 timer.
Jeg har på ingen måde nogle tal at bakke det op med, det er blot min "fornemmelse" og så beror jeg mig lidt på måleren i statuslinjen (I ved. Den med du har blah % tilbage (blah timer blah minutter). Mit bedste 'bevis' er nok at jeg havde computeren med på arbejde, hvor den stod tændt hele dagen.
Det var fra kl. halv fire om natten, til i hvert fald kl. ti, og den mente stadigvæk, at det var omtrendt to timer tilbage på batteriet (måleren under bunden bekræftede den teori). Batteritiden vil naturligvis være unægteligt lavere ved eks. kontinuerlig brug. DVD-film, Photoshop osv. - Altså hvor computeren belastes konstant.
Men, nok snak om batteritid. Lad os snakke om min kæphest. Nemlig feel.
Ikke alene er batteritiden gået et hak opad. Det samme gælder "følelsen". Min bedste beskrivelse er nok, at det føles som at gå fra en middelgod dual-core til en tilsvarende quad-core (eks. E6600 -> Q6600). Tingene tager den samme tid, for det meste, men det er som om, at computeren er blevet lidt mere 'snappy'.
Statuslinjen er klar med det samme ved opstart (der nu er omtrendtligt halveret). Programmerne starter med det samme (det er især en fryd at bruge Photoshop og Bridge) og generelt er det blot de samme forherligende ord man altid har hørt.
Det her er fandme det forjættede land.
Vi (os, forbrugerne/nørderne) skulle have haft SSD'ere for længe siden og Windows 7 ditto. Det kører simpelthen som smurt i olie.
Den første date, som bare går gnidningsfrit. Det første møde med svigerforældrene, hvor de overvejer at bortadoptere datteren og i stedet for tage dig under deres vinger.
Det er som at gå fra VHS til DVD. Eller fra DVD til High Definition.
Det er som at udskifte det fesne 5.1 technolidende sæt Logitech PC-højttalere med noget seriøst hifi.
Det er som at gå fra Abit's onboard lyd til et Creative Live!
Det kan nærmest ikke beskrives i nok forherligende fraser. Man kan vise det til folk, man kan fortælle om det og læse spandevis af benchmarks.
Men det slår bare ikke den feel man oplever, ved at have en SSD'er i maskinen. Jeg er ligeglad med MB/s og søgetider. Jeg ved bare, at det her er fucking awesome! 😀
Jeg vil ha' mer'. Jeg drømmer om sex med SSD'er... eller no'ed ❤ 😎