Muligt sommerprojekt - CAD workstation

Bundkort / CPU d.  30. april. 2009, skrevet af Moze15
Vist: 936 gange.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:37:25
Svar/Indlæg:
1235/80
Jeg har i et stykket tid helt stoppet med at "programmere" CAD, men vil gerne til at i gang igen. Problemet er at softwarekrav samt krav til ren og skært tal knusning er blevet så høj, at jeg er kommet i tvivl om mit hardware overhovedet kan trække det.

Har testet SolidWorks samt AudoCAD(jeg kommer til at bruge andre programmer også, men hovedsageligt er det disse samt Inventor og Alias) og det kør meget langsomt, programmet "fryser" hele tiden - dette kan skyldes andre faktorer men jeg går ud fra at det primært er hardware baseret. For ikke at snakke om renderingstid XD

Udover dette er de eneste krav at det SKAL være en 64bit system, samt at GFX enten er ATI FireGL/FirePro eller Nvidia QuadroFX - har ingen præferencer, dog har jeg kun haft positive oplevelser med ATI.

Der skal masser af ram i systemet, jeg regner med 16 GB men er ikke helt sikker pt. - hvis jeg kan nøjes med mindre men få større hastighed så er det selvfølgelig det der bliver valgt. Har ikke besluttet mig for CPU andet en at det skal kunne levere masser af regnekraft, må meget gerne være Dual-CPU setup(altså to fysiske CPU'ere).

Har kun brug for en lille systemdisk da jeg råder over et lager-array, så jeg tænkte noget i stil med WD Raptor serien.

Det vigtigste faktor er nok prisen, jeg vil gerne prøve at holde prisen så lav som muligt uden at det går ud over kvalitet. Enheden skal bruges holde til at blive brugt i mindst 2 år, så kvalitet er topprioritet.
Jeg regner med at dette bliver et sommerprojekt, så evt. kommende hardware kan selvfølgelig også tages i betragtning. Hvis ikke jeg finder en bedre løsning end at bygge selv, så regner jeg med at gå i gang med projektet juli-august.

Så kom med gode indslag samt argumenter derfor :D
På forhånd tak!

UPDATE:
Det er nu lagt fast at CPU skal være Intel, LGA 771 eller LGA 1366.

UPDATE 2nd coming:
Nu har jeg så taget mig sammen og fået overvejet grundigt hvad der skulle være i maskinen. Hvis alt går efter forventning, så vil maskinen komme til at bestå af:
CPU: Intel Core 2 Extreme QX6800 Engineering Sample
RAM: 8 GB Kingston HyperX 4x2 GB
Bundkort: Intel D975XBX rev 304
HDD: 2x Seagate 7200.11 500GB i RAID
GFX: ATI FirePro V8700
Skærm: HP LP2475w

Har ikke fundet kabinet eller PSU til den, men det skal nok komme....
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:44:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg har selv gang i et lign. projekt, ligeledes baseret på noget CAD-brug. Men dog også Premiere Pro og After Effects.

Min forelskelse er landet på et S5000XVN som jeg fik billigt. Forestil dig så glæden da jeg fandt ud af, at det kan køre med de nyeste Quad Core Xeons (har pt. kig på et sæt E5420'ere). Det trækker op til 32 GB RAM, og har en 16x PCI-e lane, samt 2 stk. 4x lanes.

Som du, sværmede jeg en del for FireGL/FirePro, samt Quadro. Men eftersom ingen "inden for" området kunne rådgive ordenligt, og der stort set kun findes tråde/svar fra computernørder, endte det i en trist erkendelse af, at et alm. Geforce måtte kunne løfte opgaven. Tiden er løbet lidt fra Quadro-kortene, eftersom de fleste gamerkort leverer samme ydelse... eller, det har jeg i hvert fald kunnet læse mig til.

Drivere og support for Quadro/FireGL er dog en helt anden sag. Men ydelsen skulle være nogenlunde tilsvarende og så skal man ikke døje med kompatibilitet mellem andre programmer [hvad det så end betyder?!].

Nu skriver du, at det gerne må holdes i et fornuftigt leje. Har du selv en idé om et budget eller specifikke krav? Det lyder til at være noget du har arbejdet lidt med...? 🙂

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 22:56:46
Svar/Indlæg:
1235/80
Jeg har arbejdet lidt med det, men det har mest været med mobile arbejdsstationer - desværre.

En af mine bekendte har eget arkitektfirma, og de plejer at købe arbejdsstationer for omkring 10-15 tusinde pr. styk - dog kan det ikke helt sammenlignes idet de køber bulk, altså masseordre og uden moms osv.

Jeg havde regnet med en fordobling af den pris de får dem til kunne være et fornuftigt afsæt. Det er kun grundet GFX at prisen bliver så høj, ellers vil jeg tro at man kan finde på løsninger som kan noget af det samme for meget mindre.

Mht. S5000XVN, så har jeg selv haft øje på en et par gange. For ikke at være fanboy-ish, har jeg virkelig prøvet at se om AMD kan tilbyde noget i samme kaliber, men desværre ikke fundet noget som tilfredsstiller mine krav. Jeg har aldrig købt eller ejet AMD før, så det skulle ikke undre mig hvis denne gang bliver Intel også.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 23:10:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

AMD har kun været oppe og snuse til Intel en enkelt gang inden for dette segment, og det var da Opteron CPU'en (og Athlon 64, for den sags skyld) havde sin storhedstid. Men Intel/IBM har nu altid været bedst på dette område.

Så du regner med at købe ind for omkring kr. 20-30.000,- eller misforstår jeg? 🙂

Jet

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2009 23:28:59
Svar/Indlæg:
129/16
Hey, jeg er lige med på en lytter her, da jeg selv er interreseret i inventor/solidworks.

Dog har jeg lige et spørgsmål, jeg kender ikke lige alias og hvis det er dette program: http://usa.autodesk.com/adsk/s... er det så ikke mere hukommelses mæssigt du skal tænke på end beregningsmæssigt?

Det skal lige siges at jeg kun spørger af nysgerrighed, da jeg kun har arbejdet med inventor og workbench, som jeg ved kræver en hel del cpu kraft for at beregne store konstruktioner.

Men ellers må jeg sige, det er et interessant projekt du får gang i 🙂

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
30-04-2009 23:43:01
Svar/Indlæg:
1235/80
Det er korrekt, men hvis det kan gøres billigere bliver jeg kun mere glad 😛

Jeg havde helt glemt at man kunne modde Radeon samt Geforce til QuadroFX og FIreGL. Siden vi nu er overclockere er denne løsning meget billigere samt mere praktisk 🙂

Radeon's ækvivalente FireGl: http://en.wikipedia.org/wiki/A...
Geforce til QuadroFX: http://en.wikipedia.org/wiki/Q...

Alias er en "serie" af programmer, hvis du har arbejdet med SolidWorks så ved du at der er masser "små" programmer man kan få til evt. "indbygning" i selve core-applikationen. Det jeg mest kommer til at bruge af Alias er Alias Design, hvilket kræver kraftig 3d egenskaber. Og ja, jeg er 100% klar over at der skal bruges mængder af hukommelse, en Inventor session kommer snildt op på 4-6 GB RAM når jeg er godt i gang 😕

Har prøvet hvor SolidWorks bare gik i stå fordi der ikke var mere RAM at benytte, mistede 2 timers arbejde på den måde ☹

Lidt derfor jeg prøver at overdimensionere så evt. problemer kan vaskes ud meget hurtigt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:03:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Ok. Så har vi dét på plads 🙂

Jeg ved faktisk ikke hvad mit system ender med at koste, men det lyder til, at vi er ude i noget der kommer til at ligne hinanden lidt.

Som sagt, så baserer jeg det på S5000XVN-bundkortet. Jeg har udset mig 2 stk. E5420, der ligeledes sparker røv. Folk med Core i7 kan godt pisse af, så er det vist sagt på den pæne måde.

FB-DIMM's er ikke billige. Men 4 GB stænger koster "kun" kr. 700,- pr. stk. så det er heller ikke alverden.

Tænkte på enten 4 stænger i første omgang.

Af grafikkort, var jeg i vildrede. Der er ikke mange benchmarks der sammenligner entusiast-grafikkort med Quadro/FireGL. Den bedste sammenligning jeg fandt var fra 04/05 eller sådan noget, men der er sket en del siden da.

Jeg faldt dog over en tråd, hvor en fyr der arbejder med compositing og lidt AE, skrev, at der ikke var den store forskel i dag. Om han tænkte på Quadro/Geforce og FireGL/Radeon generelt, eller kun i de specifikke programmer, nævner han intet om.

Efter jeg kom på sporet af dét, begyndte der at mane sig et billede.

I visse programmer, er ydelsen mangedoblet på Quadro/FireGL, frem for Geforce/Radeon, men det er noget der kan "hackes" så man opnår en tilsvarende ydelse. Ikke lige så god eller bedre, men i bedste fald, tangerende. Der skulle dog være variende problemer med mærkelige fejl og direkte udfald, hvilket ikke er ønskeligt midt i noget render eller build.

Ser man bort fra det, og holder det op imod hvad grafikkortet skal bruges til, er det i regelen kun driveren der er forskellen. For det fleste af os, i hvert fald. Vi snakker 10 bit processering og forbedre AA og AF (nok mest AA) - hvilket jo er noget kun relevant inden for compositing og CAD - så dét har jeg valgt at tage med.

Kan man leve med en "marginalt dårligere" (de ord blev faktisk brugt i en diskussion) ydelse, vil stort set alt fra HD48xx og Geforce GTX 2xx (GTX 250 undtaget) kunne bruges tilfredsstillende.

Eftersom det møglækre Quadro CX er baseret på samme teknologi som GTX260'eret, har det været mit evige udgangspunkt. Selvsamme grafikkort findes også i en variant med 216 shaders, der giver bedre ydelse i spil. Om tilfældet er det samme for CAD/Alias, tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for.

Personligt, ville jeg satse på et godt config, og måske lade grafikkortet komme af sig selv. Kr. 2.000,- for et middelgodt main-stream kort er en mindre afskrivning sammenlignet med eks. CX eller FX4800.

Havde jeg kr. 20-30.000,- at arbejde med, ville jeg ikke være i tvivl om, at der skulle sidde et CX i maskinen. Længere er den ikke. Det vilde er jo bare, at du rent faktisk halverer kostprisen, ved at tage main-stream kortet i stedet for.

Anywho.

Jeg kan kun anbefale 6-8 GB RAM, når du kører 64 bit. CS3 og CS4 pakken fra Adobe (som er mit udgangspunkt) skalerer enormt godt, og med en god framebuffer, kører det hele lidt mere glidende. Så gå efter de der ~ 1 GB VRAM til at begynde med.

For lige at vende tilbage til de andre komponenter:

Quad Xeon E5420 (2.5 GHz, 12 MB cache) som dual-socket, sparker den vildeste Core i7 langt ned i performance-helvede - vi snakker op til 22 % ekstra ydelse til en brøkdel af prisen, med mindre vi snakker gaming. Det eneste der slår de 54xx'ere er 55xx'erne, som jo sjovt nok er Nehalem CPU'er.

Er du villig til at spendere de penge, ville jeg hellere holde mig til den forrige generation (baseret på Core 2 arkitekturen, også kaldet Hapertown, den tidligere generation hed Clowertown) der, trods alt, er billigere end et par 55xx'ere, og i stedet vælge det gode workstation grafikkort.

Det er i hvert fald mine overvejelser. Det er, stort set, kun grafikkortet der har voldt mig problemer. Jeg er 100 % sikker på, at mit næste kort er et nVidia - pga. CUDA i CS4 og potentielt set "bedre" ydelse i CAD - som jeg har nada erfaring med.

Håber det kunne bruges 🙂

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:28:31
Svar/Indlæg:
1235/80
Er enig med dig i dine overvejelser, og tror at jeg vil gå ad samme vej med Intel; så må vi se hvad der kommer af andre ting.

Har stiftet bekendskab med CUDA for et stykke tid siden, men så vidt jeg husker så er det ikke taget i brug i nogen CAD programmer. Nvidia har været meget gode til at promovere CUDA, hvilket har gjort at det er blevet til en standard.

Jeg vil undersøge lidt nærmere omkring GFX, ellers er jeg også ved at have alt på plads, med hensyn til hardware. Kan huske at der for nogle dage siden var en der var ved at sælge et lign. Xeon system her på forum - må se om jeg kan få noget ud af det 🙂

Jeg tror jeg vil have lidt mere end 8 GB RAM; det har jeg nemlig kørt med, men det har voldt en del små, men irriterende, problemer. Så vi må se hvad der bliver plads til af RAM.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:30:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Der var lidt polemik med den tråd. Han solgte, hvis vi tænker på den samme, et Skulltrail-system, netop konfigureret omkring et sæt E5420'ere. Men da han helst ville sælge samlet (hvilket jo også er fair nok) lod han systemet gå til det højeste samlede bud.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:51:07
Svar/Indlæg:
1235/80
Øv, det var den jeg tænkte på. Nå, tilbage til tegnebrættet.

Har fundet et Dual LGA 771 Intel 5400(Skulltrail) samt 2 x E5430 Harpertown til ca. 9200 DKK, men er ikke i tvivl om at det kan gøres billigere. Det var det første som jeg fik øje på, jeg venter også med at købe til sommer da jeg ikke har tid før da 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 00:59:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Ville ønske jeg selv havde råd til at overveje E5430'eren. Den er "kun" 6.4 % hurtigere i MHz, men yder til gengæld omtrend 12-13 % bedre. Prisen er jo så også derefter, but still.

Held og lykke med projektet i hvert fald. Mit eget projekt er ikke alene at få samlet computeren, men også at få smidt den i et lækkert (Mac) kabinet, evt. 🙂

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 07:47:51
Svar/Indlæg:
772/49
Nu hved jeg ikke helt hvilke genre det er som du skal bruge din pc indenfor, men må man foreslå cluster setup? 😲

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 07:52:08
Svar/Indlæg:
699/41
#9 + #10

Da det er Intels eget board er der jo rig mulighed for at OC CPU'erne.. 🙂

Såvidt jeg husker tager Skulltrail LGA775 kølere, så der er da vist mulighed for at få leget lidt? 😲

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2009 10:18:53
Svar/Indlæg:
5750/124
#12 den del husker jeg også, og det var gjort fordi det er et enthusiast board, så man også kan få noget enthusiast ud af det...

#0 Jeg vil da godt lige prøve at smide et fint lille setup som forslag frem... Men hvis du skal have samlet, kunne det være HP, IBM eller Dell har noget som er noget værd, og nogen lunde til at betale + det er ok kval 🙂

test123

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2009 11:16:11
Svar/Indlæg:
1017/8
der kan overvejes et Gainestown setup

http://www.8anet.com/merchant.... , 552$ for boardet , og det skyder max.

her er lidt tal.

Harpertown at 3704=38,000PPD
Gainestown at 2930=47,625PPD

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
01-05-2009 12:24:14
Svar/Indlæg:
1235/80
Jeg synes det bliver lidt overkill :P
Noget ala det her: http://helmer.sfe.se/
Det kunne være sjovt at bygge, men er sikker på at det er lidt overkill det formålet jeg skal bruge det til...

Jeg har haft kigget på Dell og IBM, synes bare at priserne i forhold til hvad man får er lidt for meget - jeg ville klart vælge dem hvis det ikke var til privat brug.

Ser fint ud, somsagt intet ligger klart pt. - jeg bare danne mig et overblik over markedet og se hvad andre har af bud på en mulig hardware konfiguration.

test123

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2009 10:49:30
Svar/Indlæg:
1017/8
#15 i Nonigs tilfælde hvor han allerede har board osv, kan han evt. lave sit projekt.

Jeg ville klart anbefale at når du som "ny" skal ud og købe og intet hw har , købe et gainestown setup , 8 cores / 16 threads ... og den onde bandwidth , + du kan køre crossfire på boardet

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2009 11:38:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Jeg tillader mig at være uenig og mener at det ville være en sindssygt dårlig investering.

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2009 12:08:15
Svar/Indlæg:
825/30

Hw som en investering ? 😳

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2009 12:14:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Som altid, skal man se på hvad manden skal bruge computeren til. Og ja, selvfølgelig er Nehalem det nyeste og det bedste. Men hvorfor ikke købe ind, uden at have hovedet under armen?

Selvfølgelig er hardware en investering. Bruger man ikke sin computer til noget nyttigt (eks. gaming eller surf på internettet), er det jo penge smidt lige ud af vinduet. Men skal den bruges produktivt, må der da gerne være et fornuftigt forhold mellem investering og afkast - hvis det giver mening?

Jeg skriver heller ikke at test123 er fuldstændig hul i hovedet, bare at jeg er uenig og anser hans forslag som værende en dårlig investering, da de penge lige så vel kunne gå til eks. et godt Quadro grafikkort 🙂

test123

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2009 16:19:36
Svar/Indlæg:
1017/8
#19 prismæssigt hvis #0 skal ud og købe nyt 771 setup vs 1366 , ville jeg klart mene at et nehalem baseret klart er i sin ret og vil bøsseskole et 771 så det slet ikke kender det.

Jeg er helt enig i at hvis #0 fks. kigger lidt rundt omkring (som Nonig) har gjort og invisterre i brugte ting , så vil der være penge til et Qudro evt. 🙂

Supermicro X8DAi 3330kr
2x E5504 3000kr
2gb ECC reg 400kr pr. klods , eks. 6x 400kr, 2400kr , (12gb)

så er der brugt 9000kr

der er dog mulighed for at købe billigere bundkort , det som er valgt er top top boardet

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2009 17:18:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Du taler med tydelighed som du har forstand. Fokusér nu mere på hvad der kan komme fra hånden. Kald det "bøsseskole" som du har lyst til. Men eks. 2x E5420 ligger altså 66 % over 2x E5504 i ydelse.

Vi snakker altså:
2.0 vs. 2.5 GHz
4 vs. 12 MB cache

Derudover, så er hele den Core 2 baserede platform altså noget kun billigere end et Nehalem-baseret. 5504'eren kører ganske korrekt som en Quad-core. Men har ikke HT. Så du har alligevel "kun" 8 logiske kerner at gøre med.

Der er ingen grund til at liste drømmesetups, når #0 kan gøre det med en smule fornuft in mente og uden de vilde lommesmerter 🙂

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2009 00:18:35
Svar/Indlæg:
1235/80
Alt er en investering, specielt hardware - i dette tilfælde er det ikke for at have det sygesste setup, men derimod for at have et setup som kan bistå noget CAD programmering...

@test123
Det er ikke altid at det nyeste er bedst. Ved godt at i7 arkitekturen har nogle fordele men der er også nogle begrænsninger som i mit tilfælde skal overvejes nøje. Er også selv klar over at ting kan fås billigere som brugt, en ting som jeg har tænkt mig at udnytte.

For at få noget på det rene: Det er ikke GPU/GFX som skal render noget, men derimod CPU - derfor skal CPU prioriteres højere end GPU/GFX. For mig at se er det lige meget om det bliver FireGL/FirePro/QuadroFX, bare jeg har (CPU) regnekraft nok til at kunne rendere. At det så er en "workstation" GFX som jeg får fingre i er jo kun et plus :)
Derfor er SLI/CrossFire ikke så god en investering, da ingen CAD programmer understøtter dette.

test123

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2009 11:27:33
Svar/Indlæg:
1017/8
#21 der er også mulighed for at tage E5520s , http://geizhals.eu/a415003.htm...

det er helt korrekt som også skrevet , at #0 kan gå efter fks. et 771 baseret setup og købe brugt , og som i begge er klar over , så snart du begynder at kigge på platforme baseret til business , begynder det at koste mange lommepenge

vedr. drømmesetup , må du have en god viden og intitution af folk uden at kende dem 🙂

edit/ er måske også værd at overveje vedr. fremtids planer , upgraderings muligheder i et 771 setup vs et 1366 baseret vil være noget anderledes , og igen ja det har også en bekostning på prisen

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 12:45:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Det var da heller ikke en helt tosset CPU det der. Hvis jeg har forstået dit link korrekt, kan den købe til ca kr. 2.500,- (342_)? 🙂

test123

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2009 12:50:28
Svar/Indlæg:
1017/8
#24 det kan den ja og den har HT og understøttelse (1066 mem).

Men jeg vil også give dig helt ret i at en 771 løsning kan være til sit rette , hvis det såfrem kan findes til en god pris.

man kan sige , dit eksempel med et billigt 771 board , og resonable priser på ddr2 fb-dimm , kan også udgøre en god løsning og overskud til et evt. quadro kort som du har påpeget, der er mange muligheder.

men ja , E5520 virker som ret god bang for the buck , hvis man sammenligner de forskellige cpuer , bandwitdh vil også på et nehalem baseret setup være 771 overlegen , samt måden intern komunnikation fungere på , qpi links , og ikke link som på 1366 (x58) , hvilket gør skaleringen på nehalem super.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2009 13:48:42
Svar/Indlæg:
1235/80
Kan ikke finde nogen steder hvor man kan købe DDR3 EEC REG(kan kun finde dem i 2GB moduler), så jeg kan ikke sammenligne priser med DDR2 FB-DIMM.
Jeg kan få 32GB(8 moduler, i 4 sæt - dual channel) PC2 6400 med 5-5-5-18 timing til ca. 4300 DKK.

Jeg søgte lidt på eBay igår og fandt nogle gode priser på CPU'er, socket 771, f.eks. 2 X7350 for 5700 DKK.

Må lige se hvad det bliver til - et spørgsmål: Kan man mon overclocker på de Supermicro kort?

test123

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2009 15:18:34
Svar/Indlæg:
1017/8
#26 www.geizhals.eu , brug denne søgemaskine fremover , er super , alle aspekter.

movieman fra xs går meget up i folding , og er facineret af 2 way setups , han har et gainestown men kan ikke overclockes (ihverfald ikke nuværende tidspunkt) , hvis du kigger i post #14 , kan du se hans harpertown setup som han havde/har , var overclocket og han har sammenlignet performance med hans nuværende gainestown ved defualt 2930mhz , som vinder en god del over hans 3704mhz harpertown setup.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
09-05-2009 08:32:48
Svar/Indlæg:
1235/80
Så er der bestilt ATI FirePro V8700 hjem...lad os se hvordan det bliver....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 08:41:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

Jeg er ikk' mis'unde'lig' :'-(