-> #5
Ok. Så har vi dét på plads 🙂
Jeg ved faktisk ikke hvad mit system ender med at koste, men det lyder til, at vi er ude i noget der kommer til at ligne hinanden lidt.
Som sagt, så baserer jeg det på S5000XVN-bundkortet. Jeg har udset mig 2 stk. E5420, der ligeledes sparker røv. Folk med Core i7 kan godt pisse af, så er det vist sagt på den pæne måde.
FB-DIMM's er ikke billige. Men 4 GB stænger koster "kun" kr. 700,- pr. stk. så det er heller ikke alverden.
Tænkte på enten 4 stænger i første omgang.
Af grafikkort, var jeg i vildrede. Der er ikke mange benchmarks der sammenligner entusiast-grafikkort med Quadro/FireGL. Den bedste sammenligning jeg fandt var fra 04/05 eller sådan noget, men der er sket en del siden da.
Jeg faldt dog over en tråd, hvor en fyr der arbejder med compositing og lidt AE, skrev, at der ikke var den store forskel i dag. Om han tænkte på Quadro/Geforce og FireGL/Radeon generelt, eller kun i de specifikke programmer, nævner han intet om.
Efter jeg kom på sporet af dét, begyndte der at mane sig et billede.
I visse programmer, er ydelsen mangedoblet på Quadro/FireGL, frem for Geforce/Radeon, men det er noget der kan "hackes" så man opnår en tilsvarende ydelse. Ikke lige så god eller bedre, men i bedste fald, tangerende. Der skulle dog være variende problemer med mærkelige fejl og direkte udfald, hvilket ikke er ønskeligt midt i noget render eller build.
Ser man bort fra det, og holder det op imod hvad grafikkortet skal bruges til, er det i regelen kun driveren der er forskellen. For det fleste af os, i hvert fald. Vi snakker 10 bit processering og forbedre AA og AF (nok mest AA) - hvilket jo er noget kun relevant inden for compositing og CAD - så dét har jeg valgt at tage med.
Kan man leve med en "marginalt dårligere" (de ord blev faktisk brugt i en diskussion) ydelse, vil stort set alt fra HD48xx og Geforce GTX 2xx (GTX 250 undtaget) kunne bruges tilfredsstillende.
Eftersom det møglækre Quadro CX er baseret på samme teknologi som GTX260'eret, har det været mit evige udgangspunkt. Selvsamme grafikkort findes også i en variant med 216 shaders, der giver bedre ydelse i spil. Om tilfældet er det samme for CAD/Alias, tør jeg ikke lægge hovedet på blokken for.
Personligt, ville jeg satse på et godt config, og måske lade grafikkortet komme af sig selv. Kr. 2.000,- for et middelgodt main-stream kort er en mindre afskrivning sammenlignet med eks. CX eller FX4800.
Havde jeg kr. 20-30.000,- at arbejde med, ville jeg ikke være i tvivl om, at der skulle sidde et CX i maskinen. Længere er den ikke. Det vilde er jo bare, at du rent faktisk halverer kostprisen, ved at tage main-stream kortet i stedet for.
Anywho.
Jeg kan kun anbefale 6-8 GB RAM, når du kører 64 bit. CS3 og CS4 pakken fra Adobe (som er mit udgangspunkt) skalerer enormt godt, og med en god framebuffer, kører det hele lidt mere glidende. Så gå efter de der ~ 1 GB VRAM til at begynde med.
For lige at vende tilbage til de andre komponenter:
Quad Xeon E5420 (2.5 GHz, 12 MB cache) som dual-socket, sparker den vildeste Core i7 langt ned i performance-helvede - vi snakker op til 22 % ekstra ydelse til en brøkdel af prisen, med mindre vi snakker gaming. Det eneste der slår de 54xx'ere er 55xx'erne, som jo sjovt nok er Nehalem CPU'er.
Er du villig til at spendere de penge, ville jeg hellere holde mig til den forrige generation (baseret på Core 2 arkitekturen, også kaldet Hapertown, den tidligere generation hed Clowertown) der, trods alt, er billigere end et par 55xx'ere, og i stedet vælge det gode workstation grafikkort.
Det er i hvert fald mine overvejelser. Det er, stort set, kun grafikkortet der har voldt mig problemer. Jeg er 100 % sikker på, at mit næste kort er et nVidia - pga. CUDA i CS4 og potentielt set "bedre" ydelse i CAD - som jeg har nada erfaring med.
Håber det kunne bruges 🙂