Når nu du siger du vil lave billed- og videoredigering så må du gerne lige uddybe. Er det paint og moviemaker? eller er det Photoshop filer og billeder i GB størrelser og video med mange effekter og 1080p? 😉 Hvis det er lidt vildere, så vil du elske en quad, da de fleste nyere videoredigeringsprogrammer (specielt) kan udnytte godt med kerner. Men til det skal du også have et godt HDD "array", hvor jeg vil foreslå 2-3 diske i RAID 0, da dette vil give optil 280% ekstra HDD ydelse frem for 1 disk ved 100% 😉 Men det er kun hvis controlleren kan være med (desværre er de fleste Onboard begrænset til PCI, hvilket giver max 266MB/s hvilket kan betyde 2 diske ikke er langsommere end 3 😕 ).
EDIT: #11, når du snakker om kvalitet og CPU'er i en og samme sætning tror jeg nok lige jeg vil give dig lidt feedback. Når intel og AMD laver en ny CPU sigter de efter at de skal leve i 10 år ved normalt brug, og hvis man OC'er bliver det oftest halveret. Så den med kvalitet fra Intel til AMD er lige gyldig, for den er sådan set ens. Men den med generel "feel", så er der en del herinde som siger deres AMD Phenom II kører mere flydende end deres i7 systemer.
Sidst så spørger du lige til Asus og Gigabyte, hvor jeg kan fortælle dig det er nogle af de aller bedste producenter, sammen med DFI, Foxconn, XFX og de andre som producere meget dyre bundkort, som du alligevel ikke kan bruge i et sys til 5k