Dual ram spm. - kan man dette?

Diverse d.  03. maj. 2009, skrevet af Burgurne
Vist: 483 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 14:26:20
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hejsa. Jeg er blevet dybt forelsket. 😛
I Windows 7, og jeg påtænker at downloade 64 bit udgaven på tirsdag, når den er offentliggjort. Mit problem er, at jeg lige pt har 2x1 GB ram, hvilket jo nok er lige i underkanten til et 64 bit system, så jeg påtænker at tilkøbe endnu 2x2 GB, så jeg kommer op på 6 Gb i alt.

Men ... med et P35 Gigabyte DS4 mobo, kan man så få dette til at køre dual channel ram på 2x1 OG 2x2 GB samtidig (samme timins på alle, og de 2 sæt er købt som "par") med BIOS ver 13?

Eller vil det være bedre at smed de 2x1 GB ud, og så nøjes med 2x2 GB i dual-channel?

Ovenstående er en midlertidig løsning indtil Windows 7 udkommer rigtigt, da jeg til den tid vil købe nyt mobo, cpu DDR3 ram osv osv.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 14:35:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

a) 2 + 1 GB i dual-channel, er muligt. Ingen problem dér.
b) Win 7 kører, hos mig, bedre med 2 GB RAM, end Vista gør med 8 GB RAM.
c) Jeg tror at den Win 7 (beta) de fleste af os sidder med, er ret lig den endelige udg.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 15:13:37
Svar/Indlæg:
3011/103
Personligt ville jeg foretrække 2x2GB.

b) Det er sgu da fedt. Så må jeg smide Win7 ind på min gamle bærbare. Nogen idé om hvordan den vil trække det, når det nu er single core og med gammelt X700 Pro 128MB grafikkort?

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 19:38:55
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hmmm ... hvorfor er det lige, at vi alle helst vil have 64 bit? (udover nørd-effekten).
Jeg har ikke fundet nogle spil eller programmer (som vi almindelige gamere benytter) som tilsyneladende vil have glæde af 64 bit OS??

Mere end 4 Gb ram - jo, det er rigtig nok, men til hvad? Jeg har i dag ikke et spil der vil have mere end de 2 Gb jeg har i PC'en nu.

Systemet virker mere glidende - kan jeg ikke modbevise, men er det noget det bare virker som, eller kan man rent faktisk måle en effekt nogen steder?

Jeg kører lige pt win 7 32 bit, og jeg regner med at hoppe på 64 bit-vognen på tirsdag, når det er frit til DL, men jeg ved egenligt ikke hvorfor.

Hvad med spil-hastigheder (FPS?)? Hvis spillene skal køre i 32 bit mode i et 64 bit system, så går det vel lidt udover hastigheden, eller?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 20:00:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Tjek lige minimumskravene, inden du går helt amok. Ja ja. Ved godt, at der var nogle gutter som fik Win 7 til at køre på en PIII'er. Men alligevel.

Jeg ved det ærlig talt ikke. At Win 7 kræver mindre end Vista, er ikke det samme som at det er mindre eller lige så krævende som eks. Win XP.

Desværre har jeg kun 64 bit udgaven til at ligge, så jeg ved ikke hvordan 32 bit er i forhold til.

-> #3

Jeg kan ikke svare på alles vedkommende, kun mit eget. At 64 bit ikke gavner gamere, er ikke det samme som at det er ubrugeligt. Jeg bruger dele af CS4 pakken fra Adobe rigtig meget.

Selvom de ikke er "native" 64 bit, kan de(t) stadigvæk udnytte de +4 GB RAM der sidder i min stationære. Den opretter blot 'flere' tråde, der hver kan tage op til 3.2 GB RAM (hvorfor det lige er 3.2 GB og ikke 4 GB ved jeg faktisk ikke). Se dét er noget der trækker tænder ud, når man leger med HDR, panorama og stort set kun kører med RAW 🙂

32 bit miljøet i Vista og Win 7 er så godt lavet, at man ikke kan se/mærke forskel. Måske man kan benchmarke sig frem til et eller andet, men for mit vedkommende er 64 bit et spørgsmål om at udnytte +4 GB RAM og et mere komplekst skrevet program.

Det giver sig måske ikke udtryk i et ydelsesboost, men nok mere feel. Jeg ved ikke hvordan man skal beskrive det. Jeg kan heller ikke mærke forskel på 32- og 64 bit Vista.

Jeg ved bare, at Vista med 8 GB RAM er fucking sweet! ❤

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 22:19:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det vil altså sige, at da jeg ikke bruger adobe til noget som helst (ejer ikke et adobe program) og nøjes med min Paint Shop Pro X (selvom Windows 7 brokker sig over den pga aero og PSP ikke er kompatible), så har jeg faktisk ikke noget at bruge et 64bits OS til?
Jeg mener (og mente heller ikke i #0) bestemt ikke at det er ubrugeligt, men kun at _jeg_ ikke vil have gavn af det, men måske endda problemer da alle mine programmer er 32 bits, og da jeg kun spiller et spil af gangen, så har jeg ikke rigtig noget at bruge flere "3,2 Gb" tråde til 😛

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at få nogle benchmark resultater fra nye spil, gerne i DX 10 mellem 32 bit og 64 bit. Nogen der kan hjælpe med det?

Når man nu kan få CD-keys til enten 32 bit eller 64 bit, kan man så også tillade sig at få en til begge (lovligt?), så man evt selv kan prøve at sammenligne og benche?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 22:22:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Som du selv siger, når der ikke er forsk. for de fleste folk, then who gives a f*ck? 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2009 22:48:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hehe, men er det lovligt at modtage cd-keys for både 32 og 64 bit? Eller skal man helst anvende 2 forskellige emailadresser, når man vil have dem tilsendt?