Forslag til bundkort og CPU

Bundkort / CPU d.  05. maj. 2009, skrevet af morra19
Vist: 732 gange.

morra19

Moderator
Tilføjet:
05-05-2009 15:17:31
Svar/Indlæg:
2672/468
Hej Folkens,

Jeg husserer normalt ovre på edbpriser, men Soundwave snakker jo godt om jer, så jeg tænkte at jeg da skulle prøve dette forum også.

Jeg har været på AMD vognen fra starten med Duron i mine unge dage på HTX, og så senere på Ahtlon 64. Jeg blev dog tiltrukket af Intel da de lancerede Core2duo serien. Nu har AMD jo lanceret deres nye fine Phenom II serie, og det synes jeg jo ser interessant ud.

Nu til spørgsmålet, vil det svare sig for mig, i forhold til ydelse/pris at opgradere til en AMD Phenom II X4 940 CPU + bundkort (der kan jeg vel beholde mine ram?)

Jeg forventer absolut at OC på den (skal da lege lidt) Er der en CPU der bedre kan svare sig, eller skal jeg slå koldt vand i blodet?

Jeg bruger stort set kun computeren til Internet og spil og glo film, ingen videoredigering eller lign. Måske kommer jeg på et tidspunkt til at lege med lidt AutoCAD, men det er ret usikkert på nuværende tidspunkt.

Sidst men ikke mindst, hvad bliver prisen for sådan et setup, og skal jeg have ny CPU-køler, eller er den medfølgende nok til lidt småOC? Kan den jeg har bruges?

- Morra19
CF

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 15:36:22
Svar/Indlæg:
4689/105
CPU: Jeg ville tage 720'eren i stedet. Den ekstra kerne i 940'eren giver kun marginalt bedre ydelse.

Bundkort: Tag et med 790FX-chipset, med mindre du vil til at køre SLI. De findes både med DDR2-ram og DDR3-ram.

Køler: De bedste luftkølere lige nu er Scythe Mugen 2, TRUE og Baram. Din skulle dog godt kunne presse en masse ud af en Phenom II.

OC: Med luft plejer folk at kunne køre stabilt på 3,7ghz. Det er der jeg har set mange køre i hvert fald.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 15:43:36
Svar/Indlæg:
3162/326

En X3 720 (mest value), et DDR2 bundkort med 790GX chipsæt (igen mest value) og så find AM2-monteringskittet til din Shythe Infinity frem - den er jo pisse god, så ingen grund til at skrifte 😉

EDIT: og velkommen på siden 😀

Mvh. Mads 🙂

morra19

Moderator
Tilføjet:
05-05-2009 15:52:20
Svar/Indlæg:
2672/468
Kunne det være noget som dette her?

http://edbpriser.dk/Products/L...

Hmm.. jeg kunne godt foranlediges til at tro jeg måske har smidt de ekstra ting til køleren ud, shit så bliver jeg knotten på mig selv. Men det finder jeg så ud af når jeg kommer hjem.

Et andet spørgsmål, vil jeg reelt kunne mærke at have fået en ny CPU? Der er jo ikke rigtig nogen grund til at opgradere, hvis det ikke kan mærkes.

og tak for velkomsten :yes:

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 16:42:03
Svar/Indlæg:
3162/326

Jeg kan anbefale dette bundkort:
http://edbpriser.dk/Products/L...

Er ved at teste det i øjeblikket, og en artikel skulle gerne komme op meget snart.

- det er dog til DDR3, men der er også faldet godt i pris på det seneste.

Er sæt som de her ville være fine sammen med:
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Om du vil kunne mærke forskel, det er jo relativt ift. hvad du bruger computeren til. Jeg kan garantere dig at du vil kunne mærke stor forskel hvis du skal pakke en rar-fil ud f.eks, og hvis du multitasker meget og har mange programmer kørende (musik, film, spil, internet), så vil du opleve computeren klare opgaverne bedre. I spil skal du nok skifte grafikkort før du vil kunne se / mærke en betydelig forskel
- her kan HD 4770 anbefales, og specielt i crossfire, hvilket samet skulle kunne købes for så lidt som 1200 kr (de koster ca. 600 /stk.) Ydelsen på dem ligger ca. i omegnen af et HD 4850 - altså et enkelt kort - med crossfire bliver det selvf. bedre 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 17:04:03
Svar/Indlæg:
20170/383
Jeg havde nok taget et Gigabyte 790XT-UD4P som også er testet her på siden. Samt en 720BE CPU og 4 gb DDR3 ram af en eller anden slags 🙂

morra19

Moderator
Tilføjet:
05-05-2009 20:07:57
Svar/Indlæg:
2672/468
Synes alligevel det er voldsomt at give lige så meget for bundkortet som for CPUen. Ydelsen er vel meget minimal? Så længe man kan ændre multiplier på kortet, og hæve volt, så er jeg ved at være tilfreds.

Jeg er ikke helt sikker på at min strømforsyning kan klare 2 GPUer, men det kan man da hurtigt tjekke hvis det skulle komme dertil. Hvis 4770 falder til 600 pr. stk, så er det et rigtig interessant kort.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 20:11:06
Svar/Indlæg:
20170/383

du kan jo ikke bare hæve multiplier på bundkortet, eftersom det er på CPUen man gør det. og langt de fleste CPUer har låst multiplier. AMD har deres Black Edition og Intel deres Extreme CPUer med oplåst multiplier.

vil man have performance og mulighed for at lege lidt, OC osv. så koster Bundkort tæt ved det samme som CPUen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 20:19:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Normalt ville jeg også anbefale Phenom II i et sådanne tilfælde. Men hvis du skal bruge CAD, er det argument nok i sig selv for at hoppe på Intel denne gang.

morra19

Moderator
Tilføjet:
05-05-2009 23:34:26
Svar/Indlæg:
2672/468

Da snakken går på Phenom II X3 720 BE og Phenom II X4 940 er det jo lige præcist det man kan, eller er jeg helt ved siden af?

Hvordan kan det være at Intel er bedre til CAD? Vi snakker højest bygningsdesign i 3D, så det er ikke sådan noget video halløj eller noget jeg skal ud i. Bare en masse streger.

Men hvis jeg skal blive på Intel, så er spørgsmålet om det ikke bare er en E8400 jeg skal have fat i så? Var ellers lige blevet lun på den der 720 model 😩

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 23:37:19
Svar/Indlæg:
20170/383

jah joh.. men det er jo stadig ikke bundkortet du ændrer multiplieren på. du skal også være obs på at når du OCer skal du kunne give CPUen power nok. Det er her man få hvad man betaler for, og de dyrere bundkort kan levere noget juice til CPUen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 23:51:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Fordi CPU'en er den centrale processerings enhed. Den er også den direkte årsag til at folk snakker om "CPU begrænset frame-rate".

Anywho. The point being.

Lad os lege at du arbejder med et spil/program der er ikke er særlig shader-intensivt. Det kan der være flere årsager til. Først og fremmest spillets/programmets alder, men også den arbejdsbyrde du ligger på det.

Wireframe og simpel tekstur (det med AA og AF er en helt anden historie) lægger ikke det store pres på grafikkortet. Faktisk, vil en god CPU og et middelgodt grafikkort gøre det bedre i de fleste programmer af den slags, kontra en dårlig CPU og et voldfedt grafikkort.

Det bliver meget teknisk nu, men min pointe var sådan set, at Intel "bøsseskoler" (jeg tror en anden brugte det ord for nylig, jeg tillader mig at stjæle det for en stund) AMD i denne disciplin.

Dog er det værd at nævne, at en Intel Core 2 Duo vil tabe til en Phenom X3 eller X4, af den simple årsag der er flere kerner at gøre med.

Men ser man på hvad et nyt Phenom II system koster, kontra et middelgodt Core 2 Quad, så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvor jeg ville smide mine penge.

Gå efter meget cache og høj clockfrevens. En ældre Q6600 vil uden problemer kunne hamle op med en Phenom II X3 720 eller X4 805.

Som altid kigger jeg efter hvor man får mest ydelse for pengene. Til CAD, er Intel altså AMD overlegen.

Er det meget sekundært, det med CAD (nu ved jeg jo ikke hvor meget du skal bruge det), så tag AMD'eren. Hvis gaming etc. er sekundært, så tag Intel.