-> #9
Fordi CPU'en er den centrale processerings enhed. Den er også den direkte årsag til at folk snakker om "CPU begrænset frame-rate".
Anywho. The point being.
Lad os lege at du arbejder med et spil/program der er ikke er særlig shader-intensivt. Det kan der være flere årsager til. Først og fremmest spillets/programmets alder, men også den arbejdsbyrde du ligger på det.
Wireframe og simpel tekstur (det med AA og AF er en helt anden historie) lægger ikke det store pres på grafikkortet. Faktisk, vil en god CPU og et middelgodt grafikkort gøre det bedre i de fleste programmer af den slags, kontra en dårlig CPU og et voldfedt grafikkort.
Det bliver meget teknisk nu, men min pointe var sådan set, at Intel "bøsseskoler" (jeg tror en anden brugte det ord for nylig, jeg tillader mig at stjæle det for en stund) AMD i denne disciplin.
Dog er det værd at nævne, at en Intel Core 2 Duo vil tabe til en Phenom X3 eller X4, af den simple årsag der er flere kerner at gøre med.
Men ser man på hvad et nyt Phenom II system koster, kontra et middelgodt Core 2 Quad, så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvor jeg ville smide mine penge.
Gå efter meget cache og høj clockfrevens. En ældre Q6600 vil uden problemer kunne hamle op med en Phenom II X3 720 eller X4 805.
Som altid kigger jeg efter hvor man får mest ydelse for pengene. Til CAD, er Intel altså AMD overlegen.
Er det meget sekundært, det med CAD (nu ved jeg jo ikke hvor meget du skal bruge det), så tag AMD'eren. Hvis gaming etc. er sekundært, så tag Intel.