MacBook Pro er...

Hyggehjørnet d.  05. maj. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 1101 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 22:21:21
Svar/Indlæg:
23132/740
Superduper, noget lort, eller hva' synes I?

Jeg tænker hér på:
- denne udgave.

Flg. spec.:
Core 2 Duo 2.5 GHz
4 GB RAM
250 GB harddisk
Geforce 8600M GT, 512 MB

Hvordan tror I sådan en fætter vil køre med en SSD'er?
Moze15

Superbruger
Tilføjet:
05-05-2009 23:06:18
Svar/Indlæg:
1235/80
Har selv undersøgt Mac meget nøje, og fundet frem til at de "nye" MacBook Pro har nogle defekter som er infernale. De ældre har også haft mange problemer, dog ikke som de nye.

Ved ikke med dig, men for mig at se virker dette mere som et spørgsmål om prisen; i mine overvejelser betød penge en stor del, idet man for samme antal penge kan købe en "bedre" bærbare(hardwaremæssigt) - specielt nu hvor Windows 7 er ved at få ordentligt fat på nogle af de nøglepunkter som Apple længe har spillet på.

Kan ikke huske om Apple har frigivet en patch til SSD'er, men dev. samfundet har haft adgang til sådan en patch for nogle måneder siden.
Reelt vil jeg tro at du kan forvente 140-160 % forbedring uden patch, og lidt mere med patch - samme gælder Windows, idet filsystemet ikke er egnet til SSD - Intel kom for nogle uger siden ud med en firmware som gjorde ydelsen på deres SSD'ere betydelig bedre samt mere stabilt, ved ikke om andre firmaer har fuldt samme princip.

Generelt så skal du regne med at der er en lille indlæringskurve på Mac OS, og du skal også godtage at der er nogle begrænsninger i selve OS som ikke er tilstede i andre styresystemer. Jeg ved ikke med program kompatibilitet, men jeg havde nogle kæmpe problemer og blev nød til at skifte tilbage til Windows :(

Man hører meget om byggekvaliteten hos Apple, men jeg har godt nok aldrig lagt mærke til det. Synes det er på niveau med HP og Dell, men et stykke fra IBM/Lenovo - det er specielt skæm samt tastatur som er meget udsat for slid, og det er specielt dette som Apple har store problemer med.

Så mit råd vil være at købe dig en mindre MacBook, og behold resten af dine penge - hvis det absolut skal være en Apple computer. Ellers synes jeg ikke du skal rode dig ud i det med mindre du har brug for Mac OS; fordi hardwaremæssigt er Apple nogenlunde på højde med deres konkurrenter. ( Og nej, jeg er ikke en PC fanboy - i øvrigt synes jeg at Apple computere også er en PC, idet PC ikke definere hardware eller software, men derimod hvad systemet bruges til - som bekendt står PC jo for "Personal Computer", hvilket jeg vil mene også dækker Mac. Latterligt at Apple kan køre en hel kampagne af reklamer bygget på en misforstået koncept.)

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2009 23:53:34
Svar/Indlæg:
5750/124
De er fine nok... men jeg ved sku ikke om du vil få så meget ud af det, udover lidt bedre Adobe power, men det mister du så til gengæld i flere fold i andre aplikationer 😕

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2009 00:01:27
Svar/Indlæg:
2823/238
Bootcamp baby, Bootcamp!

Szhweiker

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2009 10:31:17
Svar/Indlæg:
461/10
hvis du smider en stor ssd i kan du lige så godt købe den nye?

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2009 13:06:55
Svar/Indlæg:
2145/218
Flot...???

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2009 13:09:05
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu er jeg ikke så vild med mac men den er flot ja.

Det er jo også mest designet man betaler for ikke så meget specs.

Vil faktisk hellere have en lenovo bærbar den er ikke så køn men den er satme holdbar og funktionel :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:12:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg tror jeg smider en lille overraskelse nu, hvor jeg fortæller at jeg købte den for kr. 600,-

Hvordan, hvornår og hvorfor, kan være aldeles ligemeget (ikke ulovligt, så bare rolig). Men det lykkedes mig at få fingrene i dette stykke pragteksemplar af en computer. Ironisk nok, gik der kun 30 minutter fra jeg kom hjem med den, til at jeg havde skiftet harddisken ud og kørte med Windows 7 (beta'en).

Min plan var at smide SSD'eren i og se hvad der så ville ske.

Hvorom alting er, så er det en fucking sindssyg maskine. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så glad for en investering. Men anskaffelsesprisen har efterladt mig med en følelse af: "at dette er 'bare' et stykke legetøj".

Jeg har det lidt svært ved at få ind i min tykke knold, at dette er en maskine der nomalt koster k a s s e n.

OCZ har frigivet en patch/ny firmware til den Vertex jeg har liggende (eller, ikke liggende, for den sidder i min Dell), der skulle forbedre ydelsen. Et eller andet sted, så tør jeg ikke at smide den over i Mac'en... tror bare jeg kommer i bukserne 😳 😲

Szhweiker

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2009 16:16:35
Svar/Indlæg:
461/10
OMG, det er jo for sygt. seriøst jeg bukker og kysser for din forhandler skills(to pay the bills) tillykke med en maskine, der føles rigitg og man aldrig overvejer at fortyde købet af 🙂

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:18:07
Svar/Indlæg:
363/26
Nu har min kæreste den (småforkælelse), og for satan den er fed. Højtalerne er helt sindsyge til det er en bærbar, de giver virkelig lydkvalitet. Opstartshastigheden er ogsåekstrem, men det er jo mac, OS'erne der har jo den korte opstartshastighed. Den er ret ustabil på nettet, men det er jo underordnet hvis du skifter harddisk, og så smaækker windows 7 på . . . men den er vild . meget vild 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:20:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

For kr. 600,-???

Jeg kunne ødelægge maskinen fra nu og til dommedag, sælge batteriet som den eneste fungerende komponent, og stadigvæk have tjent på det 😲 🤣

Ej. Den skal hverken ødelægges eller sælges igen. Jeg beholder den, da den er for møglækker. Har altid været lidt forelsket i Mac og især Mac OS X.

Det ironiske er, at nu hvor jeg rent faktisk ejer en Mac, har jeg 'installeret' Windows som noget af det første. Jeg var ikke en gang nervøs over at skille den ad (hvilket er nemmere end man tror). Jeg har siddet med maskinen nogle dage nu, og tænker - hver gang jeg tænder for den - at det der lydklip er lidt for lækkert endelig at høre på.

Selvfølgelig er der er lidt issues, men pointen er, at computeren kører perfekt på min Windows-installation.

Tog blot min gamle harddisk fra Dell'en (har ikke installeret, formatteret eller gjort andet end at installere drivere og opdateringer), smed den i maskinen og tændte op.

Szhweiker

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2009 16:40:08
Svar/Indlæg:
461/10
hmm, er det noget med at du kan smide 8gb ram i den? eller er det de kun dde nye med ddr3 ram?
og se så at få hented windows RC og smidt i nakken af den 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:43:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Jeg tror at maks. er 4 GB DDR2 RAM (som der sidder i den nu).

RC'en er hentet ned, den ligger bare og hygger sig på min USB-stick. Jeg skal bare lige have fyret op for den stationære, så jeg kan få opdateret SSD'en.

Szhweiker

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2009 16:54:32
Svar/Indlæg:
461/10
Med SSD i har du jo næsten en udødelig, flot Meget flot, hurtig og gamer bærbar 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2009 16:55:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Yup. Men SSD'en skal lige opdateres inden jeg smider Win7 på den. Det er lidt "blah" at smide Win 7 på den nu, installere firmwareopdateringen og så installere Win 7, igen.

Szhweiker

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2009 17:00:09
Svar/Indlæg:
461/10
Så manlger du bare http://arstechnica.com/apple/n... 🤡

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
07-05-2009 17:11:28
Svar/Indlæg:
1235/80
Heldige satan!!! 600 kr. det jo ingen ting....how, tell me oh great master! 🤡 🤡 🤡

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 11:13:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Der går nok en rum tid, før jeg laver noget ved den, ud over at smide SSD'en i.

-> #16

Long story short: Fandt den på DBA.dk - bød på den, mødte op til en "defekt" computer. Fik pruttet mig frem til kr. 600,- kom hjem, satte en anden harddisk i og voilá. En splinterny velfungerende MacBook Pro.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2009 20:56:02
Svar/Indlæg:
1235/80
Damn you, and your luck...... 😛 😛 😛

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 23:06:09
Svar/Indlæg:
8947/160
Sådan,. Og fordi den har været så billig bliver du dobbelt så glad for den,. 😛 Det ville jeg ihvertfald blive,. Det med kupværdi/faktor skal man ikke undervurdere.!! Tillykke med den. 😉 Møgsvin 😛