Har selv undersøgt Mac meget nøje, og fundet frem til at de "nye" MacBook Pro har nogle defekter som er infernale. De ældre har også haft mange problemer, dog ikke som de nye.
Ved ikke med dig, men for mig at se virker dette mere som et spørgsmål om prisen; i mine overvejelser betød penge en stor del, idet man for samme antal penge kan købe en "bedre" bærbare(hardwaremæssigt) - specielt nu hvor Windows 7 er ved at få ordentligt fat på nogle af de nøglepunkter som Apple længe har spillet på.
Kan ikke huske om Apple har frigivet en patch til SSD'er, men dev. samfundet har haft adgang til sådan en patch for nogle måneder siden.
Reelt vil jeg tro at du kan forvente 140-160 % forbedring uden patch, og lidt mere med patch - samme gælder Windows, idet filsystemet ikke er egnet til SSD - Intel kom for nogle uger siden ud med en firmware som gjorde ydelsen på deres SSD'ere betydelig bedre samt mere stabilt, ved ikke om andre firmaer har fuldt samme princip.
Generelt så skal du regne med at der er en lille indlæringskurve på Mac OS, og du skal også godtage at der er nogle begrænsninger i selve OS som ikke er tilstede i andre styresystemer. Jeg ved ikke med program kompatibilitet, men jeg havde nogle kæmpe problemer og blev nød til at skifte tilbage til Windows :(
Man hører meget om byggekvaliteten hos Apple, men jeg har godt nok aldrig lagt mærke til det. Synes det er på niveau med HP og Dell, men et stykke fra IBM/Lenovo - det er specielt skæm samt tastatur som er meget udsat for slid, og det er specielt dette som Apple har store problemer med.
Så mit råd vil være at købe dig en mindre MacBook, og behold resten af dine penge - hvis det absolut skal være en Apple computer. Ellers synes jeg ikke du skal rode dig ud i det med mindre du har brug for Mac OS; fordi hardwaremæssigt er Apple nogenlunde på højde med deres konkurrenter. ( Og nej, jeg er ikke en PC fanboy - i øvrigt synes jeg at Apple computere også er en PC, idet PC ikke definere hardware eller software, men derimod hvad systemet bruges til - som bekendt står PC jo for "Personal Computer", hvilket jeg vil mene også dækker Mac. Latterligt at Apple kan køre en hel kampagne af reklamer bygget på en misforstået koncept.)