RAID controlleren har smidt en disk af

Bundkort / CPU d.  08. maj. 2009, skrevet af speed six
Vist: 564 gange.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 15:54:20
Svar/Indlæg:
786/83
Har i nogen sinde oplevet, at en af jeres diske i et RAID0 setup er blevet smidt af?

Jeg har lige oplevet det. Har 5 Raptor i RAID0 og efter en bios opgradering kunne jeg pludselig ikke genstarte. Til min store overraskelse så jeg under opstart, at den enes disk ikke længere med "member" af mit RAID setup - meget mystisk.

Jeg troede med det samme, at disken var gået i stykker men efter at have fjernet mit RAID setup har har oprettet et nyt, virker alt fint igen.

Eneste set back var så lige, at jeg har mistst rigtig meget data 😩

/Henrik
zzolio

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 15:59:50
Svar/Indlæg:
431/26
har samme problem lige nu

har bare køret på en hdd i et stykke tid og nu virker det ikke

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 16:06:16
Svar/Indlæg:
437/7
gætter på du bruger onboard controller ?

har oplevet et par udfald på mit gamle X38 og P45 ICH men ikke være end der lige skulle et reboot til

hvis du er bange for at miste data skal du have rigtig HW controller de er mere stabile og helst et raid5 setup

speed

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 16:23:51
Svar/Indlæg:
786/83
Jepper, jeg kører på onboard RAID controller.

/Henrik

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
08-05-2009 20:43:47
Svar/Indlæg:
4438/91
har prøvet det.. løsningen er - hvis man kan boote til win - at gå ind i Intel Storage Matrix Manager (hedder den vist) og vælge arrayet, dernæst disken der er 'non-member' og sætte den tilbage som member disk. Fandt også ud af hvad fejlen var men har glemt det :-S .. flot! Sandheden er derude!! noget med Intel der mente det var et M$ issue og omvendt - slutbrugeren ladt i stikken 😀

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2009 20:51:17
Svar/Indlæg:
7111/480
hvis du er bange for at miste data skal du have rigtig HW controller de er mere stabile og helst et raid5 setup
2# vis man er bange for af meste data skal man ikke køre raid selv med HW raid og raid 5 er det risiko, for data tab #1 vis din controler dør og du ikke kan få den igen da den måske ikke laves mere er du på røven
#2 HDD kan vis man er uheldige blive udsat for ståling som for nolge få bite til af bytte plas.
du kan nok selv gette hvad det kan betyde i værste tilfele i et raid setup.
det skal sedfølig undre strajes, det meget sjelen sker ved ikke hvor meget hold der er i det med ståling læste det selv på et forum hvor der var en der have meget tjek på raid der skrav det til en og kom med en lang teknisk forklareing på de forsklige raid typer men under alle omstendigheder ved jeg der er hold i 1.
vis ens kontroler dør og de måske ikke er til af skafe så derfor vis ens data betyder mere for en er det kun backup man skal og ikke raid raid er ikke backup

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 00:01:21
Svar/Indlæg:
437/7
#5 brug 10 min på punktum, kommaer og ret de værste tastefejl, så det kan læses det du skriver.

så kommer jeg gerne med retur svar, pt fatter jeg bare ikke en hat af det du har skrevet

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 00:41:23
Svar/Indlæg:
7111/480
6# beder 🙂

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 01:45:57
Svar/Indlæg:
437/7
til at starte med så dør raid ikke med controller

og ja hvis 2 diske dør i et raid5 så er data tabt, men så skal vi ud i sandsynlighed for hvor tit diske dør, også 2 på samme tid ?

ellers har du også andre muligheder så som raid 50, 60, 100 etc. det er dog en noget mere omkostlig affære

så alt i alt er raid5 på en god adaptec eller 3wave controller et hurtigt og ''næsten'' 100% sikkert raid-setup

jeg har haft mange diske og vi snakker rigtig mange og har gennem tiden kun sendt få diske til RMA.

stråling ? er vi ude i noget atom krig or so, for så kan du tage nok så meget backup. for så for hverken du eller jeg brug for det

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 02:19:44
Svar/Indlæg:
7111/480
8# nej ståling skule være ståling fra rumet og ja det har vi også på joren man kan jo bare gå ud i solen 😉 vis man var uheldig kune de få nolge bite til af byte plas og nej raid forsviner ikke vis controler dør vis du kan få en mangen til og sæte i igen så køre det vider men vis du ikke kan skafe en der er lige så dang har du jo et problem 😉

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 02:31:07
Svar/Indlæg:
437/7
#9 ja det kunne også ske at bin laden styret ned med et fly i dit hus, mens du var oppe/nede/henne at handle ind

er du ikke ude på et sidespor nu ?

mht til kontroller så er jeg mere end ret sikker på det ikke er noget problem for mig at finde en adaptec magen til den jeg har nu, om 10 år

men om 10 år så er den helt sikkert skiftet ud med sata3, 4, 12, 1000 eller hva det hedder til den tid

så skal vi ikke stoppe den her og blive enig om Raid5 på rigtig HW controller er mest sikker og hurtige løsning ?

en anden fordel ved non-onbaord kontroller er du kan flytte det fra computer til computer

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 02:47:23
Svar/Indlæg:
7111/480
10# først slap af det enste jeg har sagt er af en raid løsning ikke er backup vis du ikke kan klare man siger noget du ikke er enig i så skirv med folk på msn.
og blokere dem vis de ikke giver dig ret det her er et forum hvor man skrivr hvad man mener,
så er ikke ude på et sidesport vi kan jo bare konkludre af mine data betyder mere for mig eller iverfal nok til jeg ikke gider meste dem jeg køre ikke raid værken HW softwere eller onbort raid, så fater ikke hvor onbort raid komer ind i det her jeg køere med nok en af de dyeres løsninger men også en af de sikereste.
når jeg skal købe en ny HDD og jeg skal bruge den til ting jeg ikke vil meste køber jeg 2 stk hvor jeg har same inhol men ikke ikke i riad det bliver gjort manuelt når de er flyt up blive den ene fjernte fra mig og opbevaret et anet sted så vis der skule gå ild eller ligne i min pc er mine data siker

vi kan godt konkludre det er en hurtige løsning men mest siker vil jeg aldri kale den jeg vil kale det mere siker in andre raid typer der er dog andre raid der er enu mere siker men raid bliver bare aldri 100% siker med mendre du sedfølig har 2 kontroler af same type så i værste tilfele vil kune starte dit raid op og flytte det over på dit nye raid men det er slet ikke sikert du for problmer men man skal bare huske som jeg srkav før så bare fordi man køre raid så har man singe data 100% siker men komer jo and på hvor meget sine data betyder for en og nej jeg har ikke nasa hemligheder på mine HDD men har bare brugt radig mange timer på af få lagt alt det inhol jeg har på mine HDD samt maser af tid der har tilknytning til de spcifike fil navne som jeg gerne inrøme jeg ikke vil kune huske 100% vis jeg skule gøre det på ny så vile tage mig meget lang tid af genskabe

zzolio

Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2009 11:50:50
Svar/Indlæg:
431/26
man kan også skifte mellem ICH