Hejsa folkens. Har brug for lidt hjælp til at finde frem til hvad der kan være galt med min ven's nye pc.
Her er setup: Core 2 Duo E8500 6 MB (Intel Boxed) Gigabyte GA-EP45-UD3P OCZ 2 x 2 GB Corsair TX650W Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB Sapphire VAPOR-X HD 4870 (Begrænset version)(1 GB) Pioneer DVR 216DBK (Sort) Antec Performance One P182
Der er installeret Vista 64 Business på den.
Problemet er at den laver random boot fejl. Nogle gange skriver den at den mangler nogle filer og dette kan løses ved at sætte vista skiven i og køre repair. Så starter den normalt op. Andre gange fryser den ved boot up inden den kommer til vista. Så kan han tage strøm af og så booter den fint op igen. Disse fejl opstår helt random unden nogen form for logik. Når den først er i vista er der ikke nogen problemer.
Vi har prøvet følgende uden at det har hjulpet: - Opdateret bios til nyeste - Indstillet bios til optimize - Indstillet bios til de settings som jeg køre med (vi har næsten identiske systemer og min køre uden nogen problemer) - Ramtestet uden fejl - Skiftet til en anden harddisk - Formateret og reinstall ca 7 gange - Checket temp i bios og i vista og de ligger helt normalt.
Vi er kommet til den konklusion at det må være en hardware fejl og vi skyder på at det enten er Bundkort eller PSU.
Hvad siger i til det, har i nogle gode råd eller kommentare til hvad i mener der kan være galt.
Jeg vil mene at det er bundkorts relateret, enten en bios opsætning eller at der er fejl på selve bundkortet, måske det kunne være HDD-controleren der ikke er sadt korekt op eller at der er en hw-fejl på denne.
Prøvet at skifte boot-hd til anden sata controller eller måske bare slot? Hvad med AHCI vs. IDE/Naitive? Måske et problem med den hd/bios/bundkort/et eller andet?
Han har også prøvet at skifte sata kabel... Men vi mangler at teste med at bruge et andet sata stik og så vil vi også prøve at fjerne batteriet fra mb så det resetter c-mos...