HP bærbar crasher. Hjælp søges!

Diverse d.  11. maj. 2009, skrevet af Reload
Vist: 802 gange.

Reload

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2009 23:01:02
Svar/Indlæg:
28/10
Jeg har en HP bærbar som er lidt under to år gammel og problemet er at den af og til crasher. Det er nok til at jeg syntes det er ret irriterende og jeg vil derfor gerne forsøge at gøre noget ved problemet.

Det der sker er at billedet bliver helt vildt underligt og computeren genstarter. Jeg er ret sikker på at det er en hardware-fejl og derfor vil jeg naturligvis gerne se om ik det kan komme ind under garantien. Men problemet er at jeg kan ikke få den til at crashe på "kommando" hvilket gør det ret svært for mig at bevise at den har en fejl.

Der er ikke noget system i hvornår den crasher, det kan være når jeg surfer eller ser en video på youtube og den gør det selvom jeg har sikret mig at den ikke bliver over varm.

Jeg kunne godt tænke mig et program som kunne stress teste forskellige dele af computeren sådan at jeg måske kan lokaliserer problemet og samtidigt bevise overfor butikken at den har en fejl.

Jeg har hentet PC Mark og 3D Mark men PC mark fik den ikke til at crashe og 3D Mark vil den ikke kører fordi min skærmopløsning ik er høj nok. Så har jeg hentet ATITool men den vil ikke lave en "Scan for Artifacts" fordi den siger et eller andet med at skærmkortet ikke bliver brugt af windows.

Så jeg står lidt med et problem for jeg er som sagt irriteret over at den crasher og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Så jeg tænkte at der måske var nogle herinde som havde et godt råd til mig om hvad jeg skal gøre?
oban666

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2009 23:11:02
Svar/Indlæg:
1440/318
ORTHOS er et godt program til at stresse cpu med... Hvis det er der problemet ligger skal ORTHOS nok afsløre det... 🙂

Og brug evt memtest (Tror jeg nok den heder) til at teste dine ran... Ellers prøv at køre SuperPI et par gange...

187man

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 13:47:02
Svar/Indlæg:
3340/386
Prøv OCCT 3.01 God oc-test program 😀
http://www.ocbase.com/perestro...
Den viser ret meget info ved stress-testen og gemmer data´er i graf-eksempler 😉

Reload

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2009 20:31:02
Svar/Indlæg:
28/10
Tak for nogle gode svar fra jer!

Jeg har forsøgt at kører alle de programmer som i har foreslået (ORTHOS, SuperPI, MemTest og OCCT) men uden at det har fået den til at crashe.

Jeg fik dog den tilbagemelding fra OCCT at cpuen blev for varm (ca. 80 grader) men sidder der overhovedet nogle følere i en bærbar som måler varmen omkring cpuen og gpu'en for den sags skyld? I givet fald kan man så ikke hæve loftet for hvor varm cpuen må blive i OCCT sådan at jeg kan teste om den crasher?

I øvrigt hedder modellen som jeg sidder med HP DV2515EO og jeg har forsøgt at søge lidt på det men jeg er ikke kommet frem til nogen løsninger eller svar på problemet.

Reload

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2009 23:14:26
Svar/Indlæg:
28/10
Nå nu har jeg muligvis løst problemet tror jeg. 🙂

Jeg har opdateret BIOS'en fra den ældste der overhovedet var til den alder nyeste som bla. fixer følgende:

Fixes an intermittent issue where the video controller does not respond.

Jeg har tidligere haft problemer med at windows kom op og sagde at video-controleren hold op med at svarer og billedet forsvandt et kort øjeblik og man kunne jo godt forestille sig at det har eskaleret sådan at jeg oplever den fejl jeg har beskrevet. Om ik andet er jeg fuld af fortrøstning og krydser fingre for at jeg har fået bugt med problemet. 🙂

Men jeg kunne egentlig godt lide at vide om en cpu-temperatur på 80 grader er meget eller om jeg overhovedet kan stole på de målinger jeg får?

187man

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2009 18:37:35
Svar/Indlæg:
3340/386
80grader er vist lidt i farezonen, hvis den viser rigtigt 😕
Nu har du ik skrevet hvilken HP bærbar det er, men prøv:

HW-monitor http://www.cpuid.com/hwmonitor...
cpu-z http://www.cpuid.com/cpuz.php
realtemp http://www.techpowerup.com/rea...

Tjek processor-typen og se hvad anbefaldet max cpu-temp er 😉