-> #16
Ja, det er jo i sidste ende, da man må forvente at butikken gerne vil udbedre fejlen. Hvilket jeg netop også påpeger længere oppe.
At de har skrevet ét i deres annonce, og fremsender noget andet, er misligeholdelse af aftalen indgået mellem køber og butikken. Dvs. køber er blevet snydt (for at sige det på godt gammel dansk).
Butikken er forpligtet til at holde køber skadesløs i en sådan forstand, at han i det mindste skal kompenseres. Om så de kan tilbyde en refundering eller en billig opgradering er op til dem. Såfremt køber ikke er tilfreds med handlen, kan han uden videre annullere den.
Enhver butik, med lidt fornuft i kasseapperatet, vil beholde pengene og så vidt muligt undgå at køber vil returnere sit produkt - hvilket han er i sin gode ret til.
Man kan jo ikke sælge en Skoda Fabia, når man viser et billede af en Skoda Octavia og så bagefter sige: "Jamen, det er en Skoda/bil". Det er misvisende og rent faktisk strafbart.
Det samme gælder at skrive, i en reklame: "Denne computer er den hurtigste i Verden" - hvilket ikke alene er enormt relativt, udefinérbart og højest sandsynligt forkert, det er - værre endnu - forledende og kun skrevet for at lokke folk til.
Han (køber) er, i en sådanne situation, til enhver tid, i sin gode ret til at lade handlen gå retur.
Lidt anderledes forholder det sig, hvis varen er defekt ved ankomst. I så fald, må det formodes at både køber og sælger har indgået en aftale i god tro, og butikken er atter en gang bundet til at kompensere køber, i så vid en udstrækning det ikke forvolder dem voldelig udgift.
Det samme gælder ved reparationer. Er produktet eller omgangen ved samme, til ulempe for køber og i værste fald en betydelig afgift for sælger, kan handlen gå retur. Ellers skal sælger, som minimum søge at udbedre skaden.
Om så det er fejl i specifikationer, defekt eller anden misligeholdelse af aftalen indgået ved købet/salget.