Forbrugerret, købt 5400rpm, fået 4200rpm

Diverse d.  12. maj. 2009, skrevet af Anzelz
Vist: 1147 gange.

Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 11:33:53
Svar/Indlæg:
2343/272
Hey, jeg har købt en fujitsu bærbar hos proshop hvor der på deres hjemmeside stod at det var en 5400rpm, men så til min gru i dag på æsken at det er en 500gb 4200rpm og altså ikke 5400rpm 😐
Hvad er mine rettigheder? Er glad for computeren, så kan jeg kræve at de sender en 500gb 5400rpm jeg kan skifte den ud med, eller har jeg kun mulighed for at returnere den? Eller kan man få økonomisk kompensation?
Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 11:41:13
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kan selvfølgelig kræve, at handlen bliver annuleret - men mere end det, tror jeg ikke, du kan. Men prøv at skrive til Proshop - de vil måske hellere give dig nogle penge tilbage eller bytte harddisken, end de vil annulere handlen.


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 12:03:03
Svar/Indlæg:
3588/418
Du har selvfølgelig ret til at få det der står beskrevet i beskrivelsen på den pågældende varer.

Men ja, som #1 siger, så tag en snak med Proshop først.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 12:15:55
Svar/Indlæg:
1436/25
#1
Min vurdering er at han ikke kan kræve at handlen skal gå tilbage da det kræver at det er en alvorlig mangel. Det vil efter min opfattelse heller ikke være i købers interesse da han jo er glad for computeren.

#0
Jeg vil mene at du har krav på at få en harddisk som har de egenskaber der er aftalt. Alternativt kan der blive tale om at modtage anden kompensation.

Jeg kan oplyse at jeg for noget tid tilbage købte et Asus bundkort fra Komplett som skulle have haft Wifi hvilket det ikke havde.
Jeg foreslog dem at de ombyttede til et som havde. Det afslog de med den begrundelse at det var væsentlig dyre end det jeg havde købt. Jeg foreslog dem så at de sendte nogle kabinetblæsere uden beregning hvilket de accepterede.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 13:10:07
Svar/Indlæg:
1317/46
Er enig med #3 i at det nok er lige i overkanten at forlange handlen tilbage. Dog bør du kunne forlange at de sætter den rigtige harddisk, altså at de betaler for alle omkostningerne, hvilket svarer til en reparetion.

Dog ville jeg gå efter #3 fremgangsmåde og prøve at få en kompensation, medmindre du har virkeligt meget brug for de ekstra rpm.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 13:17:03
Svar/Indlæg:
826/60
Nederst på ALLE deres sider står der "Der tages forbehold for fejl i ekstern produktdata." og det betyder nærmest alle produktoplysninger da dette leveres af eksterne partnere som f.eks Cnet.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
12-05-2009 14:03:43
Svar/Indlæg:
5363/442
Butikken kan vælge at udbedre fejlen og give dig en ny harddisk. De kan også vælge at tilbyde dig en kompentation, som du kan afslå hvis du ikke finder den tilstrækkelig. Hvis de ikke vil give en ny disk og du ikke vil acceptere deres forslag (hvis de altså foreslår det). Er de forpligtet til at give pengene igen (så vidt jeg ved i hvert fald)..

#5 Det er lige meget, de er stadig forpligtet til at levere den udstillede vare - eller give pengene igen.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 14:12:36
Svar/Indlæg:
1436/25
#5
Den har begrænset anvendelsesområde over for forbrugere.

Har lige set på deres hjemmeside og kan kun gætte hvad de mener med det. Det fremgår under ingen omstændigheder at deres specifikationer er fra en ekstern part. Det står både på dansk og fremstår som noget de har skrevet ind. Derudover er forbeholdet alt andet end tydeligt.

Jeg ville i hvert fald ikke acceptere at få afvist min reklamation på det grundlag.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 14:21:44
Svar/Indlæg:
826/60
Vil vædde på at ProShop vil afvise en reklamation på det grundlag.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 14:47:38
Svar/Indlæg:
1436/25
#8
Måske - men de er nu ikke kendt for at yde dårlig service eller på anden måde være besværlige. Samtidig er de handler jeg har lavet hos dem og en enkelt reklamation forløbet perfekt.


xystos
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 15:00:18
Svar/Indlæg:
293/5
Lige meget hvad har han 14 dages fortrydelsesret som han også selv ved.
Eftersom harddisken stort set altid er flaskehalsen i en bærbar(og desktops for den sags skyld) ville jeg da helt bestemt selv gøre hvad der skulle til for at få den 5400rpm disk i der var annonceret.

Var det mig selv, havde jeg som så mange andre herinde har foreslået, grebet knoglen, for at høre om Proshop ville skifte harddisken, og hvis jeg fik afslag ville jeg benytte mig af fortrydelsesretten.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 16:44:12
Svar/Indlæg:
1317/46
#5 og #8 du kan fraskrive dig så meget med en tekst. Det ændre dog ikke ved at butikken er ansvarlig for de produkter de sælger. Derfor kan du betragte en sådan tekst som et forsøg på at skræmme svage sjæle.

En butik kan selvfølgeligt aldrig nogensinde fraskrive sig ansvaret for fejl i de produkter de sælger.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 16:56:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Er den købt som fjernsalg har du 14 dages betænkningstid.

Men det er ligemeget eftersom du ikke har fået det produkt du blev lovet. Der står forhåbentligt varenummer på din faktura?

I så fald, fluks ind på deres hjemmeside og tjekke op på det. Evt. gem siden eller tag et screendump til dokumentation.

Så skriver/ringer du til forhandleren og siger: "Piiiiv!", hvis de er fornuftige, indretter de sig og forsøger at ombytte varen (evt. tilbyde dig en anden laptop/harddisk). Hvis ikke, kan du forlange at lade handlen gå retur.

Dette er et af de få tilfælde hvor du kan ophæve købet uden videre varsel. Også til trods for, at butikken kan holde dig skadesfri (eller hvad man nu skal kalde det), har de stadig krævet penge af dig for ét, og i regelen solgt dig noget andet.

Hold på din ret, selvom det måske ikke betyder det store. Men at love en ting i en annonce og så sælge dig et andet produkt er direkte snyd og humbug.


#13
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 17:26:50
Svar/Indlæg:
4657/53
Det bedste du kan gøre er og ringe til dem og sige at det er den forkerte harddisk der sidder i.

Men så skal du tilbyde dem nogle penge i bytte for en 7200rpm harddisk.
Så er de meget letter og snakke med.Du kan sikkert ikke få 500gb men 320gb er vel også nok til de fleste.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:22:10
Svar/Indlæg:
1436/25
#12

Jeg er overbevist om at han ikke bare kan ophæve handlen uden videre og at det er hans ret fordi de har leveret noget andet end det han havde bestilt.

En grundsten i aftaleretten er at aftaler altid skal holdes. I det her tilfælde er der tale om en købsaftale og som #0 fremlægger det lider det leverede af en mangel. Købers mangelbeføjelser afhænger af hvor væsentlig manglen er. Den mest vidtgåenede mangelsbeføjelse er at hæve handlen og det er som regel svært at komme igennem med.

I det her tilfælde vurderer jeg at manglen ikke er så væsentlig at handlen kan hæves på det grundlag. Det efterlader nogle andre muligheder som f.eks. forholdsmæssigt afslag i købsprisen som kan være i form af et kontant beløb. En anden mulighed er omlevering hvor køber indleverer den mangelfulde vare mod at få den bestilte vare.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:23:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Læs lige hvad jeg skriver 🙂


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:28:30
Svar/Indlæg:
1436/25
#15
Det har jeg skam gjort 😉

Du skriver stadig at han har ret til at lade handlen gå retur. Det har han i følge mig ikke.

"Hvis ikke, kan du forlange at lade handlen gå retur.

Dette er et af de få tilfælde hvor du kan ophæve købet uden videre varsel. Også til trods for, at butikken kan holde dig skadesfri (eller hvad man nu skal kalde det), har de stadig krævet penge af dig for ét, og i regelen solgt dig noget andet."


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:36:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Ja, det er jo i sidste ende, da man må forvente at butikken gerne vil udbedre fejlen. Hvilket jeg netop også påpeger længere oppe.

At de har skrevet ét i deres annonce, og fremsender noget andet, er misligeholdelse af aftalen indgået mellem køber og butikken. Dvs. køber er blevet snydt (for at sige det på godt gammel dansk).

Butikken er forpligtet til at holde køber skadesløs i en sådan forstand, at han i det mindste skal kompenseres. Om så de kan tilbyde en refundering eller en billig opgradering er op til dem. Såfremt køber ikke er tilfreds med handlen, kan han uden videre annullere den.

Enhver butik, med lidt fornuft i kasseapperatet, vil beholde pengene og så vidt muligt undgå at køber vil returnere sit produkt - hvilket han er i sin gode ret til.

Man kan jo ikke sælge en Skoda Fabia, når man viser et billede af en Skoda Octavia og så bagefter sige: "Jamen, det er en Skoda/bil". Det er misvisende og rent faktisk strafbart.

Det samme gælder at skrive, i en reklame: "Denne computer er den hurtigste i Verden" - hvilket ikke alene er enormt relativt, udefinérbart og højest sandsynligt forkert, det er - værre endnu - forledende og kun skrevet for at lokke folk til.

Han (køber) er, i en sådanne situation, til enhver tid, i sin gode ret til at lade handlen gå retur.

Lidt anderledes forholder det sig, hvis varen er defekt ved ankomst. I så fald, må det formodes at både køber og sælger har indgået en aftale i god tro, og butikken er atter en gang bundet til at kompensere køber, i så vid en udstrækning det ikke forvolder dem voldelig udgift.

Det samme gælder ved reparationer. Er produktet eller omgangen ved samme, til ulempe for køber og i værste fald en betydelig afgift for sælger, kan handlen gå retur. Ellers skal sælger, som minimum søge at udbedre skaden.

Om så det er fejl i specifikationer, defekt eller anden misligeholdelse af aftalen indgået ved købet/salget.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:40:16
Svar/Indlæg:
1436/25
#17

Skal vi så ikke blive enige om at vi er uenige 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:44:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Dude. Det er ret simpelt: Køber skal have hvad han betalte for, eller handlen annulleres.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 18:48:30
Svar/Indlæg:
5891/423
#18 enige om at vi er uenige? 🤡 Det giver altså ikke mening 😛


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 20:00:23
Svar/Indlæg:
1436/25
#19

Jeg kan anbefale dig at kigge lidt i Købeloven herunder særligt § 78 stk 1 nr. 4 (mangelsbeføjelser) og § 76 stk. 1 (mangel)

Det springende punkt er her væsentlighedsbedømmelsen. Jeg vurdere at manglen i nærværende sag ikke er væsentlig nok til at åbne adgang for at hæve købet.

Det kan du jo så være uenig i men det ændre ikke på at dine argumenter mangler lidt tyngde 😉

#20
Læs det lige én gang til og hvis du stadig ikke forstår det så er det bare ærgeligt for jeg tror ærlig talt at det giver fin mening for de fleste.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 20:48:41
Svar/Indlæg:
786/83
#19

Det er rigtig men er der ikke tale om en væsentlig mangel, kan handlen ikke hæves - uanset, at kunden ikke har fået, det der var aftalt. Han vil så i stedet fx kunne kræve manglen udbedret eller økonomisk kompensation.

Jeg mener ikke, at en forkert haddisk er en væsentlig mangel. En væsentlig mangel vurderes især ud fra mangelens pris. I dette tilfælde vil jeg tro, at prisen på harddisken kun udgør en lille del af computerens samlede pris.

For at sætte det hele i perspektiv. Hvis du køber en bil, der skal leveres med alu. fælge og den så i stedet leveres med stålfælge, så er dette ikke en væsentlig mangel, der gør, at du kan hæve handlen.


/Henrik


LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 21:13:54
Svar/Indlæg:
445/37
Bilen stod som en 1,8 fik en 1,6 er en væsentlig manglen ville jeg mene, er som man ser på det.

Men er satme en sløv hd.

0# du må lige sige til hvad der sker om de sender dig en anden hd eller du kan sende den retur


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 21:32:52
Svar/Indlæg:
1317/46
#21 hvis en forkert harddisk, der er langsommere end den du har bestilt ikke er en væsentlig mangel så vej ikke hvad det er. Havde være tale om at #0 var blevet lovet en harddisk af et mærke men fik et andet men med sammme hastighed kunne det har været mindre væsentlig.

Dermed er jeg også meget enig med NoNiG, du kan ikke tvinges til at skulle acceptere et ringere produkt end det du har bestilt, så i fald de nægter at gøre noget så må #0 kunne få pengene tilbage, Jeg vil endda gå så vidt som til at sige, hvis Proshop ikke finder en rimelig løsning så kan #0 gå ned og sige til sin bank at han ikke har fået det han har bestilt og ikke vil betale(forudsat #0 har betalt med Visa eller Dankort).

Hvis du modtager en vare som du ikke har bestilt så kan du forlange at afsænder henter varen inden for et vist tidsrum(kan ikke huske hvor længe), så kan du tage den i brug uden at betale. Det er meget vigtigt at pointerer at #0 ultimativt kan forlange en ny harddisk, sat i af ProShop eller som NoNig skriver forlange at få pengene tilbage.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
12-05-2009 21:37:21
Svar/Indlæg:
15982/637
Er det ikke nemmere at #0 kontakter Proshop og ordner den derfra end der kommer alle mulige hypoteser mv.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 21:40:00
Svar/Indlæg:
826/60
Anyway, hvis han har taget produktet i brug, altså tændt computeren, registreret Windowslicensen, pillet klistermærkater af, lavet æselø'rer i brugervejledningen, så bortfalder returretten idet man kun må iagttage, ikke ibrugtage det købte produkt.

Hvis butikken i hovedtræk har leveret varen, ex en Acer Aspire 5102EX med det-og-det Acer-modelnummer, så kan visse opslåede specifikationer være fejloplyst fra producent eller leverandør, og disse kan så tilsidesættes med henvisning til forbehold i specifikationer. Acer er eksempelvis en af de producenter som ofte ændrer på specifikationer, eksempelvis chippen på WLAN.kortet, uden at den ændring nødvendigvis bliver kommunikeret ud til forhandlerne.

Hauppauge har eksempelvis også ændret chippen i WinTV HVR-900: Første udgave har en chip der virker med Linux; de nyere udgaver har en anden chip som ikke virker med Linux. Specifikationerne er de samme, men "det indeni" er ændret.

MEN ja, ring da til Proshop; de er da sikkert til at tale med! 🙂


xystos
 
Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 23:23:12
Svar/Indlæg:
293/5
#26 man må godt bruge produktet hvis det er fjernslag, da du ikke har muligheden for at beskue produktet inden du køber...

http://www.forbrugerraadet.dk/...
http://www.it-borger.dk/lov-og...

Varen skal dog afleveres i samme stand så hvis du bruger produktet skal du passe på ikke at forringe værdien af det

Jeg benyttede f.eks min fortrydelsesret på et fjernsyn jeg havde købt hos getmore da jeg ikke kunne bruge det til det jeg skulle(pc monitor) og der havde jeg haft det pakket ud, tændt det og rodet med indstillinger for et se om jeg kunne få det til at virke...

Problematikken i dette tilfælde er så at der følger licenser med på pc'en... da brudte/benyttede licenser ikke falder under fortrydelsesretten. Reglen er formentlig sat op for retail edb software, og ikke med henblik på pakkeløsninger(såsom windows licens med en bærbar etc). Så hvis han får fingrene i klemme med hans fortrydelseret er det helt sikkert derfor, og ikke fordi han har pakket produktet op og tændt det.

Med dette må jeg beklage min udtalelse i #10 da fortrydelsesret ikke er lige meget hvad, der er nogle få krav der skal opfyldes :D




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 11:40:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Du anbefales at læse hvad jeg skriver 😉


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 11:59:03
Svar/Indlæg:
1436/25
#28

Du anbefales ligeledes at læse hvad jeg skriver 😉

Det er jo som du selv siger forholdsvis enkelt så jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det er du ikke forstår i det jeg skriver.

Hvis du mener at du har skrevet det samme eller er uenig bedes du lige uddybe.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 17:03:23
Svar/Indlæg:
2343/272
Hey alle, tak for svarene! Jeg skrev en mail til dem i går aftes og venter stadig på svar fra dem, har ikke kunnet nå at ringe pga. job. Har spurgt om de kan sende den rigtige harddisk så jeg kan proppe den i, eller om jeg skal sende den ind.
Tror lige jeg vil høre dem hvad en opgradering til 7200rpm skal koste også.

Ville være ærgeligt at skulle ophæve købet, da det er en kanon lækker pc. Som folk er inde på, vil jeg også mene at en 4200rpm vs 5400rpm harddisk i en bærbar udgør en væsentlig forskel.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 17:14:01
Svar/Indlæg:
1317/46
Yes så er der bitch-fight mellem NoNig og kasperg


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 19:00:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Som skrevet længere oppe, så prøv at snakke fornuft med dem. De fleste forretninger er til at forhandle med i en sådanne situation.

-> #31

Prøver blot implicit at fortælle Kasperg, at vi er enige 😀 😛