Ferrari, måske ude af formel 1 fra 2010

Diverse d.  12. maj. 2009, skrevet af Clintin
Vist: 1004 gange.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 20:48:35
Svar/Indlæg:
1317/46
Først smuttede Honda, så var der rygter om at Renault var på vej, og måske er selveste Ferrari også snart ved at være fortid i formel 1:
http://politiken.dk/sport/form...

Desuden er BMW måske også på vej væk, Toyota er i store økonomiske problemer, mclaren har haft visse skandaler, hvilket også har fået dem til at overveje fremtiden.

Er formel 1 ved at dø, eller kan sporten overleve uden de store navne? Hvad mener du?
Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 20:52:29
Svar/Indlæg:
437/7
tjaa under de økonomiske omstændigheder, og de nye regler til bilen kan jeg godt forstå dvs teams trækker sig.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 20:52:46
Svar/Indlæg:
20170/383

Hmm.. Noget måtte jo ske, før eller siden. Ikke mindst taget i betragtning af alle de regler osv.. Der er blevet påduttet holdene i flere år nu. Formel 1 er efter min mening slet ikke sjovt at se længere, hvis man sammenligner formel 1 løb fra 70erne og 80erne. OG ja ja, jeg så dem ikke live dengang 😀

Motorsport er langt sjovere hvis det fx er rally, Le Mans, Champ-car eller fx Indycar.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 21:28:04
Svar/Indlæg:
2958/84
Efter at man blev pålagt at skære i dækkende, er Formel1 gået fra en motorsport til en sport om hvilken fører der er besdt til at smide en standartvong hurtigst rundt på en bane.

Jeg kan godt forstå at bilproducenteren ikke vil betale for det. 😳

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2009 21:38:48
Svar/Indlæg:
1317/46
Som tom skriver, så mangler der også noget mere dramatik, hvis der ses bort fra starten, så bliver en stor del afgjort på pitstop strategi, oftest er det bare et spørgsmål om hvem der kommer hurtigst ud af pitten. Det kunne være dejligt med mere konkurrence også i forhold til foreste biler, for det er godt nok sjældent.

Nu har FIA måske reddet økonomien i sporten, nu skal de til at redde selve sporten.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 22:32:45
Svar/Indlæg:
1954/464
formel 1 har været i fare i lang tid...

- det er efterhånden blevet umuligt at overhale (det har det været i lang tid)
-Ecclestone har gjort alt for at tiltrække senere....kørt aftenløb, kørt løb i lande som har kedelig baner osv osv..
- reglerne har gjort at alle biler som sådan er lige, og efterhånden skal alle skære i omkostninger og test.

og nej...formel 1 overlever ikke uden de store...måske uden renault, men ikke ferrari..

vil tror at hver 3 der ser formel 1 holder med ferrari...

det der evt. kan ske, og som har været på tale nogle gange, er at de "store" hold selv laver en liga uden om ecclestone/max mosley...

hvis ferrari smutter, så smutter jeg også

🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 22:36:57
Svar/Indlæg:
20170/383

tiltrække senere?? du mener seere ??

Kan ikke se hvordan man kan tiltrække seere vha kedelige baner ??

sko

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 22:43:17
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6
jo...seere

det har jeg skrevet lidt forkert...men mener egentlig er der er lavet baner i lande, som måske ikke har den store interesse i formel 1 nu..men som ecclestone gerne vil have..

f.eks. bahrain, kina, tyrkiet...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2009 23:13:07
Svar/Indlæg:
6293/359
jeg stoppede nærmest med at se F1 da Schumi stoppede - som da Boris Becker stoppede i tennis, ja, så sku jeg heller ikke se det mere... 😳

trist at følge med i sport - tour de france er heller ikke værd at se mere 😩

det sku da lige være tennis igen, Woschniaki (rigtig stavet??) og så hende den 17-årige med de store nødder ❤ (tom's tråd fra sidste uge hehe)
- og så ja, hvis DK kan komme med til fodbold VM, så er feberen der igen... 😉
verden er af lave - eller også skal vi nok sørge for den kommer det.

80-90erne dengang man så sport med sin far - det var sgu tider - selv skiskydning, bobslæde og snooker var fedt... men nu: ak ak - det eneste bold jeg ser er champions-league på oddset-niveau
- jeg må se og få mig et barn som så kan se sport med sin far - så skal det nok blive sjovt igen 🙂

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 07:54:10
Svar/Indlæg:
2534/80
#3 Den regel er blevet afskaffet til i år.
Formel 1 er gået hen og blevet spændende igen efter min mening. Man har i år set flere overhalinger i de første løb end hele sidste sæson til sammen. At der så er planer om at sætte en loft på budgettet mener jeg er en stor fejl, der er allerede blevet skåret ned på mulighederne for tests. Det ender med at der kører 20-22 ens biler rundt derude og det tror jeg vil blive døden for F1.

Og tilbage til spørgsmålet: Nej tror ikke F1 kan klare sig uden de store, Ferrari, Maclaren osv.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:23:36
Svar/Indlæg:
1954/464
# 9
synes du det er blevet mere spændende?

set i forhold til hvor meget man har gjort for at forbedre det mekaniske greb, så synes jeg virkelig det er skuffende så få overhalinger der...

du kan som regel nøjes med at se starten, og så de sidste 15 minutter....

og ja..formel 1 har i lang tid været afgjort af pit strategier, safety cars, regn osv...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:25:52
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 F1 er blevet meget meget kedeligt - der SKAL i enhvert sport være store profiler og store hold...en drengedrøm om at en dag spille for united eller barcelona - sådan er det bare

det at man laver 22 ens biler - ja så kunne de lige så godt køre i Opel Corsa alle sammen? 😳

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:30:50
Svar/Indlæg:
2534/80
#10 Ja jeg syntes det er blevet mere spændende end det har været i mange år, Brawn bilerne er godt nok temmelig suveræne, men tror de andre kommer efter det.

#11 Det med 22 ens biler er vi helt enige om 🙂 Quoter lige mig selv."Det ender med at der kører 20-22 ens biler rundt derude og det tror jeg vil blive døden for F1"

sko

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:33:00
Svar/Indlæg:
1954/464
# 12

ja...brawn er suveræne...

de er godt hjulpet af ross brawns strategier..

og samtidig har de arbejdet på bilerne 6 mdr mere end de andre...

men tror de andre begynder og overveje, om de ikke snart skal begynde at satse på næste år..

og tror reelt set ferrari og mclaren smutter når sæsonen er omme

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:37:34
Svar/Indlæg:
8762/174
Det kommer sku til at være ligesom formel ford til sidst 😕

Ens biler hvor det kun kommer an på hvor god køreren er.

Og formel ford er sku mere spændene ind formel 1! 😐

FIA har efterhånden lavet så mange regel ændringer at de lige så stille selv dræber den sport de prøver at gør bedre.

De store teams der virkelig vil være med i formel 1 vil ikke have nogle problemer med pengene så derfor synes jeg det er dybt latterligt at ligge et loft på deres budget.

Fint nok at de lave reglementet om for designet af vinger osv det giver teamet lidt mere udfordring da de jo skal presse designet noget mere.

Nu ser jeg godt nok heller ikke så meget formel 1 mere da tv2 jo har flyttet det over på den paradise hotel lorte kanal der simpelthen bare skulle lukkes...

Så vil jeg sku hellere se noget DTC 🙂

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:38:25
Svar/Indlæg:
2534/80
#13 Håber ikke du får ret mhs til Ferrari og Maclaren, det vil ihvertfald levere døds stødet i mit tilfælde.

Og du har sikkert ret i at der er flere hold der allerede tænker på næste år, det er jo mere eller mindre kun Brawn GP og redbull der kan holde pacet i øjeblikket.

Og ja Ross Brawn er en genial strateg, det var temmelig tydeligt da han arbejdede sammen med shumacher og Ferrari.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:48:00
Svar/Indlæg:
6293/359
#13 brawn har bare fundet et hul i reglementet og lavet sine biler efter det - der har de andre store teams sovet i timen, eller bare fulgt reglerne mere "normalt" 😳

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 08:56:53
Svar/Indlæg:
2534/80
#16 ja de andre har åbenbart sovet i timerne, det er jo blevet fastslået at de ikke har gjort noget ulovligt, de har bare været kreative 🙂

Er selv Ferrari fan, så det piner mig lidt 😳

sko

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:00:47
Svar/Indlæg:
1954/464
# 16
det er ikke et hul i reglerne, da FIA jo har godkendt designet af deres biler..

de har bare forstået at udnytte de nye regler anderledes end andre teams, som pånær williams og toyota

og man skal ikke undervurdere, at de jo allerede gav op midt i sæsonen sidste år...de fik vist heller ikke rigtig nogle point, og kunne derfor starte udvikling af deres 2009 biler.

som skulle leve op til at markant anderledes reglement end tidligere år..

så ferrari har tidligere sagt, at de ville vurdere efter barcelona, om de ville fortsætte med at udvilke 2009, eller 2010...

men tror så nu, at de meget overvejer helt at skippe formel 1 fra 2010

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:04:54
Svar/Indlæg:
6293/359
#18 ja udnytte - og med stor fed streg under udnytte - men hatten af for Brawn - jeg respekterer ham lige så meget som Schumi, og ham kan man også sige meget om. Lige som at snyde i skat ala Riskær, hvordan tingene bliver formuleret i lovgivning - du må ikke udnytte det i ond gerning

det med at alle biler skulle være lige, det er da det værste eksempel i 30 år med de nye regler

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:10:55
Svar/Indlæg:
2534/80
#19 Mener nu heller ikke de har forslået at alle biler skal være ens, de har foreslået et budget loft på 330 mil kr. og at de teams med færre midler skal ha et lov til lidt "ekstra" fiddiling around.

Syntes dog at forslaget er helt hen i vejret.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:13:49
Svar/Indlæg:
1954/464
# 19

ja..tror basalt set vi er enige..

alle andre end FIA synes også at reglerne er blevet udnyttet..

# 20
ja..men det at de små hold skal have andre regler...

så skal alle biler gøres lige..forstår det ligesom dig heller ikke

min holdning er:

hvis man vil deltage i formel 1, som nok er den dyreste sport i verden, så skal man have midlerne..

ellers kan man ligeså godt køre standardvogne

:yes:

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:16:57
Svar/Indlæg:
2534/80
#21 Præcis :yes:

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 09:26:16
Svar/Indlæg:
6293/359
#20 jeg har læst, at Brawn bruger en dims i deres bil, og et par andre normalt "mindre" teams, som gør dem suveræne.. hvordan kan det lige ske - og med alt det spionage som også er i sporten... tja det er rystende

#21 enig 🙂

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 11:29:14
Svar/Indlæg:
1317/46
Det er rigtigt som mange skriver at der er en del sportsgrene der er ved at blive lidt kedelige. Inden for fodbold som tidligere nævnt, så er der desværre en del hel, herunder især Italien som spille meget defensivt og meget kedeligt.

En sportsgren som både FIFA og især FIA burde kikke på er ishockey, det er en sport hvor der nærmest altid er fart og dramatik.

#sko Selvfølgeligt er der sket noget o formel 1 i år, eller er der, Brawn og Button er jo foreløbigt lige så suveræne som Ferrari har været tidligere, derfor mener jeg at det bare er førenavnet der skiftet ud, men uden at der er kommet spændning.

En anden ting der er ved at ødelægge formel 1, er at tv3 har overtaget i DK. Hvorfor fanden sender de klaptorske reklamer midt under løbet, jeg håber sandeligt at formel 1 kommer tilbage til tv2, for tv3 er om nogen en station der kan gøre at jeg ikke gider følge med. Man afbryder jo ikke en fodboldkamp midt i anden halveg for at sende reklamer.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:05:28
Svar/Indlæg:
1317/46
Når man snakker om solen, så skinner den ekstra kraftigt: http://politiken.dk/sport/form...

Men nu er der snart så mange hold der trækker sig, at det vil kunne lade sig gøre at starte en ny liga.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 17:27:13
Svar/Indlæg:
2440/66
så selv meget F1 som barn. og dengang schumi var med (og senna). siden da har jeg ikke set det - i dag synes jeg det er røvkedeligt.

#0 du skal nok nævne at honda forlod f1 pga økonomiske problemer. og ikke pga det her budget loft. fastholder man et sådan loft, vil de måske komme tilbage...

jeg er iøvrigt tilhænger af de kontroversielle regler, f.eks. sidste forslag om at 1ste plads giver (dobbelt så mange? points som nr 2 eller sådan) for at der kommer mere dristig kørsel/flere overhalinger, og jeg synes det er fint man sætter et budget loft for alle (uden undtagelser). det er jo ikke ensbetydende med de skal have samme motorer osv. (bare overholde visse ting såsom v8 osv). hvis man bruger 330 mio + penge til kørere, så afsætter man rigtig mange penge ifht udviklingen af biler som "du og jeg" kan købe (jeg vil ikke komme ind på hvad jeg mener om dvs. nuværende budgetter) - noget, som i disse finanskrise tider, er nærmest sindssygt. lad os få udviklet nogle gode el-biler istedet for.... så respekt til honda, fordi de stod af det cirkus.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 18:55:34
Svar/Indlæg:
1317/46
#26, hvis du tror formel 1, hjælper med udviklingen af normale biler så tro om igen. Nævn tre ting som er kommet fra formel over til personbiler inden for de senest 5 år. Hvis vi snakker om tidligere tider, så er det ikke noget problem at se en sammenhæng mellem formel 1 biler og udviklingen af personbiler.

Angående pointsystemet har der været forslag om at vinderen var den med flest førstepladser, mens sølv og bronze kun ville have betydning i tilfælde af at to eller flerer kører har lige mange førsepladser. Se den regel ville betyde overhalinger, for så ville anden pladsen være den første af taberne og ikke den næsbedste.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 20:58:10
Svar/Indlæg:
2440/66
#27 præcis.

derfor er der netop ingen grund til at kaste så mange mio efter det (som om 330 mio + kører/team lønninger er småpenge - hvilken hån i en økonomisk situation) - men i stedet bruge pengene på udviklingen af normale biler.

f1 burde være dem der gik forrest (!) i el/hybrid-bil udviklingen, ala tesla, men nej... PINLIGT 😕 og det er ikke umuligt; allerede i '99 gik man med sådanne tanker hos panoz (10 år siden!!!)
http://ing.dk/artikel/24551-ve...

senest var mercedes ansatte ude med riven
"Koncentrer energien om at udvikle mere miljøvenlig teknologi og drop den kostbare Formel 1" :
http://ekstrabladet.dk/sport/a...

men nok om det, bare min mening. måske bliver F1 en dag interessant at se igen, men jeg tvivler på det.