kort om Storbritanniens historie

Diverse d.  13. maj. 2009, skrevet af Campin
Vist: 647 gange.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 14:00:37
Svar/Indlæg:
347/51
Hej.
Jeg har en opgave om Storbritanniens historie, og har derfor skrevet dette:
"Storbritannien er et kongerige bestående af England, Wales, Skotland, og Nordirland.
Der ud over hører en række små øer også med.
Storbritannien, har i meget af historien været centrum, og været et "Imperium".
Storbritannien har dog først senere efter Vikingetiden haft "Vind i sejlene"
Da i starten blev de plyndret af vikingerne. Efterfølgende hvor det faktisk var vikinger, der kom til at sidde på tronen. Så gik det fremad, vikingerne gik ned i Frankrig, og så fik England deres egen konge igen. Dog kom en Franskmand, som stammer fra vikingerne til magten i slutningen af 1000'tallet. Efter det har Det engelske imperium stort set bare udvidet sig. Det er bl.a. også derfor af længde graden 0 går gennem Greenwich."

Ville så hører om det faktisk er rigtigt det jeg har skrevet. da det er efter hvad min hukommelse siger til mig jeg har fået at vide 😛

Og kan ikke helt finde nogle steder hvor der står nogenlunde det som jeg har skrevet..
Ellers vil jeg gerne have idéer til evt. at skrive det anderledes, og feedback, på hvordan i kan bruge det jeg har skrevet som læser.
PS: Grunden til det ikke skal fylde så meget, er at det kun er en lille opgave af en stor rapport, så den lille opgave skal ikke engang fylde 1 side 😉

Håber i gider tage jer tid til at læse det 😳

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-05-2009 14:12:26
Svar/Indlæg:
15982/637
Jo det er da rigtig nok i meget grove træk, men sprogligt skal du nok lige kigge det igennem engang. Ellers vil jeg anbefale dig at kigge engang i Lademanns Leksikon.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 14:15:40
Svar/Indlæg:
347/51
Okay. Skrev det i går nat, så ja, det skal nok lige rettes sprogligt 😛 og jeg kigger rundt omkring så 😉

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 15:04:50
Svar/Indlæg:
1814/48
www.kortlink.dk/denstoredanske...

Den store danskes korte men gode gennemgang af Storbritanniens historie, der skulle være godkendt af Gyldendals eksperter.

obimac

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 15:14:25
Svar/Indlæg:
486/13
/Edit: Noget af min kritik er ikke berettiget, da jeg åbenbart ikke kunne læse alle linier i #0, havde ikke set det var en del af en større opgave, men synes stadig det er tyndt 😀

Godt nok en tynd smøre, hvad niveau er det på og hvilket fag?

Tag det ikke ilde op, men fx:

"Dog kom en Franskmand, som stammer fra vikingerne til magten i slutningen af 1000'tallet. Efter det har Det engelske imperium stort set bare udvidet sig. Det er bl.a. også derfor af længde graden 0 går gennem Greenwich."

- Hvilken fransk viking taler vi om her?
- Det engelske imperium udvidet sig... Hvorhen?
Hvis du tænker på deres velmagtsdage som kolonimagt skal du måske uddybe det.
For siden da er det da kun blevet mindre..
- At grad 0 går gennem Greenwich må der være en bedre og mere detaljeret forklaring på. /edit: http://wwp.millennium-dome.com...
- Intet om de interne stridigheder(Irland, Skotland, Wales og Channel Isles)

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 15:33:40
Svar/Indlæg:
5474/39

Syntes du mangler at skrive om de mange kampe england og Skotland havde.
England har altid villet have dem ind under deres land. Hvilket ikke passede Skotterne med førte masser af små slås kampe op i Skotland. Hvilket kostede skotterne dyrt dengang. Det endte med at Frankrig kom med ind i kampen. Da Skotland ikke vil overgive sig. Skotland og Frankrig var i alliance med hinanden.
Det ender med Skotland får deres frihed England skal kæmpe på To fronter. Det er der ikke nogle lande der endnu har kunnet klare. Skotland kom ind i unionen fordi skotterne altid har drømt om være i alliance med England. 🙂 Dog vil de have deres egne regler, lidt som Norden dengang under den danske droning Magrette den 1.

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:04:58
Svar/Indlæg:
664/68
En lille vel ment kommentar :

du skriver : Efter det har Det engelske imperium stort set bare udvidet sig. Det er bl.a. også derfor af længde graden 0 går gennem Greenwich

Her ville jeg nok knytte en kommetar til hvornår england afstod mange af sine kolonier, og hvilke de stadigvæk besider, som feks. Falklands øerne.

At skrive lidt om imperiets fald, er efter min mening også en vigtig del af stor britanniens historie 😉

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:22:56
Svar/Indlæg:
1317/46
At skrive kort om englands historie er ekstremt omfattende, du nævner selv imperialismen, #5 nævner krigene mod Skotland og Frankrig(husk Napoleon). Du skal huske på at englands historie er 10.000 eller mere år gammel ligesom den danske, tænk bare på stonehenge. Derudover har du romernes invasion af britterne, det var romerne der grundlage byen Londonium(gæt selv hvad den hedder i dag).

Et andet aspekt af englands historie er de gigantiske personligheder, såsom Darwin, Newton, Shakespear, Brunell og Churchill og mange flere.

Ud over krigene mod frankrig, så har england også været dybt involveret i to verdenskrige, krige i USA, som førte til de forende stater.

Kort fortalt kan du ikke skrive kort om englands historie, men du kan skrive kort om en del af englands historie, men så skal du finde en kortere periode end de seneste 1000år. Hold dig istedet til et emne fx. emperialismen. Jeg tvivler på at der findes lande uden for middelhavsområde med en mere omfattende historie end den engelske.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:33:45
Svar/Indlæg:
347/51
og hvis alt det skal med snakker vi en 10 siders stil for sig selv 😛 eller det kan man få det til at fylde... Men jeg tager meget til efterretning af hvad i har skrevet, og jeg havde heller ikke tænkt mig at aflevere præcis det der.. Bare om jeg var på den rigtige vej 😉 Og det kan som sagt jo ikke fylde så meget, da det faktisk ikke bare er en lille opgave i rapporten, det er faktisk en opgave i et afsnit af rapporten 🙂

EDIT: Og til hvad niveau, så er det altså kun 8'ende klasse 😀 og har ikke så meget tid og evner til at lave det helt meget store, da jeg har termins prøver i næste uge 😀

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:37:22
Svar/Indlæg:
1317/46
Hvis du henviser til min kommentar i #7, så kan du bruge resten af dit liv til at skrive om det, eller hvad der svarer til 10.000vis af sider. Men jeg kan da godt se at det er lidt voldsomt til en 8ende klasse.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:38:34
Svar/Indlæg:
347/51
#9 nemlig det jeg mener 😀

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 16:48:57
Svar/Indlæg:
363/26
1 ord. Dronning Victoria.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 17:06:19
Svar/Indlæg:
1317/46
#10 Jeg har en bog som hedder danmark i årstal, som er en opslagsbog, med en kort beskrivelse af de vigtigste begivenheder siden istiden i danmark, en tilsvarende bog for england ville være på måske tusind sider, eller adskillige bind. Derfor hvad har du så tænkt dig at skrive om, for ud fra dit indlæg i #0 virker det som om du faktisk har tænkt dig at skrive tusind sider.

Hvis jeg skulle skrive kort om de emner du remser op så ville jeg kunne skrive:
10 sider om england, altså geografi og meget overordnet sammensætning
500 sider om imperialismen
200 sider om vikingetiden i england
osv.

jeg håber du kan se hvad jeg mener når jeg mener du åbner op for en masse. Jeg går selv på Aalborg Universitet og er i gang med at skrive en rapport, der formentligt ender på ca. 100 sider, i en tomandsgruppe. I min studietid på universitet har jeg skrevet ni store rapporter, dvs. den ene var på mellem tyve og tredieve sider, men de fleste har være på mellem 50 og 100+ sider, en enkelt på næsten 500sider. Så jeg har en del erfaring med projektskrivning, både store og små.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2009 18:10:05
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg Har skrevet 5-6 sider bare om kampende mellem England og skotland.
Den smule skrev i den første post er virkelig koge det ned til næsten ingen ting.
Da det lidt kort fortælle om ATI 4850 grafikkort, kun skrive hvad den kan af Mhz og ram ect. 🙂

Campin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 19:01:54
Svar/Indlæg:
347/51
#12 Jeg prøver at skrive om lidt af det hele, og så se hvad det fylder, men det bliver dog langt fra detaljeret. Da det jo så kun bliver kort om de enkelte tider i den engelske historie 🙂

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2009 20:21:15
Svar/Indlæg:
1317/46
Det kan ikke lade sig gøre på en side, om du så skriver det hele ned i stikordsform, uden mellemrum og i skriftstørrelse 1. Måske det kunne hjælpe hvis du skrev hvad resten af projektet handler om.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2009 15:24:44
Svar/Indlæg:
347/51
Det handler om den lejrskole tur jeg var på til london. og det skal indgå i en "landegennemgang" om Storbritannien. hvor man nogenlunde skal dække alt i Storbritannien. fx Indbyggertal, deres økonomi, det geografiske om storbritannien. Men jeg har skrevet det jeg nok vil bruge, det kom så til at fylde lidt mere en 1 side 😛 Men det må vel kun give ekstra point. 😳

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2009 15:31:15
Svar/Indlæg:
5474/39
Tror det er fint nok.
Håber bare på det bedste for dit ved kommende.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2009 17:01:38
Svar/Indlæg:
1317/46
#16 ikke nødvendigvis, det er faktisk en kunst at skrive kort. Ved at øve dig i at skrive kort, bliver du bedre til at skrive præcise sætninger, forudsat indholdet er det samme.

Campin

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2009 17:15:46
Svar/Indlæg:
347/51
#18 det er stadig meget kort 😲 da det KUN er lidt mere end en side. Men vi fik ikke at vide et maks af hvor meget det skulle fylde så. tænkte bare at det kunne være det ikke skulle fylde så meget da det var en lille del af en stor opgave... Men tror nu ikke det gør så meget igen. Men det må tiden jo vise 😀

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2009 17:26:49
Svar/Indlæg:
1317/46
Jamen så held og lykke