-> #2
Typisk vil man gå ind i "Denne computer", og vælge: "Tilføj netværksdrev", indtaste IP'en og et drevbogstav. Så dukker den op i Stifinder.
Jeg kan desværre ikke anbefale dig en specifik disk/løsning, da jeg har en kedelig tendens til at tænke: "Den der ser dyr ud, er dyr og har en masse god omtale, den køber jeg". Selv kører jeg med en QNAP 409'er (ikke købt som ny dog), der har plads til 4 diske og endnu flere hvis man gør brug af USB-stikkene.
Hvis du blot skal bruge et "fjernlager" på netværket til opbevaring af dokumenter, musik, film osv. Kan en USB-harddisk-ting med LAN-stik anbefales. Det er en fin løsning der i 9 ud af 10 tilfælde kan det som folk oftest bruger et netværkslager til.
Du kan sagtens streame til flere computere, fra det samme drev, så længe hardwaren tillader det. Jeg kan i hvert fald streame 1080p til min ene laptop, mens den anden laptop kører DVD-kval. film og den stationære kører backup.
Men igen, det er jo så også en lidt anden løsning jeg kører med, og jeg bilder mig selv ind at have behøvet der retfærdiggør et sådanne køb 😳