tvinge gamle shader i driver?

Grafikkort d.  18. maj. 2009, skrevet af allan_84
Vist: 866 gange.

allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 03:25:53
Svar/Indlæg:
765/82
hvordan tvinger man et spil eller grafikkort driver til at køre i en ældre shader version fx. shader 1,1 eller 2,0?

det er med nvidia grafikkort,, jeg har set et sted nogen skrev man kunne gøre det med rivatuner, men kan ikk finde noget i rivatuner der ligner det.

alle tips/kommentar er mere end velkomne, er fuldstændig på bar bund.
scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 08:47:03
Svar/Indlæg:
818/58
Du kan vist nok tvinge i RivaTuner, men det kommer også an på spillet (hvis det eksempelvis er et OpenGL spil, fungerer RT hack ikke).

Af ren nysgerrighed, hvorfor vil du også tvinge til en ældre Shader Model? 🙂


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 08:56:57
Svar/Indlæg:
5750/124
#0 Jeg vil da lige som #1 gerne vide med hvilket formål du vil gøre det? Udover bare for at prøve 😳

Jeg vil dog ikke tro det er noget som er ret meget værd, da du nu har et dynamisk skift mellem hvilken "type" shaders grafikkortet "emulere" 😉


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 09:05:03
Svar/Indlæg:
818/58
"Jeg vil dog ikke tro det er noget som er ret meget værd, da du nu har et dynamisk skift mellem hvilken "type" shaders grafikkortet "emulere"

Hvad mener du? 🙂


allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 09:09:25
Svar/Indlæg:
765/82
det bare for sjov at jeg vil have en gammel benchmark til at virke igen på nye grafikkort..

hvis nogen af jer kender til Aquamark3..

den giver meget lav score hvis man køre på nye shader i driver, og har hørt fra flere at man kan få den til at virke ved at køre den i den shader den er lavet til, altså en gammel version shader.

på nogen grafikkort kan man omgå problemet ved at installere en gammel driver, men det er svært når det er helt nye kort, der findes ikk så gamle driver til at man kan gøre det sådan.

problemet er vist mest et på nye nvidia kort.
til ati kort skal man bare fjerne en dll fil for den kan bruges på nye kort.
og på 64bit systemer skal man skifte en dll fil til en anden version..

men nogen der kan guide mig til hvor i rivatuner jeg gør dette? evt et screenshot eller en kort beskrivelse? så ville jeg være mega glad.

OT: synes Aquamark3 er en af de sjoveste benchmarks, da den køre megastærkt.. heheh


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 09:21:06
Svar/Indlæg:
818/58
#4 Mig bekendt kan et program eller spil ikke gå 'op' i forhold til den shader model, som den forsøger at benytte. Hvis den forsøger at benytte SM2.0 og det går godt, så er det SM2.0 der benyttes. Aquamark3 er SM2.

Desuden anbefaler NVidia at man altid benytter den højest mulige shader model, som ens grafikkort kan bruge (dit 8800 er SM4.0, som du sikkert ved). Så problemet kan jo rent faktisk være at du benytter en for 'lav' shader model, selvom det ikke BØR give den store performance forskel.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 09:40:33
Svar/Indlæg:
5750/124
#3 Unified shaders laver et dynamsik skift mellem hvilken type beregninger de laver 😉 Det er hele idéen bag Unified Shaders 😀


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 09:59:20
Svar/Indlæg:
818/58
#6 Du har ret. Unified Shading Architecture kan gøre det, men det har intet at gøre med hvilken Shader Model man forsøger at anvende (programmatisk).

De mulige shader instruktioner (som fx Aquamark kan benytte er i Directx tilknyttet den specifikke Shader model (+/-)

OpenGL har fx ikke de begrænsninger - derfor kan du eksempelvis bruge alle Directx 10 features og de nye type shaders på XP.


allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 12:18:24
Svar/Indlæg:
765/82
kort, jeg vil have den til kun at køre shader 2,0 ikke 3 eller 4, eller skifte imellem. hvis det er shader 2,0 aquamark3 køre, så skal den kun køre shader 2,0.

nogen der kan hjælpe med dette? hvordan gør jeg i rivetuner? eller andre måder,

jeg er klar over man ikke kan gå op i shader,, men det jeg vil er at gå ned ishader version til en ældre version, om det har nogen betydning eller ej finder vi ud af når jeg prøver..

alt hjælp til at fast at gå ned i shader version til fx. 2,0 vil være en stor hjælp.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 13:07:31
Svar/Indlæg:
818/58
"hvis det er shader 2,0 aquamark3 køre, så skal den kun køre shader 2,0. "

Tror du misforstod. Det er netop hvad den gør (jeg er 99% sikker 😛 ).


#10
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 13:15:13
Svar/Indlæg:
5750/124
#7 Vi tænker på det samme på hver sin måde 😳

#8 Dit kort "emulerer", hvis man kan sige det sådan, SM2.0 hvis det er 2.0 der bruges. Den eneste forskel er sådan set bare dine shaders skifter fra hvilken type beregninger de laver, vertex eller pixel 😳


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 13:23:22
Svar/Indlæg:
818/58
#10 😛


allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 14:58:47
Svar/Indlæg:
765/82
okay, jeg er fuld med på hvad i mener, MEN, jeg skære det ud i pap, jeg vil tvinge den til at køre shader 2. den skal ikke selv have valget.. jeg ved man kan gøre det, nogen der kan hjælpe med det jeg spørg om?

ellers må jeg spørge et andet sted?


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 15:04:11
Svar/Indlæg:
818/58
#12 så lad mig skære det ud i pap. Den kører SM 2.0 (baseret på 4.0 hardware). Den har ikke valget. Kig på RivaTuner, hvis du er bange for at et SM2.0 program bruger SM3.0 eller SM4.0.

Hvis du får et andet svar andet steds, må du gerne skrive det - så kan jeg blive klogere. 😕