Digital Spejlrefleks Kamera n00b

Diverse d.  18. maj. 2009, skrevet af finger
Vist: 1823 gange.

finger

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 13:25:16
Svar/Indlæg:
571/106
Jeg er på ingen måde den store kamera kender, men jeg kan godt lide at tage specielle stemnings, portræt, landskabs, closeups og natur billeder. Derfor følte jeg mig rimeligt begrænset af mit ellers glimrende Casio Exilim lommekamera.
Jeg har derfor for en måneds tid siden kastet mig ud i at købe et Digitalt Spejlrefleks Kamera - Et Nikon D60 med tilhørende VR objektiv.
Og hold da op en masse dejlige muligheder jeg har nu. Flere end jeg anede!
Jeg ved som sagt intet om fotografering andet end det selvlærte, så jeg er stadig i fuld gang med at finde ud af hvad de forskellige indstillinger på kameraet går ud på - for man gider jo ikke bare sætte den på auto og så skyde løs 😛

Men jeg føle mig nu begrænset af min egen uvidenhed, for jeg aner ikke hvad alle de små tal på linserne betyder. Og nu når jeg overvejer at købe mig et bedre zoom objektiv og måske endda et vidvinkel/macro objektiv, så er det noget skidt ikke at vide hvad tallene på linserne står for.
Er der mon ikke et par hoveder der kan hjælpe?

Vi kan jo starte med det objektiv der fulgte med kameraet: http://digitalfoto.dk/default....

"18-55MM F/3.5-5.6G VR" :'-(
Hvad i alverden betyder de tal helt præcist og hvad har de af betydning når jeg skal tage billeder?

Jeg kigger lidt på dette zoom objektiv:
http://digitalfoto.dk/default....
Det har denne streng af uforståelige tal og bogstaver:
"55-200mm 4,0-5,6 AF-S IF-ED DX VR"

Det eneste jeg sjusser mig frem til er at antallet af millimeter afgør hvor meget man kan zoome ind. Men om det er korrekt aner jeg ikke.

Er der nogen der kan giver en n00b en grundlæggende forklaring?
Moze15

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 13:58:21
Svar/Indlæg:
1235/80
Du kan tage et kig her: http://www.tinou.com/photograp...

For den mest detaljeret og teknisk forklarende tekst skal du kigge her: http://www.dpreview.com/learn/...

18-55MM angiver brændvidden, det er tilsvarende ca. 3x zoom for denne linse.

F/3.5-5.6, angiver blændet - jo højere det er desto mindre lys kommer igennem.

G angiver at linses ikke har et blænde-ring, dvs. at du skal sætte blænde åbning vha. kameraet.

VR står for "vibration-reduction", og udbedre evt. rystelse som skulle forekomme under billedtagning.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 14:10:21
Svar/Indlæg:
1081/251
Jeg vil da meget gerne hjælpe dig. Hvor bor du. for jeg kunne da godt bruge et par timer på at sætte dig ind i dit teknik. og hvis du bor langt væk så kan du få et tlf.nr at ringe på.

jeg har lige for tiden dette udstyrs setup

Nikon D200 + Nikon D700 begge med batterigreb. Og SB800 Flash
Nikon AF 50mm f/1.4 D
Nikon AF-S 17-35mm f/2.8 D IF-ED
Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED
Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR

Men kort så står XX-XX mm for zoom. en 70-200mm er et tele zoom optik og 17-35mm er et Vidvinkel optik.

de tal der står f.eks. 4,-5,6 eller som der står på mine 2,8 betyder hvor lysstærk dit optik er. lille tal= har ikke brug for så meget lys for at tage et foto som ved et stort tal. og når der står 4,0-5,6 betyder det at den har en blæde på 4,0 ved 18mm og en blæde på 5,6 ved 55mm hvis man bruger den 18-55MM F/3.5-5.6G VR som du skriver om. med andre ord så skal det optik ikke bruge så meget lys på 18mm som den skal på 55mm. Men der er en masse andre ting som så spiller ind også. for du kan godt få et optik som mit 50mm 1,4 den skal ikke brug meget lys ved 1,4 men den har bare ekstremt lille dybdeskarphed på 1,4.

og ellers er der 10000000 af sider her på www hvor du kan læse om det. eller brug 100kr på en bog

finger

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 14:26:43
Svar/Indlæg:
571/106
God info. Mange tak.
Jeg læser lige de links igennem og ser om ikke jeg bliver klogere :)

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2009 14:39:46
Svar/Indlæg:
1235/80
Lidt mere her om objektiv betegnelser 🙂 😛 :

AI, AI-S: Nikkor objektiver produceret efter 1977, har en automatisk indeksering funktion der eliminerer behovet for manuelt at tilpasse blænde-ringen når objektivet var monteret. De første objektiver med denne funktion havde AI eller AI-S påtrykt. Men alle objektiver indført efter 1977 har automatisk indeksering (undtagen for G serie linser, fordi de ikke har blænde-ring), hvad enten denne er inkluderet i linsen navnet eller ej.

E: Prisbillige linser med stor billedkvalitet, men mindre mekaniske robusthed - egnet til brug af "dødelige" :P.

D: Når en D er inkluderet i linse navn er objektivet i stand til at kommunikere fokus afstand til kameraet, som angiveligt hjælper med 3-D matrix lysmåling og flash-fotografering.

G: G angiver at linses ikke har et blænde-ring, dvs. at du skal sætte blænde åbning vha. kameraet. Det eneste du bør være opmærksom på er, at disse objektiver ikke kan bruges sammen med ældre kameraer - da de som regel kræver en blænde-ring.

AF, AF-D, AF-I, AF-S: diverse AF betegnelser viser at objektivet er en autofokus linse. Den sekundære kode angiver yderligere oplysninger: D er en D-type linse; I, fokuserer via en intern motor; S, fokuserer eller justere fokus manuelt selv med AF slået til.

DX: Alle DX objektiver er designet udelukkende til brug med digitale kameraer, der har 1,5 x crop faktor(de er ikke store nok til at dække et35mm film frame). Det betyder at disse objektiver er mindre og lettere end deres fuld-frame modparter.

VR: VR står for "vibration-reduction", og udbedre evt. rystelse som skulle forekomme under billedtagning - hvilket gør at du kan tage bedre billeder ved langsom lukker hastighed uden at skulle bruge et stativ.

ED: ED oplyser, at objektivet er lavet af lav dispersion glas, der har tendens til at reducere kromatisk aberration og andre defekter. Nogle linser er også markeret med LD (lav dispersion) eller UD (ultra lav dispersion).

Micro: Nikon's betegnelse for makro-objektiver.

IF: Objektivet har interne fokus, så længden af linsen ikke ændres når objektivet fokuserer.

IX: produceret for Nikon's Pronea APS kameraer. Selv om mange standard Nikkor objektiver kan bruges på Pronea 6i og Pronea S, kan objektiver til disse kameraer ikke benytte sammen med normale Nikon kameraer.

DC: står for "defokus kontrol", hvilket er en måde at ændre "ud af fokus" dele af et billede, især nyttig ved portrætter eller close-ups.

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 16:26:24
Svar/Indlæg:
2263/135
En smagssag, men jeg ville tage et A200W hvis det var mig, eller det køber jeg snart inden jeg skal på ferie. Det har en ekstra linse med der går til 300mm som jeg ville sige er max grænsen for hvor stor den skal være.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 17:26:35
Svar/Indlæg:
1081/251
fik du styr på det? er du blevet 100meter mester i foto?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 18:52:25
Svar/Indlæg:
5750/124
#0 Kapre lige lidt, for at andre også kan benytte den tråd, selvom de er n00bs 😀

Hvilket Digitalt Spejlrefleks egner sig godt som begynder kamera? Jeg personligt overvejer lidt, men penge er sparsomme og jeg vil så gerne også gerne have: 1 nyt GFX,1 Vand kølehoved til dette, 1 nyt digitalt stage piano med vægtede tangenter, 1 begynder guitar og en begynder bog (kunne også være sjovt at lære, og det er nemmere at have en guitar med på tur end klaveret 😛 ).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 18:53:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Olympus' kameraer er geniale til nybegyndere i 'faget'.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2009 19:17:05
Svar/Indlæg:
1235/80
Det er en smagssag....

Jeg synes at FujiFilm laver nogle fremragende kameraer; du kan ikke gå galt i byen med en S5Pro - det gode er så at Fuji bruger Nikon F-linse ophæng, så hvis du får lyst til at "opgradere" til Nikon så kan du benytte dine objektiver........

Jeg ved ikke hvornår S6 udkommer, men der har floreret prototyper med specs tilsvarende Nikon D700 rundt i Japan. Om det så bliver til noget er et godt spørgsmål. Så indtil videre er S5 fint nok.......

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 19:28:33
Svar/Indlæg:
5750/124
Tak #8+#9, det vil jeg kigge på... så må vi så også se om ikke jeg kan finde noget arb her i ferien 😀

korben

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 19:38:24
Svar/Indlæg:
1081/251
#7 kommer jo meget andet på hvad du skal bruge den til og hvormange penge du vil bruge på det.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 19:54:29
Svar/Indlæg:
1081/251
#9 ja kamera mærke er jo det samme som religion. Men hvis jeg ikke husker helt forkert så er S5 fra midt 2007 (altså snart 2år gamle ) og som jeg husker det så var Nikon D200 bedre den gang. Så idag ville det jo nok være Nikon D300 eller D90 man skulle se på. Men igen det kommer altså 100% andet på hvad dette kamera skal bruges til og hvor mange penge man vil bruge på det. for ellers kunne han jo bare købe Nikon D3x eller HASSELBLAD, PHASE ONE. men dette ville jo nok være overkill. Og den der med S6 har kørt i langt tid nu. Men status er jo at Fuji har stoppet med at lave prof. kamera for noget tid siden fordi S5 ikke blev det hit som fuji ønsket sig. Men måske jeg tager fejl for jeg er ikke den der læser mest fom fuji. Så hvis du nogle links til S6 vil jeg da meget gerne læse lidt om den.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2009 20:57:57
Svar/Indlæg:
1235/80
Tja, #7 ville gerne have en "begynder venlig" - selv om jeg ved dette ikke findes når man snakker om d-SLR - så synes jeg at han skulle begynde med en som var af lidt ældre dato og nemt og gå til.

At gå efter D300 eller D90, eller en af de andre du har nævnt er jo også fint nok. Problemet ligger bare i at man kommer til at "ødelægge" et par eller tre ting, inden man har styr på kameraet. Der står man så som en idiot, og tænkter: "Hvorfor købte jeg nu også denne her for xxx$, når jeg kunne begynde let og have mindre lommesmerter"

Og tro mig, man kommer til at smadre sit første d-SLR...... :'-(

For mig at se, gælder det om at ramme rigtigt første gang for det er her man lærer - derefter kan man jo købe lige det man lyster....

Dit forslag med D200 er også god. Men hvis man ikke gidder at betale så meget så kan D80 eller D60 også gå an - for ikke at tale om Canon kameraer........ 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 22:47:39
Svar/Indlæg:
1081/251
#13 ok. jeg har nu ikke smadret et kamera endnu og jeg har haft et kamera i min hånd næsten hverdag de sidste 17 år. 😀 Og mange af de steder jeg kommer er der ellers god mulighed for at få en skade.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 23:00:09
Svar/Indlæg:
5750/124
#11-14 Jamen jeg siger også at penge er sparsomme, og det derfor skal med i overvejelserne 😉 Det er ligeså meget ment for andre som også ser dette har en chance 😀 Det er jo ikke fedt at give mange penge for noget man hurtigt mister interessen for igen 😳 Og det fedeste vil være hvis det er noget som kan findes brugt til "få" knaster :yes:

korben

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 07:55:58
Svar/Indlæg:
1081/251
#15 kan du ikke komme med et beløb for for meget du vil bruge.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 08:25:33
Svar/Indlæg:
5750/124
Tjah alt over 4-5k bliver end ikke overvejet (jeg ved godt det koster det skidt, derfor jeg ikke skrev 3k)

finger

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 08:32:51
Svar/Indlæg:
571/106
#6 Jo tak, er blevet en del klogere. Jeg fandt også denne fede video vejledning til mit kamera. Den er rigtigt god til folk som mig der ikke gider læser manualen:

http://www.wonderhowto.com/how...

Der er vist vejledning til andre nikon kameraer også.

finger

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 08:36:38
Svar/Indlæg:
571/106
#17: du kan overveje at tage til sverige og købe kamera, hvis du altså ikke bor i på tysklands odde eller sårn. Der købte jeg mit Nikon D60 med 18-55mm VR linse, UV filter, 4GB super hurtigt kort og taske for omkring 3000 kr.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 08:59:14
Svar/Indlæg:
5750/124
#19 Nice, det vil jeg tage til efterretning 😀