-> #12
Jamen jow. Fordelen ved digitalt er jo blot, at man har "resultatet" med det samme. Nu tænker jeg naturligvis på eksponering, for lynet er der eller så er det der ikke.
Jeg skød små 150-200 billeder af i løbet af den lille times tid, og havde kun éet brugbart resultat med hjem. Der er lyn på op til flere af dem (nogle år med koncerter og nytårsaften giver lidt erfaring), men desværre er de - af den eller eller anden årsag - blevet uskarpe og jeg har valgt at skrotte dem.
Normalt ville jeg skyde med en længere eksponering, men eftersom det er dag, er det svært at komme op over 2" uden at billederne ligner lort. Desværre er jeg ikke i besiddelse af et forløbsfilter, der ville have været genialt til formålet.
Jeg har en lille hemmelig drøm om at få skudt et nattebillede af et lyn. Det er måske samme udsendelse vi har set, men jeg kan huske et billede, komplet natsort, men med et hvidlilla-lyn der sprænger luften.
For pokker det kunne være nice at få sådan et skud i kassen. Men desværre er det der kun 1/50.000-del af et skund (eller i omegnen deraf, slap af Wiki-freaks), og vinduet man skyder med dækker ikke nok plads på himlen.
Jeg har opdaget, at 30" (eller 'bulb'), med høj blænde og lav ISO kan give nogle voldfede billeder. Men det er en teknik jeg skal arbejde lidt mere med. Er blevet enormt fascineret af hvordan lys fungerer, henover den senere tid.
Lyn, er blot en lille del af det 🙂
Men ja. Det er nogle specielle billeder sådan nogle.