Jeg er blevet lun på idéen om at udskifte min nuværende harddisk med en SSD. Spørgsmålet er bare om hvilken SATA standard min bærbar kører med for jeg har ikke kunne finde ud af det på hp's hjemmeside her:
Hvis den nu kører med SATA-150 vil det så være nok til at man kan sætte en SATA-300 SSD i? Eller vil jeg opleve at jeg ikke kan få fuld udbytte af en SSD?
1,5 gbit svare til 187,5mb/s så der vil være en hvis begrænsning hvis du køber en af de højt ydende SSDs Ved de mere mainstream SSDs vil der nok ikke være den store forskel at mærke
(rent teoretisk... har ikke prøvet/læst om en der har)
Tja.. Jeg har ikke set på nogen specifik SSD, men først ville jeg jo lige finde ud af hvilken standard min bærbar kører med. Så hvordan gør jeg egentlig det? 🙂
Nu har jeg set alt materialet som fulgte med min bærbar igennem og jeg har ikke kunnet finde nogle steder hvor det står specificeret om det er SATA-150 eller SATA-300.
Jeg havde egentlig også tænkt mig og sætte noget mere ram i den men jeg kan ikke finde ud af nøjagtigt hvilke ram der skal bruges eller hvor meget jeg kan komme i. Der står godt nok noget om det her:
Men når der står at der er "Maximum memory Supports up to 2 GB DDR2 memory" betyder det så at der sammenlagt kun må være max 2GB ram. Eller betyder det at hver blok må være max 2GB (Altså at man godt kan komme 2*2GB ram i eller hvordan?) 🙂
#9 Kan du ikke checke model nummeret i BIOS? Evt under boot menuen
Mht ram: Det er meget normalt at bundkort i bærbar er ret begrænset på det område... nogen gang gør producenten det via BIOSen for at lave større forskel på deres produkt række (Apple fx)
Jeg har forsøgt at gå ind i BIOS for at se efter om der skulle stå et nummer derinde men jeg har ikke kunnet finde det desværre.
Hvis jeg forstår dig ret GreenFoX så har de begrænset ram-kapaciteten via BIOSen med vilje? Hvis det er tilfældet så er det da for irriterende når nu man gerne vil udvide ramne lidt.
Men tror i ik det vil hjælpe lidt at få nogle ekstra ram i? Jeg har jo kun 2GB på nuværende tidspunkt. 🙂
#11 Nogen begrænser max antal ram selvom det brugte chipset normalt understøtter flere... Sikkert fordi de håber folk køber en større model istedet for at købe fx 2gb extra ram Andre gange er det det brugte chipset der sætter begrænsningen...
Lyder lidt mærkeligt det ikke står i BIOS... Hvad med everest eller lignende?
Okay jeg troede det var en eller anden speciel størrelse. 🙂
Men så er det jo på plads så skulle der sådan set ik være nogle problemer for mig i at udskifte den gamle harddisk med en SSD. 🙂
Mht. at sætte mere ram i så må jeg vel bare smutte ned i computercity eller en eller anden anden hardware pusher for at spørge om jeg må forsøge mig med noget af deres ram for at se om det kan virke. 🙂