rigtig 3d grafikkort?

Grafikkort d.  18. maj. 2009, skrevet af freak_master
Vist: 592 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-05-2009 22:53:09
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg så et eller andet sted i et blad, at man havde fået fixet sådan et grafikkort der kunne lave ethvert spil om til 3d, hvor der fulgte 3d briller med osv.

Er der nogen herinde der ved noget om det, og om man kan købe det nogen steder?
cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-05-2009 23:02:29
Svar/Indlæg:
1476/40
Det kunne muglighvis være NVIDIA GeForce 3D Vision du har læst om http://www.nvidia.com/object/G...

Kender ikke lige nogle hjemmesider hvor de kan købes her i Dk i nu

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 23:20:50
Svar/Indlæg:
3065/208
Det undrer mig, det at man skal have en +100Hz CRT eller en 120Hz LCD for at kunne bruge brille-kittet.

Erroneus

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2009 23:47:50
Svar/Indlæg:
673/19
Det er pga. brillerne bruger 2 billeder til at skabe 3d effekten og for det ikke skal flimre åndsvagt, så skal hz være dobbelt af normalt, groft forklaret.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 00:24:37
Svar/Indlæg:
1814/48
@2 Grunden til det høje krav til skærmens Hz er, at effekten skabes ved skiftevis at vise et billede for højre og venstre øje, det vil sige at den effektive Hz som ses kun er cirka halvdelen. Hvis billedet kommer under 60 Hz vil de fleste se billedet som flimrende, hvorfor kravet om 120 Hz er et fornuftigt minimum, der er dog også nogle for hvem 60 Hz ikke er nok til at undgå flimmer.

Lidt bonusinfo:
Forskellen på de to billeder, der udgør et 3D motiv, er typisk at perspektivet er rykket ca. 6 cm. Dette er omkring gennemsnittet for afstanden mellem en gennemsnitsvoksens pupiller. For de der har en anden afstand vil afstandsforskellen kunne gøre det anstrængende at se på 3D i længere tid, hvis der overhovedet kan opnås en 3D effekt. Det optimale ville være at brillerne udregnede brugerens pupilafstand og at billedet blev genereret ud fra det.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2009 13:45:16
Svar/Indlæg:
1317/46
#4 kommer med en del af forklaringen.

#0 I bund og grund så handler det om at du kan se 3d fordi dine øjne danner to forskellige billeder af hjernen, billeder som hjernen omdanner til 3d. Dette er også årsagen til at det er svært at lave 3d på en computerskærm fordi du bliver nødt til at vise to forskellige billeder på en skærm og den metode med brillerne som #4 beskriver er en metode.

En anden kendt metode er de røde og grønne billeder man nogen gange får med til et blad. De virker ved at du har to billeder i et billede og de glas fungerer som filtre, som hver især filtrerer et billede fra og lige pludseligt ser du to billeder.

Jeg har selv arbejdet lidt med sådan nogle billeder som #4 beskriver og de kan ikke anbefales. Problemet er at efter højest en halv times arbejde(eller spil) så er dit hovede smadret. Brillerne er ubehagelige at have på og billedet er ikke helt roligt. Derfor er mit råd vent til der kommer en bedre teknologi, fx hologram el.lign.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2009 14:23:56
Svar/Indlæg:
818/58
#

En anden teknik er lyspolarisering, som IMO fungerer 1000 gange bedre end NVidias metode, som også kræver batterier i brillen.

Vi prøvede og så det på CeBIT, hvor Hyandai havde lavet en 3D skærm (se i bunden af tråden):

http://hwt.dk/literaturedetail...

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2009 15:06:50
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg ved at på Aalborg universitet(der hvor jeg har brugt 3d-briller), der har de også købt et nyt system, bestående af nogle polaroid-plasticskærme som sætte foran den normale computerskærm, jeg har dog ikke set det i brug, så jeg ved ikke helt præcist hvordan det virker.