SSD m. cache eller controller m. cache?

Diverse d.  19. maj. 2009, skrevet af gabbadoo
Vist: 873 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 01:30:41
Svar/Indlæg:
3065/208
Bare lidt tanke-snurren.

Nu er det jo SSD der kører med klatten for tiden hvad lagerplads angår, men der har været en del bøvl med lag/stuttering i forbindelse med SSD-drev og deres manglende cache. Desværre er udbuddet sparsomt og priserne skyhøje på SSD-drev med cache.

Men hvad vil der egentlig ske mht. lag, hvis man istedet for at købe et SSD-drev med cache, køber en SATA eller SAS/SATA controller med indbygget cache? Vil lag'en forsvinde?

Der var for nyligt en test her på sitet af et par meget hurtige SSD-drev i RAID-0, men her viste det sig, at overførselshastigheden løb ind i en mur, som skyldes bundkortenes implementering af onboard sata-controlleren på PCI-bussen, som altså max kan overføre med 266MB/s.

Det er jo unægteligt et paradox, at nye og hurtige SSD-drev, med individuelle hastigheder på over 200MB/s i læsehastighed, bydes den usle skæbne at blive parret med et bundkort der - som langt de fleste - kører onboard SATA-controlleren på PCI-bussen via sydbroen.

Så hvorfor ikke skide på om SSD-drevene har cache eller ej, og så parre dem med en ordentlig PCIe x2 eller x4 SATA/SAS controller med indbygget cache? Så kan der sku osse nåes hastigheder på både 400 og 500 MB/s. Så er vi da nået langt mht. til at afhjælpe harddiskens problem som værende den primære flaskehals i en PC!

For at perspektivere det lidt, kommer her priserne på nogenlunde tilsvarende drev, hhv. uden og med cache:

Uden cache:
Samsung SSD PB22-J 2.5" 64GB, SATA II 166_ ~ 1250 kr.
read: 220MB/s - write: 120MB/s - NAND-Type: MLC

Med cache:
OCZ Vertex 60GB, 2.5", SATA II 240_ ~ 1790 kr.
read: 230MB/s - write: 135MB/s - Cache: 64MB - NAND-Type: MLC

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 10:38:59
Svar/Indlæg:
6293/359
#0 fremragende post - jeg har i disse tider også gået med samme tanker og fik det fornyligt bekræftet af en kammerat, som netop har købt en 60gb OCZ Vertex. Det med onboard-begrænsninger er lidt vildt at vi er nået dertil nu

Nu er der jo flere og flere bundkort som går mere eller mindre væk fra PCI-porte (mit board har kun 1 slot) tilgengæld flere PCI-e porte - jeg tror man ikke engang behøver en superduper PCI-e RAID-controller, men bare det at den bliver PCI-e åbner op for langt større hastigheder :)

Jeg vil ikke anbefale Adaptec da de "hænger"/initializer i 30sek i boot, og det er da totalt meningsløst. Men der er mange andre derude heldigvis til omkring en plov.

G.skill har lige smidt deres Falcon 128GB SSD på gaden - og den har forbedret controller, hvor du slipper for stuttering (bodyman er sat på sagen for at finde ud af om træerne virkeligt vokser ind i himmelen 🙂 ) yderligere er der 64mb cache og koster kun 2100,- i tyskland, 2400,- hos memoryc.com

Det med den store cache er måske også for at kompensere for diskens egentlige manglende evner i forhold til den nu aldrende intel X-25 M men absolut "still-going-strong-disk"

jeg er i vildrede over hvad jeg skal købe - og lige nu holder jeg på mine 3 x F1 diske lidt endnu, da jeg tidligere har været for tidligt ude med SSD, inden det var helt godt

edit: har lige kigget på controllere lige hurtigt på edbpriser - PCI-e x1 har en max speed på 250mb/s - så det skal man så ikke nøjes med i RAID0 - jeg ville gå efter en PCI-e x4 controller - så er man da dækket ind 😉

/hygge

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2009 13:22:48
Svar/Indlæg:
1906/25
Du finder ikke nogen (kun) PCI-E x1 controllere med indbygget cache.

Det fede ved en ordentlig controller er jo, at den nok skal overleve flere generationer af diske.

Ellers min tidl. tråd: http://hwt.dk/forumthread.aspx...