-> #3
Jeg svarer blot som en menig bruger og ikke en "jeg vil bare have kontrol med alting, fordi jeg er nørd, men ikke klog nok til Linux, så derfor brokker jeg mig"-bruger.
Anywho.
Jeg var/er enormt glad for Vista. Endelig et operativsystem der var nemt at gå til, havde en masse fede features og listen fortsætter. Jeg har aldrig selv haft det store behov for at styre/vide hvordan tingene fungerede, bare de virkede.
Et eller andet sted, har jeg altid holdt Windows op imod Mac OS, og derfor varmer det mit hjerte, at Microsoft langt om længe har indført en række tiltag der gør hele oplevelsen mere: "Glem nu alt det tekniske og fokusér på dit arbejde".
Selvfølgelig er der forskel på XP -> Vista -> Win 7, da tiden efterhånden er løbet fra XP. Noget mange ikke vil fatte, eftersom "det virker jo bare". Men lad os lege med tanken om, at Win 98 havde levet endnu. Et operativsystem fra dengang CPU'erne som var gode hed "Intel Penium 200 MHz MMX" eller "AMD K6".
XP er baseret skrevet op omkring noget langt svagere hardware end det de fleste kører med i dag, så "selvfølgelig" vil Vista/Win 7 føles langsommere og mere træg i det.
Ser man bort fra det og fokuserer på brugeroplevelsen (der nok tæller mest i min bog), har både Vista og Win 7 været langt mere stabilt og nemmere at arbejde med, end XP nogensinde blev eller vil blive det.
Sjovt nok, når man endelig går de fleste lidt på klingen, virker det til at være specifikke problemer der danner det generelle indtryk. Tillad mig at formulere det således:
Vista/7, ikke alene ser bedre ud end XP. Det er langt mere stabilt (generelt set), allokerer bedre ressourcer og sidst, men ikke mindst, så er det - som sagt - en seriøs konkurrent til Mac OS X, hvilket nok er den største kompliment jeg kan give det.
Alt lige fra sikkerhed (som jeg ser det) til brugervenlighed tangerer om end ikke overgår Apples populære operativsystem. Brugerkontrol (eks. den udskældte UAC), sikkerhed/back-up osv. er niveauer over hvad den gængse nørd nogensinde ville kunne gide at fatte.
Som jeg skrev, så anser jeg Vista/Win 7 bashing som værende et udtryk af enten eller to ting:
Manglende viden
At man er en wannabe smart-ass
Når nu det er sagt, vil jeg på intet tidspunkt afvise, at folk kan have problemer at varierende art. Men når nu man tager i betragtning, hvor udbredt Windows er, så synes jeg seriøst at Microsoft har bevist berettigelsen for deres plads på toppen.
Win 7 er, ift. Vista, blot glasuren på kagen, som jeg gladeligt lapper i mig ❤