Skift af Mobo uden geninstallation

Software d.  20. maj. 2009, skrevet af Torben67
Vist: 341 gange.

Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 18:43:08
Svar/Indlæg:
736/274
Hej,

Vil gerne skifte mit mobo fra et Gigabyte P35-DS3R til et EP45-xx. Resten af hw genbruges. Jeg kører Vista X64 retail.

Kan jeg uden problemer skifte dette?? Læser lidt forskelligt på nettet. Findes der nogle værktøjer, der forbereder Vista??

Det her er en af de ting, der er lettere under Linux...
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 18:47:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg har kørt med samme Vista installation på 8-9 (hvis ikke flere) forskellige bundkort. Uden yderligere problemer end et par påkrævne genstarter (efter installation af drivere etc.), enddog med flere forsk. grafikkort.

Så jeg ville sige: Go for it. Men der hersker en nærmest religiøs holdning til dette emne, hvor man ikke kan skifte bundkort, uden samtidig at installere div. 3. parts programmer der lover bod og bedring og ofre en hankat ved næste fuldmåne 😴

Personligt, jeg er pisseligeglad så længe lortet virker og jeg giver ikke en dart for 2-3 ekstra pint Wankermark3D.

(Kørte med Vista Business 64 bit)


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 19:17:14
Svar/Indlæg:
5600/32
Jeg ville afinstallere chipsetdrivers først, og derefter skifte bundkortet.
Dog har jeg da sat min egen harddisk i op til flere andre computere med andre chipsets, uden problemer af nogen art.


js9600
 
Overclocker
Tilføjet:
20-05-2009 20:57:42
Svar/Indlæg:
235/0
Ja, fjern chipset drivere og især specielle drivere til sata/hd/raid-controllere. Ikke så meget med religion eller andet net/tåge-snak at gøre, mere om hvad der kan lave lort i processen 😛 At indlæse driver til ikke eksisterende controller vil jeg nok forsøge at undgå, uanset hvor autosmart Vista er.

Du kan måske også have et eller andet tweaking software der kun virker med det gamle bundkort - skal også væk. Kunne være en bios-tweaker eller lign. Langt det meste er ligegyldigt.

På XP har jeg prøvet at få blå skærm fordi jeg glemte at fjerne de controller ting (IDE/SATA). Kan så fjernes via Rescue halløj men ikke særlig sjovt. Ellers var det ikke noget problem at gå fra gammelt VIA chipset til Nvidia. Vista er sikkert endnu nemmere - med mulige undtagelser.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 22:51:24
Svar/Indlæg:
3065/208
#3 Yup, P45 bruger IHC10 som SB, hvor P35 bruger IHC9, så den er nok vigtig. Men download og udpak da lige motherboard-drivers, så du i det mindste kan pege på mappen med P45 drivers, i fald det skulle være nødvendigt at bruge Vista-skiven til en repair-install (husk evt. SATA/IDE drivers på en USB-stick, hvis du ikke har dem liggende på en skive).


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2009 23:17:58
Svar/Indlæg:
3321/21
Jeg har skiftet frem og tilbage et par gange mellem gigabyte p35-ds4, ep45-ud3p og Asus p51-deluxe med samme vista på et raid-0 setup uden problemer :)

Uden at fjerne nogle drivere.


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2009 10:02:58
Svar/Indlæg:
736/274
Tak til alle. Det er rart, at I er så hjælpsomme. Jeg gør som I siger: Fjerner chipset og sata drivere. Smider drivere på harddisken, hvis jeg skal bruge et repair install (kan jeg tage dem fra skiven direkte??).

Glæder mig til at kunne OC på mobo købt af bygmandbob. Mit gamle havde Gigabytes forpulede cold reboot problem.....


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2009 12:47:09
Svar/Indlæg:
3065/208
Hvis den ikke kan finde SATA/RAID drivers til installationen under Vista, kan du smide cd'en der følger med bundkortet i og søge efter driveren der. Ellers kan du smide den på et USB-stick, men Vista understøtter fra naturen af... SATA, så i princippet kan du pakke chipset-pakken ud på fx c:\p45chipset - i hvert fald hvis du ikke kører Raid.