PSU og køling til nyt system

Diverse d.  21. maj. 2009, skrevet af KleitusIV
Vist: 304 gange.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
21-05-2009 11:01:34
Svar/Indlæg:
4295/306
Nu er tiden ved at komme til at min gamle Shuttle skal udskiftes til noget nyt og spændende. Mit kommende system kommer til at se således ud:

KABI: Silverstone TJ08 mATX
MOBO: Asus RampageII/GENE mATX
CPU: i7 920
GFX: GTX275 eller GTX285
HDD: 2 almindelige og evt en SSD

Vigtigst for mig er at det bliver et STILLE system da den skal stå lige ved siden af mig på bordet hvor min Shuttle står nu.

Jeg er dog i tvivl om PSU og køling til CPU'en.

Hvilken PSU vil I anbefale? Jeg overvejer lidt Silverstone's 500W ST50EF-Plus-SC da den har korte kabler og derfor vil passe fint i mit mATX kabinet, men spørgsmålet er om 500W er nok. Alternativt noget modulært. Men jeg kender intet til PSU'ere så hvis I har nogle gode bud på en lydsvag PSU som vil passe ind her så kom endelig med dem. Også ifht watt til det system jeg vil have...

Mht køling veksler jeg lidt mellem en Noctua NH-U12P eller at gå op i en NorthQ Siberian Tiger mini-vandkøling som smides på kabinet blæseren. Sidste vil være dyrere, men også fjerne en blæser og forhåbentlig køle bedre. Jeg vil selvfølgelig gerne OC'e hvad den kan inden for begrænsningen at det skal forblive stille og være stabilet, så regner med en 3.5Ghz eller noget i den stil (hvis jeg kan nå 4Ghz vil det jo også være nize hehe).

Nogle gode forslag til PSU og køler?
CF

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2009 13:53:09
Svar/Indlæg:
4689/105
CPU: Jeg havde taget noget Phenom II da det yder ligeså godt som i7 i spil, men er meget billigere.

GFX: Jeg ville vælge 2 stk. af de nye HD4770. De skulle yde ret vildt i CrossFire.

Køling: Jeg ville tage den Siberian Tiger. Der er ikke meget plads i det kabinet du har valgt, så med en Siberian Tiger slipper du for et HELVEDES monteringsarbejde af en kæmpe luftkøler.

PSU: Tror sådan set godt en 500 watt kan klare det, men jeg ville nok alligevel gå op og tage et Corsair HX620.

Blæsere: Et par NoiseBlocker på 1000rpm er rigtig lækre og de siger meget lidt. De kan købes hos Vcore.dk for 69kr stykket. Så de er ikke så dyre.

Hvis du er villig til at give mere for blæsere er Noctua's på 800rpm også nogle lækre blæsere.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2009 13:58:19
Svar/Indlæg:
15982/637
Mht PSU så ville jeg tage en Cooler Master Silent Pro M600, den er modulær og har super fleksible kabler (meget mere fleksible end Corsairs).

Hvis den skal være meget stille så er GTX275 el. GTX285 nok ikke det rigtige da de i hurtigt kan komme op i graderne især ved Crysis mv og så er de ikke stille ved 3000rpm. Ellers skal du finde et kort med en form for trejdeparts køling.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
21-05-2009 16:04:38
Svar/Indlæg:
4295/306
Tusind tak for input.

Hmm ja jeg er også lidt i tvivl mht grafikkort, men synes dog generelt ATI kortene får væsentligt mere kritik når det kommer til støj end nVidia's kort (f.eks. 4890 som alle brokker sig over larmer). Hvis der er nogen der har et godt bud på et stille (men kraftigt) grafikkort må de gerne komme med forslag - standard køler er ikke et must.

Jeg har også overvejet 2 stk. 4770, men så kræves der vel mere PSU kraft og så er en 500W i hvert fald ikke nok. Og så er der den med støj fra 2 stk grafikkort i stedet for kun et enkelt.

Jeg bruger ikke kun maskinen til spil, men laver også tit video konverteringer til DVD osv og der vil jeg mene der er væsentligt mere guf at hente i en i7...