Ny pumpe, men hvad mere skal der til?

Vandkøling d.  22. maj. 2009, skrevet af LeetDonkey
Vist: 725 gange.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2009 17:19:50
Svar/Indlæg:
699/41
Hej

I denne tråd http://hwt.dk/forumthread.aspx... blev jeg anbefalet en ny pumpe, nu har jeg gået og tygget lidt på det og så godt som besluttet mig for at købe en
Swiftech MCP655 som skulle være noget af det ypperste (magen til Laing D5)

Nu skal jeg så bruge et reservoir, til det havde jeg tænkt mig at benytte et 2x 5 1/4" bay resevoir medmindre andre har noget at tilføje.

Derudover har jeg besluttet mig for at gå over til 12mm slangestørrelse.
Til det vil jeg benytte nogle DD - Perfect Seal - ¼" BSPP (G1/4) - ½" (12mm) til mit eksisterende udstyr.
Er det et fornuftigt valg at gå op i 12mm slangestørrelse kontra min 7mm nu? Jeg ville gøre det for at få højere flow i mit system, når nu jeg fik en kraftigere pumpe.

Slange er jeg lidt i tvivl om, Der er noget Tygon der koster så jorden ryster, så er der noget clearflex til en lidt mere overkommelig pris, der ser fornuftig ud i mine øjne :)
Er der nogen som helst idé i at købe den dyre slange kontra Clearflex'en?

Jeg har et DD TDX cpu køler lige nu, jeg havde tænkt mig at købe en kompatibel backplate til det, for at fiksere det lidt bedre, medmindre jeg skal have et helt nyt kølehoved?
Umiddelbart virker det stadig som et fint kølehoved, så jeg ville gerne beholde det hvis det var muligt.

Så er der min radiator, er det noget gammelt skrammel, og ville jeg vinde noget ved at skifte til en anden? Eller er den fin endnu?
Jeg synes det er ret svært at gennemskue hvad man vinder på en ny radiator :)
Hvilke blæsere kan forresten anbefales til den?

Det var noget af en smøre, men jeg håber der er nogen der vil give sit besyv med :)

Grunden til jeg vil skifte lidt mere end pumpen er at det umiddelbart virker som om at jeg ikke kan hive helt nok effekt ud af vandet når jeg kører furmark samt 4 x prime95
Wise

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2009 19:10:12
Svar/Indlæg:
1604/60
Jo jo Du opnår større flow med den nye pumpe, men den render "panden i muren" i din radiator, Det bliver ihvertfald den største modstand i systemet...
Men på den anden side så kan du jo bare skrue pumpen ned på 4 eller 3, så den ikke lave unødig støj, men pumper efter de forhold der nu eksistere i din spand 😉
Ellers intet at tilføje, det ser ud som et godt system 🙂

Bruger selv Tygon nu, men har brugt de andre "billigere" typer, men de bløde slanger som Tygon slutter tættere til og det er så klart en fordel, lidt vand på bagsiden af GFx... så havde det vist alligevel været billigere med noget lidt dyrere slange.. ikk ? 😛

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2009 19:17:04
Svar/Indlæg:
699/41

Takker! 🙂

Jeg havde overvejet en TFC Xchanger - Triple Radiator 360, den skulle have fået nogle gode anmeldelser, men jeg har som sagt lidt svært ved at bedømme om der er 'noget at komme efter' sammenlignet med min gamle.

Ville den være værd at kaste 599 efter? 🙂

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2009 22:00:12
Svar/Indlæg:
1604/60
Næh der er ikke umidelbart nogen fordel med en større radiator, hvis det alligevel "kun" er din cpu der er sluttet til, så kan den fint køle den ned.

Areal og blæsernes evne til at smide luft igennem, afgør hvor mange watt der kan afsættes 🙂

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2009 23:16:20
Svar/Indlæg:
4112/53
Problemet i din køling er ikke så meget pumpen, men mere TDX hovedet, der er designet til single core processorer, hvilket det var det ypperste til i lang tid.

Jeg ved ikke hvilke hoveder der er "toppen" til CPU mere, men kan huske at D-tek FuZion var et af de bedste til quadcore CPU'erne i en periode. Apogee GTX er også et godt hovede til quadcores, men ud over dem to, ved jeg ikke lige hvad der er hot/not, og slet ikke mere.

Radiatorene du har skulle være rigeligt, og de er med parallel pass, så det er begrænset hvor meget der er at vinde ved at skifte dem ud.

12mm slanger er der ikke ret meget at vinde ved, med mindre du skifter dit CPU-hovede ud til et af de to jeg nævner, eller tilsvarende, der er lavet til stort flow.
Så i bund og grund vil jeg tro, at du faktisk havde nok i at skifte dit gamle DD TDX CPU hovede ud med et nyt CPU-hovede, designet til at køle quad-core CPU'er, så burde du få en del mere MHz ud af din QX9650.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 15:31:48
Svar/Indlæg:
699/41

Det er det på min præs. der bliver sluttet til, med eneste undtagelse af chipsetkøleren som er gigabytes egen nu 😉
Så det er CPU+Chipset+GFX 🙂

Jeg synes umiddelbart at have læst nogle anmeldelser af TDX'en, og der klarede den sig ganske fint selv med quad cores 🙂
Men hvis der skal f.eks. en D-tek til var det måske værd at overveje

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 07:11:42
Svar/Indlæg:
699/41
1 x Swiftech MCP655 (Laing D5) - ½" (12mm)
1 x Swiftech Apogee GTZ
4 x Swiftech BSPP-250-500-CP - 2 stk.
4 x Tygon R-3603 - 19/12,7mm - ½" (12mm)
1 x Swiftech F-fitting 1/2" med 1/4" udtag - 2 stk.
1 x XSPC Bay Reservoir Dual 5.25" - Sort (Ball Front)
1 x Slange - PVC - 1/4" (8/6mm) - Blød

Sådan ser min indkøbsliste ud nu, hvis der er nogen der vil knytte en kommentar til min liste inden jeg bestiller, skal de være velkomne 🙂

Min nuværende pumpe er desværre begyndt at strejke indimellem, og jeg opdager det først når PC'en bare slukker af sig selv 😐
Ellers kunne jeg såmænd godt finde på bare at bestille et CPU hoved til at starte med :)

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 07:21:44
Svar/Indlæg:
8555/439

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 07:36:35
Svar/Indlæg:
699/41

Er mine nuværende radiatorerer ikke gode nok?

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:11:14
Svar/Indlæg:
8555/439
jo den er fin nok

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:15:04
Svar/Indlæg:
8762/174
Overvej lige de her masterkleer istedet

http://www.coolerkit.dk/master...

De passer også på 12 mm fittings men de er knap så tykke og nemme at håndtere.

Kørte med clearflex 12 mm slanger før og det var en ordenlig mobbe dreng af en slange og når den er 19 mm tyk så fylder det altså godt i kabinettet.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:18:39
Svar/Indlæg:
8555/439
masterkleer :yes:

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:34:50
Svar/Indlæg:
8762/174
Havde du planlagt at skulle have vand på chipset også?

De studser der sidder på chipsettet er nemlig 8 mm 8-10 mm push on slanger passer perfekt på 😀

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:47:35
Svar/Indlæg:
699/41

Jeg har såmænd plads nok i kabinettet, det er det gamle stacker, så det bekymrer mig ikke så meget 😉

Masterkleer har også en lidt venligere pris end Tygon så det er da bestemt værd at overveje 😀

Jeg havde tænkt mig at lave noget reduktionshalløj med de F-connectorer, jeg kunne ikke rigtigt finde noget tilsvarende direkte til 8mm ID slange 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:49:52
Svar/Indlæg:
8762/174

Du løber bare i problemer med 8-6 mm slanger den vil ikke passe på de studser på bundkortet 😕

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 08:54:46
Svar/Indlæg:
699/41

Jeg ville anskaffe mig et par reduktioner fra 8mm ID til 6mm ID 🙂

Alternativt er et T-stykke/Y-stykke med gevind så jeg kunne reducere slangestørrelsen i den ene udgang

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 09:00:32
Svar/Indlæg:
8762/174

Det kommer da til at blive en rigtig flow stopper 😕

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 09:04:41
Svar/Indlæg:
699/41

Bruger jeg F-connectoren med en reduktion vil jeg reelt kun stoppe flowet ud til chipsettet 🙂
Selvfølgelig vil det ikke få så meget vand, men vælger jeg et T-stykke vil det nok virkere mere begrænsende for resten af systemet end F-connectoren.
Y-connectoren vil nok være et lidt bedre kompromis, men uanset hvad sker der ting og sager med flow'et når jeg skal hen til chipsettet ;)

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2009 10:43:46
Svar/Indlæg:
8555/439
mit test bord/kabinet
http://octeamdenmark.com/forum...

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2009 12:52:50
Svar/Indlæg:
699/41
Så blev der bestilt udstyr for et par tusind :)

Eneste forskel er at det blev masterkleer slange samt coils, hvis jeg får brug for at lave nogle skarpe buk.

Så skal systemet endnu en gang drænes og skilles ad, det var ellers blevet stripset så fint op, og laver så man rent faktisk kunne transportere PC'en uden at være bange *suk*

Dog får jeg en pumpe der kan slæbe mit system samt et kølehoved der forhåbentligt er en smule bedre end mit nuværende, flottere er det ihvertfald :)

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2009 12:56:50
Svar/Indlæg:
8762/174

Det swiftech GTZ er meget bedre :yes:

Har selv brugt det DD TDX og jo det er skam fint nok en ordenlig klump af en blok men de nyere er altså bedre min temp faldte 5 grader overall da jeg skiftede til mit EK Supreme 🙂

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2009 13:09:49
Svar/Indlæg:
699/41

Så er jeg mere rolig, TDX'en har nu også tjent mig siden P-4 tiden, så det gør mig ikke så meget at pensionere det nu 😉
Det kølede egentligt også min dualcore ganske fint, men så snart det bliver quadcore begynder det altså at halte 🙂

Så må jeg se om jeg kan få et par hundrede kroner for mit DD sæt og pumpe 😛

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 11:30:42
Svar/Indlæg:
699/41
Så har jeg her i weekenden fået samlet det nye system 🙂

Jeg er meget tilfreds med ydelsen samt støjen fra systemet.
Dog virker mine coils ikke helt kompatible med de slanger jeg har valgt, de sidder ihvertfald temmeligt dårligt og ser ikke særligt pæne ud 😀 Dog opfylder de funktionen, men det er nærliggende at skifte dem en dag jeg får tid.

Selve chipsettet fik jeg med lidt besvær mast 6mm slanger nedover, flowet er ganske vist ikke så stort igennem chipsettet men det er rigeligt til at holde det køligt.

Et tip hvis andre vil forsøge det er at skrue den øverste del af chipsetkøleren af, dvs. selve vandblokken, det er nærmest en serparat enhed med lidt kølepata under til at få kontakt med resten af chipset køleren.
Den sidder med 4 undersænkede stjerneskruer, meget nem at få af.
Når den er taget af skal slangerne sættes på, det er for at forhindre at trykke for hårdt ned på chipsettet nu når slangerne går lidt strammere.
Efterfølgende vil det være fornuftigt at skifte kølepasta'en da det dels ikke dækker ordentligt, og dels er det billige hvide snask som følger med til de mest tarvelige cpu kølere.

Flow'et har fået et par hakker opad, det ser rigtigt fint ud, dels pga. den kraftigere pumpe og dels pga den større slangediameter vil jeg tro.
Vandet danner nærmest en hvirvelstrøm i resevoiret, det ser voldsomt ud 😀

De indkøbte swifttech studser er jeg heller ikke helt tilfreds med, jeg bryder mig ærlig talt ikke om at o-ringen deformerer bare man spænder lidt til, så kan jeg altså bedre lide de skjulte, dog er det efter et par timers leaktest og et par dages brug stadig tæt, så de skal nok holde.

Swifttech hovedet var *meget* nemt at montere, læser man lige instruktionerne igennem først er man slet ikke i tvivl om hvilket vej det skal vende, og hvor tilgang og afgang er.

Jeg skal lige have lånt et ordentligt kamera, så kommer der sikkert nogle billeder op, af mit system med de meget grimt monterede coils 😀

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 11:38:43
Svar/Indlæg:
8762/174

Det lyder da godt 🙂

Men jeg er godt nok imponeret over at du fik de 6 mm slanger sat på de 8 mm studser på chipset blokken 😲

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 11:39:29
Svar/Indlæg:
2845/99

Skal være opmærksom på om den ikk suger lidt luft med rundt i systemet :no:

Det kan meget let opstå, når du foreksempel selv nævner den laver en virvelstrøm i reservoiret.....

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 15:40:58
Svar/Indlæg:
699/41

Det var en ret blød PVC slange, en hårtørrer og en låseringstang, så gik det ret nemt 🙂
Vandgennemstrømningen er ikke så stor som med 8mm slange, men det er nok til at blokken er kølig at røre ved, så jeg er tilfreds 🙂
Det var faktisk noget sværere at få Masterkleer slangen på pumpen, den har den mest stupide krave på studserne jeg længe har set :-S

Der er tilstrækkelig vand i resevoiret til at det ikke sker, jeg var godt opmærksom på det i starten 🙂

Til slut kan det nævnes at temperaturerne holder sig på den rigtige side af 50 grader ved 4 x prime95 @ 3.8 GHz, på trods af sommervarmen, termometeret siger 27.1 grader herinde på trods af åben vindue *suk*
Dog har jeg vist fået fat i samme kølepasta som dnope, da idle temperaturen er 1 grad under stuetemperatur på 2 cores iflg. coretemp 😉

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 17:13:40
Svar/Indlæg:
2845/99

Har selv en D5, sammen med mit gamle XSPC kølehoved var der for meget flow i til mit bay reservoir, der er først nu hvor jeg har fået mit EK supreme hoved at jeg kan skrue helt op for den uden det hele løber over 😀

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2009 17:18:46
Svar/Indlæg:
1897/51
Nu er jeg ikke WC ekspert, men lidt mindre vand kunne måske have afhjulpet det?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2009 17:23:53
Svar/Indlæg:
2845/99

Mindre vand ville kun have gjort det værre da der så ville være plads til det kunne køre rundt 😉

Det bedste ville være hvis man kunne få fyldt det helt op, så der slet ikk var plads til luft, så burde den ikk kunne lave nogle virvler eller noget :yes: