Kunder sparer på netbutikkers fejl

Diverse d.  23. maj. 2009, skrevet af Outlore
Vist: 496 gange.

Outlore
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2009 13:24:30
Svar/Indlæg:
60/7
http://www.dr.dk/Nyheder/Indla...

og den oprindelige artikkel fra Politiken:
http://politiken.dk/tjek/digit...

sad og læste nyheder på dr.dk da jeg faldt over denne her. i bund og grund ret fedt for os der handler på nettet, nogle real betydning tror jeg ikke det får da butikkerne sku nok skal være hurtige til at rette det og til at påråbe sig at køber handlede i ond tro - men hvad tror i? får det nogle betydning at Forbrugerstyrelsen har udtalt sig om sådan nogle sager?

Kondichael
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2009 13:52:32
Svar/Indlæg:
940/111
Virker ikke helt fair for netbutikkerne.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-05-2009 13:57:25
Svar/Indlæg:
5363/442
Hvis det ikke er at være i "ond tro" at købe en havetraktor til 900kr, så ved jeg ikke hvad det er. Så kan man jo bare sige at man ikke kendte til prisniveauet for den pågældende vare...


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 13:59:03
Svar/Indlæg:
4657/53
Så kan de butikker jo bare lære det.

Jeg var lidt hurtiger
Tilføjet:
23-05-2009 13:18:51 bare i en anden tråd 🙂


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 13:59:55
Svar/Indlæg:
2823/238
Det samme gælder jo også i butikkerne, hvis de har et pris skilt ved en vare så det den pris der gælder, også hvis det var sidste uges tilbuds pris...


Ja man kan jo sige at folk kan udnytte det, men det kan jo ikke bevises, og der er jo sikkert folk der reelt ikke har en idé om pris lejet...


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-05-2009 14:03:18
Svar/Indlæg:
5363/442
#3 / #4

Jo flere gange butikkerne skal bøde for sådanne småfejl, jo højere bliver de jo nødt til at sætte priserne for at overleve. I sidste ende er der jo kun forbrugeren til at betale for det..

En ting er en tilbudspris fra sidate uge, en helt anden ting er når der mangler et nul på prisen. Så må man da kunne sige sig selv at prisen ikke kan passe.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 14:12:02
Svar/Indlæg:
2958/84
#5 Du kan sku da købe en Kina MC for små 10.000,-, hvem sige ikke at han måske trode at dette også var en Kina traktor.


Kondichael
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2009 14:35:18
Svar/Indlæg:
940/111
Der burde være en grænse, ang. prisfejl, under 500-1000kr så er det til forbrugerens fordel, hvis over så skulle netbutikkerne selv kunne vælge om de vil sælge eller ej.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 14:42:23
Svar/Indlæg:
2072/117
Kan huske en HEL DEL tråde her på HWT omkring netbutikker der havde sat prisen forkert på forskellige stykker hardware, hvorefter folk har bestilt dem herinde, i hvad jeg vil kalde "ond tro", men butikkerne har altid forfået at sende en email retur til køberen om at der er sket en fejl.
Gad vide om de bliver ved med dette, mon ikke?

nVidia GTX295 til 400kr. istedet for 4000, JA TAK!


ScrapDog
 
Overclocker
Tilføjet:
23-05-2009 14:57:27
Svar/Indlæg:
565/60
Plejer det ikke at hedde "der tages forbehold for prisfejl/ændringer"?


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 14:59:54
Svar/Indlæg:
2072/117
#9 Jo, men det er forbrugerstyrelsen åbenbart ikke enige i.


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 15:37:10
Svar/Indlæg:
617/52
#10

tror altså kun det gælder sider hvor der ikke oplyses om "forbehold for fejl" at de hænger på deres prissætninger..

Ellers har man jo selv allerede accepteret at de er i deres ret til ikke at sælge til en forkert pris i det øjeblik man trykker på "køb".


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
23-05-2009 16:24:59
Svar/Indlæg:
5363/442
#6 Du kan selv være en kina traktor 😛

#7 Vel egentlig hellere noget med en procentmæssig afvigelse. Hvis et produkt er mere end 50% billigere end alle andre steder det kan købes - så defineres det som ond tro.. Eller noget i den stil..

#9-#11 Det hjælper ikke noget at tage forbehold for trykfejl - de er alligevel forpligtede til at sælge til den pågældende pris - hvis altså ikke køber er i "ond tro"


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 16:38:46
Svar/Indlæg:
2823/238
Jeg mener at butikkerne skal sælge til reklameret pris, specielt hvis man får en ordrebekræftelse... Fordi for det meste får man først en "ordre oversigt" og når alt er i orden så får man en bekræftelse.
Der mener jeg at de har haft deres chance for at opdage fejlen.


Kondichael
 
Superbruger
Tilføjet:
23-05-2009 16:45:37
Svar/Indlæg:
940/111
#13 Er ellers overbevist om at det hele sker automatisk, men okay lad forbrugerne vold-bolle virksomheder til de går konkurs, og fyre deres ansatte, det skal nok sætte gang i økonomien igen.

#12 Ja procentdel er nok bedre.


#15
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 18:58:11
Svar/Indlæg:
4657/53
Så må internet butikkerne jo bruge mere tid på og finde de fejl.
Og finder de dem ikke , ja så koster det . 🙂


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 19:13:40
Svar/Indlæg:
1814/48
Artiklen nævner at man ikke altid kan kræve den annoncerede pris, hvis man kun har den automatiske bestillingsbekræftelse(ordre oversigt), den er først gældende når butikken har sendt en ordrebekræftelse, hvilket normalt kræver menneskelig indblanding. Når først ordrebekræftelse er sendt, dvs. de har haft mulighed for at fange fejlen, er det da kun rimeligt at bordet fanger.

Der er ingen butikker der bliver fanget af dette, hvis de tager sig tid til at se ordrerne igennem før de bekræfter dem.


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 19:25:42
Svar/Indlæg:
2823/238
#16 lige min pointe i #13


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 22:08:59
Svar/Indlæg:
2958/84
#11 Og ja.... måske den er også lidt trikky, du køber en HDD til 500, får en ordre bekræftigelse på at det er ok, senere får du en mail om at varen er sendt + en faktura på fx. 700,- så vil du sku da ikke aksepterre handlen, bare fordi at sælger mener at du slap for billigt. 😉

Så den med: "forbehold for fejl" holder ikke helt i retten, makker. 😀


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 22:39:33
Svar/Indlæg:
7111/480
18# sådan plare det vist ikke hlet af forgår de plare vist af slette orderen så man kan bestile til den korettepris iverfsådan da jeg opdate et p35 bukort der var ca 200kr biliger ind de andre var det en fjal og den bliv slette 😕


#20
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 22:50:07
Svar/Indlæg:
5750/124
#alle De fleste steder plejer man at modtage en ordren er registreret og afventer behandling (også kaldet ordre oversigt), denne er automatisk. Så 9 ud af 10 tilfælde vil man få en mail eller anden måde personlig kontakt om der er sket en fejl og ordren ikke kan bekræftes, man kan så vælge at acceptere en anden pris eller undvære varen 😉 . Der hvor man har en ordrebekræftigelse på at man har "købt", så er det en bindende handel 😉


#21
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2009 23:19:36
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har flere gange prøvet at handle en vare ind der var sat et par hundrede kr forkert i pris hvor handlen blev stoppet. nogen gange har det været i ond tro andre gange i den bedste tro.

Den værste til at lave dette nummer er helt klart getmore