-> #4
Jamen, søde rare Mapples. Det jeg prøvede at forklare dig, i korte termer, var: At forskellen er der kun, hvis du kan se/høre den. Der er jo mange faktorer der spiller ind.
Det nytter jo ikke, at du køber kabel for kr. 10.000,- når du har en afspiller til kr. 1.000,- og et skrammel-TV fra ALDI (intet ondt sagt om ALDI). Tingene skal jo passe sammen, og det gælder jo for så vidt også brugeren.
Et godt eksempel:
Tom81, som jeg har mødtes med et par gange privat, har en fin hjemmebio af en art. Første gang jeg var hjemme hos ham, og vi så film, kommenterede jeg en masse ting, han ikke selv havde lagt mærke til.
Et skinbarligt eksempel på, at vi lægger mærke til forskellige ting og lægger vægt på forskellige ting. Hvis du hører til typen af mennesker, der tror at billedet bliver bedre med dyre kabler, så køb dog dig fattig i kabler. Your choice. Hvis du ved at billedet bliver bedre med dyre kabler, så ville jeg jo slet ikke spørge os andre til råds.
Mit simple svar, på dit relative spørgsmål var derfor, at det hele afhænger af, om du føler at du får noget for pengene. Glem specifikationer og alt det gøjl. 99,99999 % af os, kan alligevel ikke se forskel på 720p og 1080p, på eks. en 22-42" skærm. Sådan er det bare.
Grunden hertil er mange årsager. Det kan være, kildematerialet, selve mediet, det kan være indstillinger eller sågar de forbandede kabler. Alt andet lige, er folk villige til at fokusere alt for meget på specifikationer, tal og jeg ved ikke hvad andre af Guds nakkeostforhudsbefængte undskyldninger de kommer med, frem for rent faktisk at se eller lytte til tingene.
Det samme gælder benchmarks. Jeg nægter at tro på, at nogle herinde ville kunne se forskel på 100 FPS og 102 FPS, endsige argumentere sig frem til hvorfor det ene er bedre end det andet, og i så fald hvorfor, såfremt deres løsning skulle være underlegen.
Der er altid et eller andet i vejen. Om så det er økonomien, øjnene, skærmen eller sågar Planeten Jordens hældning på 23,5º i forhold til sin rotationsplan omkring Solen, der i øvrigt også står skævt, netop den dag de står og skal vælge kabler i Hifiklubben.
Bottom line: Får du noget for pengene? Eller rettere: Føler du, at du får noget for pengene. Så køb dog for pokker de dyre kabler, såfremt resten af kæden er af lige så god en kvalitet.
Du smider da heller ikke fælge til kr. 30.000,- på en Golf II fra '86, med rust i kanterne og +300.000 kilometer på tælleren?
Enten kommer signalet frem, eller så kommer det ikke frem. Hvis ikke signalet kommer frem, er kablet defekt. Det er ret nemt, enten eller.
Brug nu den sunde fornuft, ergo: #3.