#6: Sådan halvvejs begge dele.
Historien er lidt mere indviklet end sådan. 3dfx som stod for voodoo-kortene, havde indledt en retssag mod nvidia. 3dfx mente de havde patent på multitexturing. Noget som nvidia begyndte at benytte med Riva-kortene for at få bedre ydelse. Retsagen var temmelig lang og begge parter havde til sidste meget at vinde og ldit at tabe. Den der tabte ville bogstaveligttalt gå konkurs, da der så skulle betales penge tilbage for alle de grafikkort der var lavet de sidste 3år.
Hvad angår 3dfx havde de ikke meget held i sprøjten. De havde flere gange skrinlagt dyre grafik-chip-projekter, og måtte gang på gang bygge videre på et gammelt design (voodoo-banchee) Deres sidste udgave at voodoo-banchee, som hed voodoo4/5 var et år forsinket og skulle pludselig konkurrere mod Geforce2 frem for GeforceGTS. Det sammen med at det stadig "kun" var directX6.1 mod Geforce-seriens directX7, gjorde det til en stor fiasko, hvilket 3dfx godt vidste.
Der var ikke nogen penge tilbage i 3dfx, og uanset om de tabte retsagen eller kørte videre stod de til at gå konkurs.
Så nvidia tilbød 3dfx at overtage hele lortet, inkl. patenter, arbejdere osv. og 3dfx kunne kun sige ja, for fortsatte dette meget længere, måtte de lukke alt, afskedige folk osv. Noget der ville ske inden retsagen var overstået.
At de så havde Geforce3-baskeren lige omkring hjørnet var altså ikke nok til at de turde fortsætte, og de lod sig derfor blive spist af nvidia.
Så der har ikke været penge med i spillet, 3dfx gjorde de reelt for at redde jobs, og sørge for at idéerne og patenterne fortsatte i en ny virksomhed.