Hvis jeg skulle komme med to gode argumenter for at vælge Core i7:
- Sindssyg hurtig.
- Det nyeste af det nye.
Skulle jeg nævnte blot et par grunde til ikke at vælge Core i7:
- Sindssyg dyr platform (stadigvæk).
- Dårlig pris/ydelse, med mindre du gamer Wankermark3D i singleplayer.
- Core 2 platformen er stadig ret god.
Core i7 er, og det vil jeg have lov til at stå ved, en server-CPU. Jeg har sagt det mange gange før og siger det gerne igen.
Skal man sammenligne med Core 2 platformen, så ville det jo svare til, at alle nørderne savlede over en Xeon 5400 CPU, mens alle andre sad med Core Duo eller sågar en Pentium 4.
Spillene er efterhånden ved at være så komplekse i deres opbygning, at de eneste der vil opleve et reelt boost ved køb af en Core i7, er folkene med skærme der kører opløsningerne 1024x768, 1280x1024, 1440x900.
Det er, et eller andet sted, paradoksalt nok, gamernes største modargument, at der nu findes titler der kan udnytte den enorme mængde regnekraft der er i CPU'erne. Skal man se på det tekniske, er der en række faktorer der spiller ind, når en given titel skalerer ydelsen proportionelt med CPU'ens regnekraft.
Først og fremmest, er der benyttelsen af shadere.
Kort fortalt, så er grafik jo opbygget ved en streng kode som CPU'en bearbejder. Denne kode kan vel bedst sammenlignes med en figur bestående af hønsenet, som grafikkortets opgave jo så er at putte tekstur, lys osv. på.
Jo større og jo mere detaljerede teksturer man arbejder med, jo mere vil byrde blive flyttet over på grafikkortet frem for CPU'en.
CPU'en tegner jo "bare" en polygon (eller en række trekanter), som grafikkortet skal smide op på din skærm, så farverne til sidst danner et overbevisende billede.
Vi snakker så tit op, at grafikkortets ydelse kan være begrænset af CPU'en, hvilket på flere måder er en lidt mærkelig sætning. Grafikkortet laver jo ikke andet og mere, end hvad CPU'en fortæller det skal lave.
Beder man grafikkortet om at tegne noget "simpelt" grafik (i overført betydning, naturligvis), vil det stå og "vente" på CPU'en. Det er det "I" kalder for CPU-begrænset frame-rate.
Ofte vil frame-raten i sådanne tilfælde (uanset opløsning), være ligefrem proportionel med CPU'ens hastighed målt i MHz. Men spørgsmålet er jo ikke om CPU'en er for langsom, spørgsmålet er snarere, om spillet er skrevet komplekst nok eller den grafiske belastning er stor nok. CPU'en skal nok kunne følge med.
Vi har set en række tests, artikler og anmeldelser der allesammen peger i den samme retning. At grafikkortene i dag er så kraftige, at 95 ud af 100 vil kunne stilles tilfreds med den ydelse der leveres. Det er jo kun os 5 % ûber-g33ks, der sidder og whiner for voldsomt, når ikke lige Wankermark3D leverer det resultat vi ønskede.
Mit kendskab til Core i7 er meget begrænset, men jeg føler bestemt at jeg sad længe nok med den, til at føle mig noget så skuffet.
Mit udgangspunkt er aldrig det jeg selv laver ved computeren, men det jeg tror I sidder og laver ved computeren. De fleste af jer, om I vil være ved det eller ej, bruger computeren til mestendels:
- Søge porno
- Downloade film/musik/spil
- Surfe på nettet
- Se film/høre musik
- Gennemse og "redigere" billederne fra campingferien
- Spille et spil eller to
Jeg nægter pure at tro på, at 95 ud af 100 mennesker, ikke kunne stilles tilfreds med noget der ligger lysår bag en Core i7'er.
Personligt, så var jeg enormt skuffet over den 920'er jeg havde på besøg. En ganske fin CPU, jaja, men hold kæææft hvor føltes det bare som at gå fra en dual-core og tilbage til en single-core. Der var ingen respons, ingen "feel". Den var hurtig i benchmarks, og programmer hvor man lod computeren stå for sig selv.
Problemet er bare, at når jeg sætter computeren til at encode en film, rendere en række billeder eller kører nogle batches, så sidder jeg jo netop ved computeren. Det er dér jeg gerne vil kunne køre et spil, se en film, surfe på nettet eller sidde og wanke som en syg abe.
Ser man bort fra encoding og rendering, så kan en Core 2 dual/quad-core fint klare dén opgave, uden at få sved på panden. Smider vi rendering henover, så var den eneste forskel, at det gik lidt hurtigere med en Core i7.
Som sagt; Core i7 er en workstationarkitektur, og ser man på div. benchmarks, så er det jo heller ikke nogen hemmelighed, at pris/ydelse er komplet latterlig.
Ja: Phenom II har det bedste pris/ydelses-forhold, og ja. Det er en fin CPU.
Men! Nej, det er ikke den "hurtigste", "bedste", "smarteste" eller hvilket ord I nu ville vælge at bruge, der giver jer våde drømme om natten.
Core i7 er "King of the hill" pt.
Og søsteren, til workstation-segmentet, sparker så muggermegetmegarøv, at det fatter man slet ikke... men igen, prisen er jo så også derefter.
Det handler jo, et eller andet sted, også om at have fornuften sidden ved tastaturet, når man sidder og læser de her benchmarks. Det er jo voldfedt (også som skribent) at sidde og læse (eller måske anmelde?) det vildeste og det nyeste grej. Men jeg tror bare, at eftersom man ikke selv smider slanterne for det, får man et mere nonchalant forhold til "det vildeste og det nyeste grej".
Havde jeg anmeldt den Core i7 965'er (og selvfølgelig al respekt til Polarfars fede artikel og eminente arbejde), havde jeg nok skrevet: "Køb den hvis du har en lille diller. En hvilken som helst anden grund, er den direkte vej til Helvedes flammer, til Dommedag komme og du får 5 minutters pause, inden du ryger tilbage igen".
Skulle jeg vælge, og bruge "fornuften", ville jeg 100x hellere smide det dobbelte beløb efter en Core 2 baseret platform, der leverer en bedre ydelse.
Ser man på de generelle ydelseskort, så ligger Core i7 som dual-CPU, klart i toppen. Den sprænger alt og alle.
Lige efter ligger octo-core Opteron setups, men liiige i røven, ligger dual-CPU quad'sne fra Intel, til en brøkdel af prisen.
Se dét er fornuft i mine øjne. Og så giver jeg ikke en dart for Wankermark3D.