Start af computer mislykkes

Bundkort / CPU d.  04. juni. 2009, skrevet af Zafot
Vist: 750 gange.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2009 19:56:58
Svar/Indlæg:
92/25
Hej igen hwt :)

Længe siden er det dog, men det er vel enlig kun godt, for det betyder vel bare at det ikke har været nogen seriøse problemer med computeren.
Indtil nu!

Til at starte med kan i da lige kikke mit system igennem og se om det er noget i er bekendt med, og hvis ikke ja så fossæt da endelig med at læse. Kunne være du alligevel havde en ide på en løsning.

Problemet!
Det hele startede da jeg havde tændt min computer efter en lang og hård arbejdsdag (en af dem der strækker sig til de 9 timer) ;).
Når, men jeg vil ser at jeg har nåede at hente nogen nye drivers til mit graffikkort aften før. Den skal da lige installeres inden jeg begynder på det helt vilde, hvilket skal vise sig at være en kæmpe fejl.

Efter installationen spørger opdateringen mig som altid om jeg vil genstarte nu eller på et senere tidspunkt. Jeg vælger nu, da jeg lige så godt kan få det ordnet nu hvos jeg er igang, desuden var der Simpsons på tv3+, så kunne se det imens.
Computeren lukker flot ned og uden probemer.
Dog da den skal til at starte op igen, viser den en sort skærm med teksten, "autosearching for BIOS on harddrive", så vidt jeg husker. For det var nemlig kun meget kort at dette billede var på. For kårt efter genstarter den igen, hvor efter jeg så tror at den har ordnet det den skal.
Men nej, det kommer bare op med samme billede. Dette gentager den 5 gange før jeg beslutter at tvinge den til at slukke (holde tænd knappen nede).
I min fortvivlelse og bekymringer, går jeg i lidt halvpanik og fare om bag på computeren for at trykke på den lille CMOS knap der er på motherboardet.
Starter den. Men intet er ændret.
Her efter prøver jeg at skifte mellem at starte den for fra og en enkelt gang lade den stå hvor kommer med det foregående billede og så genstarte. Dette gør den indtil den selv slukker helt ned. Kender dog ikke årsagen.
Jeg giver op for klokken er blevet mange og jeg skal tidligt op, og orker ikke at skulle rode med det på daværende sene tidspunkt.

Her idag da jeg kom hjem, prøvede jeg så igen at starte.
Men denne gang starter blæseren bare og der kommer intet signal til skærmen overhoved. Prøver at starte og slukke computeren et par gange for at se om det bare var tilfældigt, eller om nogen stik er faldet ud. Men nej, lige lidt hjalp det.

Nu er jeg så bugget under for presset og må erkende min dårlige håndtering af min dejlige computer.

Håber inderligt at der er en eller nogen som kan komme med et svar på hvorfor det er at den skaber sig på denne måde, og hvad jeg kan have gjort galt. Eller hvis der er nogen som har en eller flere ideer til en mulig løsning, jeg er åben for alt.

Hvis du/I har et spørgsmål eller flere, så skriv det endelig.

Mange tak for jeres tid, og undskyld for alt teksten :)

Hilsen,
zafot
OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2009 20:03:01
Svar/Indlæg:
1471/40
Har du prøvet det gamle trick, med at tage cmos batteriet ud en halv times tid ?

js9600

Overclocker
Tilføjet:
04-06-2009 20:21:26
Svar/Indlæg:
235/0
Skrækscenarie:

Bios beslutter sig for at den vil genskabe en backup via Dualbios som er:

Motherboards that support DualBIOS have two BIOS onboard, a main BIOS and a backup BIOS. Normally, the system works on the main BIOS. However, if the main BIOS is corrupted or damaged, the backup BIOS will take over on the next system boot and copy the BIOS file to the main BIOS to ensure normal system operation. For the sake of system safety, users cannot update the backup BIOS manually.

Grunden til det ikke virker ordentligt er at du kører med en gammel bios version, F3 eller tidligere. Indeholder nemlig ikke fixet i F4 "Fix DualBIOS recovery issue" herfra http://www.gigabyte.com.tw/Sup... _os Mulig forbindelse med "Improve VGA card compatibility" i F5, hvem ved.

Rent gætteri men derfor kan det jo godt være rigtigt. Uanset ja eller nej vil jeg også flå det batteri ud. Og få flashet til seneste bios via Q-Flash når/hvis der kommer liv i det. Hvis du bruger Gigabytes Windows software så overvej Q-Flash i stedet. Kan du lide det så bliv ved, men det er ikke nødvendigt. Skal i øvrigt også opdateres.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af js9600 d. 04-06-2009 20:33:15.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2009 22:36:12
Svar/Indlæg:
92/25
#1&2

Jeg har nu prøvet at tage batteriet ud i 30 min uden held.
Den starter stadig bare op og blvier ved med at have blæser på maks. Intet billede eller MSDOS, bare en sort skærm.

Hvad var det du mente med DaualBIOS. For mit motherboard har nemlig dualBIOS.
Jeg tror at jeg er endt i det tilfælde du beskriver, om hvor backup BIOS er blevet kopieret over på Main BIOS. Men kan jeg gøre noget ved det eller hvordan skal jeg gribe det and?

Håber ikke at dette er enden på min dejlige computer :(.

/zafot

js9600

Overclocker
Tilføjet:
04-06-2009 22:59:47
Svar/Indlæg:
235/0
Ja jeg har selv Gigabyte så kender godt den dual ting. Kan være det der er sket. Hvorfor så en grafikkort driver får den til at ville genskabe backup-bios er et andet spørgsmål. Fejl af en slags, eller er der noget flash af bios i Windows gået galt?

Ved ikke helt hvad der er at gøre. Vil mene du bør kunne få det byttet under garanti. Er ikke din skyld den går i løkke med "autosearching for BIOS on harddrive". Heller ikke noget galt i at reset som du gjorde.

For at udelukke noget helt andet spiller ind ville jeg måske rykke og vride lidt i stik, kort, moduler. Især grafikkort. Giver den ikke nogle bip fra sig?

Du bør måske have den seneste bios klar for det tilfælde der bliver hul i gennem. Når den booter og du ser startskærmen tryk END tasten (mener jeg det er). En lille menu popper op og du kan vise stien til bios´en på usb drevet. Hvor du har udpakket ex58ud5.f7 fra den downloaded exe-fil. Du kan kopiere den via 7Zip, Winzip eller lign, kan også bare køre den - vil spørge om hvor den skal udpakke. Er problemet den bios gælder det om at få den opdateret hurtigst muligt, så vær klar med END tasten.

Nogle bios kan semi-resetttes ved at holde en tast nede under boot. Mener ikke Gigabyte bruger det, pga. Dual-bios gør jeg ud fra. Ikke helt sikker. Du kan prøve med END tasten men tvivlsomt. Tror jeg engang havde et MSI der brugte INSERT tasten som en slags fix for forkerte indstillinger.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af js9600 d. 04-06-2009 23:02:15.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2009 23:17:20
Svar/Indlæg:
92/25
Hvis det forsætter sådanne, ville en mulighed så være at sende den til en computer reperatør ?

js9600

Overclocker
Tilføjet:
04-06-2009 23:31:32
Svar/Indlæg:
235/0
Med mindre vi har overset noget og den rep. kan trylle så nej - han kan måske skifte selve bios chippen, hvis overhovedet muligt, men så skal han finde en tilsvarende. Slet ikke sikkert han kan og desuden hvem kommer til at betale for og vente på det? Jeg ville få bundkortet byttet. Burde ikke give problemer.

Vent 1 dag eller 2. Måske andre ser løsning.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af js9600 d. 04-06-2009 23:33:11.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2009 09:49:51
Svar/Indlæg:
92/25
Ved en bytning af bundkortet, skal jeg så kontakte forhandleren jeg kæbte det hos, eller fabrikanten Gigabyte?
Og mange tak for hjælpen.

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2009 09:52:30
Svar/Indlæg:
1471/40
I første omgang, ville jeg nok kontakte forhandleren.

js9600

Overclocker
Tilføjet:
05-06-2009 09:54:38
Svar/Indlæg:
235/0
Ja, er det noget online handel har de sikkert info om hvordan man skal forholde sig. Se under support, reklamation eller lign.

Bliver der bøvl så henvis dem til den her tråd. Referer fakta/hændelsesforløb og så er den ikke længere, kan ikke se du har gjort noget forkert. Butikken vil sikkert bare give dig et nyt - med mindre vi har overset noget, men så fortæller de dig det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af js9600 d. 05-06-2009 09:58:27.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2009 10:01:06
Svar/Indlæg:
92/25
Bare mærkeligt at mit bundkort kan gå i "stykker" ved at opdater driveren på mit gfx kort. Og så at der ikke er en løsning til at få den tændt igen.

Men, må kontakte forhandleren og hører ad.

Kan det evt. hjælpe at sætte en anden harddisk some main og så sætte den jeg har nu på slave? Eller bare fjerne den jeg har helt nu og sætte en ny ind hvor jeg så kan opdater mBIOS igennem?

js9600

Overclocker
Tilføjet:
05-06-2009 10:09:04
Svar/Indlæg:
235/0
Ja, jeg tænkte også på at rykke kabler ud til alt undtagen grafikkort. Inkl. mus, tastatur. Bare for at se hvad der sker. Du kan prøve. Bios bør boote selv uden hd overhovedet.

Jeg havde engang et Asus bundkort som jeg flashede med en korrupt bios, filen var ikke downloaded ordentligt. Mange år siden. Men efter opstart nr. 200 kom der hul igennem og jeg fik flashet med en sund bios. Tog flere dage. Derfor jeg foreslog du har en usb nøgle ting parat med den sidste bios skulle den pludselig vågne op. Sæt den i en port nu. Bliver så ikke nemt hvis den kun booter uden tastatur 😛 Men Q-Flash starter op ved tryk på END tasten.

Er underligt men pga. den bios-bug så måske alligevel ikke. Vi ved jo ikke hvad den "issue" ang. dual-bios recovery er, men du kender måske resultatet af den. Der er grund til at tro problemet har noget med det at gøre. Lige meget for skidtet er pt. gået i selvsving, uden for rækkevidde, "i stykker". Hvorfor er ikke dit problem, så længe du ikke selv er skyld i det selvfølgelig, og du har forsøgt at fixe det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af js9600 d. 05-06-2009 10:11:24.

js9600

Overclocker
Tilføjet:
05-06-2009 12:45:22
Svar/Indlæg:
235/0
Tråd om præcist samme problem, bare på Tysk http://62.109.81.232/cgi-bin/s... ""Scanning Bios Image in HDD" :'-( Side 2 ender med RMA og diskussion om hvorvidt man selv kan erstatte korrupt bios chip. Samme ideer ang. #¤%& dual-bios recovery og til den fix i ny bios.

Ved ikke lige om det var der men et sted blev der nævnt noget med fejlkoder. Dvs. der er et lille display på selve kortet der viser xxxx? Koden kan du sikkert slå op i manualen. Kan dog ikke lige se hvordan det hjælper her.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af js9600 d. 05-06-2009 12:53:59.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2009 13:12:39
Svar/Indlæg:
92/25
Kan ikke se nogen fejlkode på kortet. Lige pt. er jeg igang med at undersøge hvor vidt muligt det er at få bundkortet erstattet af forhandeleren, efter som det er en "fejl" der fulgte med kortet fra da jeg købte det hos forhandleren. Og jeg ikke kan vide at mBIOS har brug for en opdatering for at kunne håndtere andre driver opdateringer.. Men hvis forhandleren påstår at de ikke kan pålægges ansvar og at det er min egen "skyld" i at BIOSen ikke er opdateret, ville de så være muligt at forlange at de skulle have informeret køberen omkring dette hurtigts muligt efter de selv var blevet bekendt med problemet?

Eller er det en for hård tilgang?

js9600

Overclocker
Tilføjet:
05-06-2009 13:31:18
Svar/Indlæg:
235/0
Min personlige holdning er nok at du burde have opdateret og delvis selv er skyld i problemet. Hvis du altså har en gammel bios? Men den kan man hurtigt hakke ned 😛 F.eks. så handler det om en af de større indbyggede features i Gigabyte bios, den dual-bios. Som ironisk nok går ud på at sikre intet kan gå galt! Du kan ikke forvente andet end at den virker fra dag 1. Er det ikke tilfældet må kortet/bios være defekt. Desuden vil en del anbefale dig ikke at rode med bios-opdateringer. Hvorfor løbe "risikoen" metoden. De fleste fixes betyder alligevel ikke noget for de fleste. Omvendt har Gigabyte noget software der checker for opdateringer? af den grund at det hænder brugerne har brug for dem. Gigabyte vil foretrække du anvender den seneste. Hjælper så ikke dem der har problemet nu! Din garanti har næppe en klausul der siger den bortfalder hvis du misser en bios-opdatering.

Vil mene du har en sikker sag. Kunne sikkert være sket når som helst, behøver ikke have noget med en std. driver opdatering. Vi kan ikke engang vide det har noget med dual-bios "issue" at gøre, men pengene passer - nu også i Tyskland. Det ved du pga. din egen research. Du ved sikkert mere om det her end vedkommende der tager sig af din RMA sag = du får et nyt uden problemer. Sålænge kortet ikke er voldtaget med en skruetrækker eller andet værktøj så gider de ikke tage stilling til noget 😛 Tid er penge... Også fordi det er Gigabyte der erstatter, ikke butikken.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af js9600 d. 05-06-2009 13:45:38.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2009 08:37:37
Svar/Indlæg:
92/25
Ville bare lige vende tilbage for at lukke tråden.

Skrev ind til Gigabyte producenten omkring problemet, og spurgte hvad os der ikke havde set opdateringen, og hvor skaden allerede var sket. Hvad vi skulle gøre.
De svarede tilbage at jeg bare skulle kontakte mit sælger for at få erstattet mit kort. De gav mig også en nummer af en slags, men brugte det dog ikke i min mail til sælgeren.

Sælgeren sagde at jeg skulle sende mit board retur hvorefter de så ville enden skifte chippen eller sende et nyt. Jeg ar fået tilsendt et nyt.

Og mange tak for hjælpen igen :)