Jeg skal opgradere hjemmenetværket i huset, og er på jagt efter en router der skal kunne følgende: - være trådløs - have min. 6 LAN porte - kunne fordele båndbredden mellem de aktive computere
derudover havde det været t0p nizzle hvis den har gigabit LAN.
Jeg er ikke just netværks 1337 🤡 .. så har meget svært ved at finde nogen routere der opfylder ovenstående krav 😉 eller om det kræver at jeg får gang i nogle flere enheder.
Det er også en af de routere jeg har set på, men hvordan fungere båndbreddefordelingen på sådan en bandit?? den har jo noget der gør at spil og lign. prioriteres højere.
Jeg ville slå QOS fra og bare sætte de forskellige pc´ere til kun at bruge en vis % af ens båndbreddte (Husk lige og tjek hsatigheden på www.speedtest.net )
men #2 hvor ser du 1.31 firmwaren? den er ikke på nogle af de europæiske sider?
EDIT: Jeg kan se de har 1.31 firmwaren på http://support.dlink.com/produ... Men så vidt jeg kan se på change log, er der ret mange negative ting (fx at man ikke kan downgrade til en anden version) Og desuden - man kan sikkert godt flashe til den US version af Firmwaren, men de overholder bare ikke EU standarder med hensyn til reklame og så videre (Og sikkerhed) - Derfor vil jeg på det kraftigtste fraråde at opdatere til mere end 1.21EU!
Release Notes:
Firmware: 1.31 Date: 04/28/09
1. New SharePort support PC/Mac (Requires New Utility Installed on PC or Mac to work) 2. Add SecureSpot 2.0 3. CAPTCHA (Cryptographic Authentication) 4. Fix DHCP server issue. 5. Modify the turn from "Network USB" to "SharePort" in the option of "My USB Type is:" 6. Add Advanced DNS Service feature. 7. Remove 3G feature (not a supported feature by North America ISP). 8. Fix LLTD wrong icon in Vista. 9. Fix reboot issue when connecting to Internet 10. Fix if set more than 8 Trigger or Firewall port in Application Rules, it will show warning message. 11. Fix bug: When QRS set wan type of rt to DHCP, the rt will not set Primary and second DNS. 12. This firmware can not be downgraded to previous versions. 13. Guest Zone disable SharePort support (USB spec v1.05) 14. Router time is not reset when factory reset. 15. Fix schedule end time error.
Note: This firmware does not allow downgrading to pre-1.3x. Please save your configuration file before the upgrade. After the upgrade, please reset to factory default, then upload the configuration file image.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Anonym20180621 d. 05-06-2009 07:22:31.
Den mest væsentlige forskel der er på US og EU versioner er de kanaler du har til rådighed på det trådløse net. Jeg har aldrig haft problemer US firmwares, faktisk har jeg hovedsagligt kørt med dem, da dlink europa, eller i hvert fald danmark er ultra langsomme til at få nye firmwares ud.
Det skal så siges at jeg stort set aldrig bruger den trådløse del af routeren. Men jeg havde nogle problemer med DNSrelay i version 1.21, det var derfor jeg opgraderede.
Jeg er enig med dig i at det at man ikke kan nedgradere igen er noget latterligt fusk, men hjemme hos mig kører firmware 1.31 bare bedre på den kablede side af routeren i hvert fald :D
Firmwares bliver som regel udgivet i USA ½-1 år inden de kommer i europa.
EDIT: Det du snakker om med reklame er sådan set ultranemt at komme uden om, slå markering af Securespot fra og vupti. De har også lavet noget der hedder advanced DNS som er en opendns service som den bruger i stedet for dine ISP's DNS(helt sikker marketing gimmick), men mener ikke den er enabled som default og den er meganem at slå fra hvis ikke den var, er ikke helt sikker.
Det var også en af grundende til at jeg ikke linkede til den nye firmware i min første post, da folk så ikke bare ville downloade den nye version, men rent faktisk skulle ind og finde den på en udenlandsk site, eller spørge om flere oplysninger i tråden. Det er jo som regel kun er folk der selv kan foretage et kvalificeret valg om de vil opgradere der finder frem til sådanne andre sites.
Men jeg kan godt se at der selvfølgelig nok findes de typer der bare opgraderer uden at læse release notes.
En god side at få flere informationer på er http://forums.dlink.com/ Bare husk at det er overvejende folk med problemer der er derinde så alle versioner af firmware har fået negativ omtale, specielt 1.21 :D
Jeg er da ked af hvis jeg har forudsaget nogle problemer, ville bare dele mine erfaringer.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af xystos d. 05-06-2009 14:19:21.
Problemet opstår når, fx min søster downloader.. det suger alt båndbredden 😕 og er træt af at skulle gå ind til hende hvergang og få hende til at begrænse det.. Så havde det jo været nemmere bare at lade det køre af sig selv 🙂