Så fik jeg set filmen til ende og jeg må sige. Det er sgu godt lavet.
Der var dog flere ting jeg ikke kunne lade være med at fundere over.
Hvis 70 % af Jordens befolkning bor langs kyststrækninger, i overhængende fare for oversvømmelse... øhm? Problem solved?
Dernæst, den lidt finurlige sammenligning mellem træerne der vokser opad, trodser tyngdekraften og søger mod Solen. Er det ikke i princippet det vores skyskrabere gør?
Jeg går ikke ind for, at man smider batterier i skraldespanden eller lade lyset være tændt når man går hjemmefra.
Personligt har jeg det sådan, at alting er en balance, og er vi problemet, skal problemet nok selv finde på en løsning. Om så det viser sig at være en katastrofe hvor 70 % af Jordens befolkning dør eller om vi søger mod andre græsgange.
Det hedder udvikling, og havde vi ikke haft udvikling og viljen hertil, ville vi slet ikke sidde og se den film, på en computer, via en internetforbindelse osv. osv. osv.
Evolutionen har lært os, at det eneste vi har i denne Verden er tid, og er vores tid ved at rinde ud, har vi to muligheder: "Fit in or parrish and die". Det er simpel logik.
Hvis vores tilstedeværelse umuliggør overlevelsen for mange arter og Jordens stabile tilstand, vil den ustabile tilstand i værste fald medføre global menneskedød. Mange områder, efter menneskelig udhungring, har hurtigt vist at de kunne stabilisere sig selv.
Tjernobyl er et godt eksempel herpå, hvor fraværet af mennesker, har tilladt en række truede dyr at finde tilbage dertil. Det samme gælder en række demilitariserede zoner af større art, hvor dyr har kunnet leve i fred. Og det er blot små områder, tænk jer hvad der ville ske, hvis vi opgav Jorden og lod den passe sig selv.
Anywho.
Det er en flot sammenskruet film, med en masse flotte billeder, god musik og klipperytme. Generelt, så er propaganda altid interessant. Men jeg kunne simpelthen ikke være mere ligeglad med den slags.
Hvis ikke udviklingen havde ledt os til hvor vi er nu, ville vi måske snakke tysk, have snabler eller tre øjne. Der er en grund til at tingene er som de er, og menneskets nok mest imponerende egenskab, er evnen til at kunne tilpasse sig.
Fit in, or parrish.