Recovery Partition

Software d.  07. juni. 2009, skrevet af LusKereN
Vist: 485 gange.

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 00:06:44
Svar/Indlæg:
330/50
Hejsa..

Nu sidder jeg lige ved mig laptop, og den har jo sådan en recovery partition som man kan boote op på, og så "resette" maskinen til den stand den var i da den forlod samlebåndet.

Findes der et program til at gøre følgende på ens stationære maskine ?? det ville jo være noget nemmere når man skulle geninstallere windows (1 gang hver 3 måned)

Håber der er nogen der kender til noget, og gerne med links og evt guider osv.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 11:01:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du kan selv lave det hvis du har Vista Ultimate, Business eller Home Premium (jeg er dog ikke 100 % sikker på sidstnævnte). Der er en indbygget funktion til at foretage backups.

Du opretter en partition på din harddisk, hvor du vil ligge din backup på. Installér en frisk Windåze, og få programmet til at lave et image (backup) af den friske installation. Og voliá, den har du nu adgang til via Windows' egen gendannelse.

Faktisk, kan du formattere hele din Windows-partition (typisk C-drevet), og stadigvæk få computeren til at køre, via installationsfilen på din recovery-partition. Neat!

Anywho.

En ting er, at du med fordel kunne gøre det samme med hele din disk, hvis du har en ekstern eller blot en ekstra harddisk. Du går blot ind i programmet og siger: "Tag en kopi af hele harddisken, og læg den hér" - denne installation vil du kunne tilgå på præcist samme måde, og have et øjebliksbillede som din computer så ud da du sidst tog backup (en gang om måneden, ugen eller dagen?).

Jeg kører selv en blanding af de to. Dvs. jeg har en frisk installation til at ligge, med alle de nyeste opdateringer, samt et øjebliksbillede. Fordelen er, at det også virker over netværk. Så min friske installation ligger på min NAS og øjebliksbilledet ligger på en 320 GB ekstern harddisk. Perfect! ❤

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 12:07:25
Svar/Indlæg:
330/50
jeg har vista home premium...

Kan du lige fortælle hvor jeg evt skulle kunne finde denne funktion henne ? For så er det jo genialt nemt.

xystos

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2009 15:02:21
Svar/Indlæg:
293/5
Jeg mener desværre kun funktionen er tilgængelig i Business, Enterprise og Ultimate udgaven, jeg mener ikke den er i Home Premium. Men ellers ligger den under kontrolpanel og sikkerhedskopiering og gendannelse.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 15:08:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Du har funktionen i Vista Home Premium under: Kontrolpanel -> Sikkerhedskopiering & Gendannelse.

Men om du har muligheden for at tage en komplet backup, eller kun dokumenterne (i Home Premium) er jeg lidt i tvivl om.

Alternativt, kan du anvende et såkaldt Ghost-image, der er en image-fil, samt en eksekverbár fil til afvikling af denne.

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2009 11:20:01
Svar/Indlæg:
330/50
syntes ikke jeg kan se den funktion med at lave en komplet backup :(

Ghost-image you say ???

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2009 11:29:03
Svar/Indlæg:
3577/353
Har den ihvertfald på W7 Rc 🙂

LusKereN

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2009 13:37:28
Svar/Indlæg:
330/50
okay ??? men nu kører jeg jo vista home premium ??