Mini undersøgelse -seriøse svar ønskes..

Software d.  07. juni. 2009, skrevet af jmose
Vist: 418 gange.

jmose

Moderator
Tilføjet:
07-06-2009 14:41:32
Svar/Indlæg:
3863/538
Hej Hwt

Jeg sidder med nogle tanker oppe i hovedet som muligivis skal udmønte sig i noget skriveri - og har i den forbindelse brug for lidt input/hjælp..

Så derfor ville det være rart hvis I gad fortælle lidt om

- jeres computer (i store træk!)
- vaner ved brug af computer. (spil, kontor, media, allround)
- Strømforbrug på computer (igen store træk)
- hvilken retning så I gerne udviklingen går i branchen.

Jeg ved godt at det ikke er særligt specifikt - men det er som sagt også kun nogle tanker jeg har - og jeg mangler lige lidt input for at kickstarte en egentlig brainstorming...
saiot

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 15:05:52
Svar/Indlæg:
7111/480
min computer er vil lettes af se i min profil men QX9650 beste singel gpu kort
nogenlunge mengde med ram 1 HDD rasten af HDD i profilen er flytte over til min lager server

vaner spil internet og media bruger min computer til af se net tv dr net tv smat tv2 sputnik er dålige til af skule se et tv pågrram på et spicifik tidspunkt, elelrs spiler jeg men samlet set er det mest internet jeg bruger tidpå men kune ikke leve med en netop kun og så encoder jeg videl i ny og næog komer til af blive mere da der snart komer en bluray drav i mansken og jeg ikke bruger faste meda når jeg ser film alt bliver steamet hjeme hos mig

sidste det bliv tjeket lå det lidt under 300watt ved load tro jeg liger lidt over 350 er svært af gette på

- hvilken retning så I gerne udviklingen går i branchen
Det er svært for intel er og andre er jo ved af smelte cpu og gpu samen og min største frøgt er af gpu gør cpu så varm af man ikke kan oc så godt på selve cpu men vi komer vil til af se om det bliver godt DX11 har jeg læst skule inføere et feles gpu sporg så man skule kune trake på gpu mere vis der komer et fles programening sporg så man vil kune bruge gpu mere som en cpu vile jeg syns det kune være dejligt dog kan jeg godt lig man har GFX og cpu for sig men er måske lidt gameldags og bange for det nye

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 15:28:20
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg tror nok jeg kan tænke mig til hvad det drejer sig om.

Men af selvsamme grund, har jeg en fuldblodsdesktop og en laptop (to faktisk).

Den stationære tænder jeg kun, når jeg skal arbejde med Premiere Pro og After Effects. Intet andet er installeret derpå. Min plan var at køre med 2x 2.5 GHz Xeon Quad-Core og et middelgodt Geforce GTX2xx

Men pt. bruger jeg 95 % af min tid ved den bærbare. En MacBook Pro med
- en 2.5 GHz Core 2 Duo
4 GB RAM
Geforce 8600M GT
Osv. osv.

Den kan fint afvikle de fleste spil, og er det noget helt vildt, har jeg en sekundær harddisk i min stationære installeret til formålet.

Jeg bruger min(e) computer(e) mestendels til arbejde og surf (primært her på siden). Derfor er hele mit workflow orienteret omkring billed og mediebehandling. Det er ikke på professionelt niveau, men man vil jo altid gerne blive bedre.

Den stationære trækker, i værste fald, omkring 250-300 Watt pt. Der sidder også "kun" et Geforce 8600 GT.

De to bærbare trækker henholdsvis 85 Watt og 65 Watt.

Det er imponerende nok, fint til mit behov. Derudover, så har jeg generelt svært ved at se fornuft i systemer der er designet til +400 Watt, men kun kører det 10 % af tiden. Det er simpelthen for mærkeligt, at man er villig til at smide al den energi ud i luften. Men, fred være med det.

Mht. fremtiden:
Jeg håber, at der bliver lagt mere politisk pres på, for at opnå mere "grønne" løsninger. Det kunne være møgfedt med en computer der kunne variere sit forbrug (ved brug) mellem - eksempelvis - 1 Watt og op til 1.000 Watt. Der går en masse energi til spilde, som tingene ser ud nu, og nu tænker jeg ikke kun på de 10 % af computerbrugerne der er som os.

Nu tænker jeg lidt mere globalt og forestiller mig, at 90 % af Verdens computerbrugere fint kunne stilles tilfreds med eksempelvis en Eee-box. Personligt, så håber og mener jeg, at det er dér fremtiden skal hen.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 15:39:18
Svar/Indlæg:
7111/480
Det er imponerende nok, fint til mit behov. Derudover, så har jeg generelt svært ved at se fornuft i systemer der er designet til +400 Watt, men kun kører det 10 % af tiden. Det er simpelthen for mærkeligt, at man er villig til at smide al den energi ud i luften. Men, fred være med det.
2# lige en komen tar til det og enegi du er inde på vis man kige rpå et GTX 285 så er det faktis lavet så smart af det cloker ned lige som en cpu kan og nvida har også lavet bunkort vor de store gfx/sli går ned eller sluker og onbort gpu tager over og jeg skal til af bruge min atom mere når det bare er til internetbrug men skal først have købt mig en ny skrærm da der pt er for ititerne af skule til af tage den eneledning fra og flte rundt med atom masinen og ryke den alm for af sæte den til min mornitor ser for dåligt så kan ikke klare af bruge min atom til websuf når den kun køre med en 15tomer der tilmød har fajl på skræmen men den opføyer det den brues til nu men det er palenen af den skal breues mere for ja til internet er en atom helt fint 🙂

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2009 16:20:11
Svar/Indlæg:
1471/40
1. Min computer: Acer 7788 G laptop. (Core 2Duo T6400 2, 0 GHz Nvidia Geforce 130 GT, 500 GB HD.) Har netop skilt mig med den sidste af mine stationære pc, har grundet studier simpelthen ikke tid at spille mere. Min behov dækkes for tiden glimrende af en bærbar.

2. Vaner ved brug af computer: Word, PowerPoint, Excel, internet surfing, Photoshop, Google Sketchup.

3. Strømforbrug: Omkring 80 Watt, noget mindre end de 500-700 Watt, mine stationære forbrugte 🤣

4. I hvilken retning så jeg gerne udviklingen gå: Større integration mellem: Mobil Telefon, TV, PC (stationær og bærbar), Medie afspillere osv. Forstås på denne måde: Alle enheder skal kunne "tale" sammen, sådan at man frit og nemt kan udveksle informationer, musik film osv., mellem enhederne. Dette er muligt i dag, men er alt for omstændeligt. Selv om man er kommet langt ,med hensyn til brugervenlighed , siden vi sad og nørklede med kryptiske kommandoer i DOS, er der lang vej endnu.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2009 17:42:46
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har 2 computer der virker, som står hjemme.
den ene er i min profil kort og godt om den: q9550 4 gb ram ati 4850 1 gb 1 tb harddisk.
Den anden computer er en dell latitude D630
D630 nok mest skole eller kontor. Jeg kan spille nogle få spil, da der ikke så meget power bagved computeren. spiller er det typisk TFT været meget.
Den ene er målt til at bruge 55-65 watt.
Den anden har jeg ikke målt, men mit loft på den er 550 watt. Tror den sluger 300-400 watt med fuld load og OC. Den køre kun standart, tro den tager 300-350 watt. Hvis vil presse den kan nok godt få den ned på de 200 watt. Dog ser ingen grund til presse den så langt ned da den helst skal have noget power bagved.
Længere levetid end de gamle.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
07-06-2009 20:35:30
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har 4 PC'er. 2 stationære (måske snart 3) og 2 laptops. De kan findes i profilen.

Jeg bruger mine stationære til interet og spil. Den ene bliver også brugt til noget PS3/4 arbejde. Ellers bruger jeg 90% af tiden på min ene bærbar, og den anden bærbar bruger jeg som LAN maskine.

Aner det ikke men det bekymre mig ikke for jeg lader aldrig mine PC'er stå tændt når jeg ikke bruger dem, så er det lige meget om det er stationær el. laptops - det er spild af strøm ! så hellere lade den trække 700watt under max spilbrug i en 3timer, i stedet for alt lade dem stå i 10timer ved 250watt. Så strømforbruget hos mig har ikke den store indflydelse.

Jeg så gerne at udviklingen trak lidt i håndbremsen, således at software producenter mv, kan følge med så vi reelt kan få udnyttet potentialet optimalt. Alt det andet er bare ræs og total ressource spild.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 07-06-2009 20:37:04.