-> #7
Jeg valgte dual-xeon, da det var mit eneste alternativ. Af førnævnte årsager er/var Core i7 udelukket, og mine dårlige erfaringer med AMD i CS3/CS4 fordrede ikke just lysten til en Phenom II.
Eftersom Core 2 Duo E8400, E8500 og E8600 klarede det fint, for slet ikke at nævne Q6600 og QX9770. Så blev jeg enig med mig selv om, at det nok var bedre at spille med på en "Oldies but goldies".
E5420'eren kostede mig kr. 1.000,-
L5420'eren kostede mig omtrendt det samme.
Nu mangler jeg blot et bundkort der kan køre med dem begge, ellers helst bytte L5420'eren til en E5420'er.
Oprindeligt havde jeg sat mig på et billigt S5000XVN, der desværre ikke kunne køre med 45 nm Quads som først antaget = MotherfuckingpislortemegatismedZ!
Jagten er derfor gået ind på et "hybrid"-bundkort, der enten kan køre med 45 nm Quads og/eller både E'ere og L'ere på samme tid. Pt. sidder jeg med en 5110 og 4 GB RAM. Men selv FB-DIMM's er faldet i pris, og 4 GB kan nu købes for kr. 10,-/MB - sådan ca.
Dvs. kr. 1.2-1.300,- for små 12 GB - det er jo ikke just en vilderen pris.
Grafikkortet satsede jeg på skulle blive et GTX260 eller "opad" med så meget VRAM som overhovedet mulig. ATi's HD4850 og HD4870 var omkring min computer for en stund, og leverede en hæderlig ydelse. Men efter at have set et Geforce 8600M GT (m. 512 MB RAM) performe mindst lige så godt, har jeg undersøgt ATI's understøttels i div. "seriøse" programmer.
Som før nævnt, skal man op i noget FireGL/Pro eller Quadro, før det virkeligt rykker. Det er korrekt, at du kan opnå en vis acceleration med "CUDA", men det er ikke mere end hvad du ellers kan opnå med andre OpenGL 2.0 kompatible grafikkort.
Drømmekortet, pt. er et Quadro CX, der er uden for mit (og de fleste andre dødelige som ikke er momsregistreredes) budget.
Selv de mindre Geforce 8xxx grafikkort kan faktisk give en ganske fin acceleration, men ikke noget du vil kunne mærke i retning af pre-render eller real-time. Måske du kan utilize lidt FLOPS til trans- og encoding, men jeg tillader mig at tvivle.
Så læmge man ikke har et prof. grafikkort, så er idéen om, at grafikkortet kan erstatte/aflaste en CPU langt væk i horisonten. Badaboom osv. er kun forbeholdt "wannabes", eftersom de fleste andre applikationer kan gøre det samme.
Som jeg ser det, bør du beholde dit nuværende setup, udskifte CPU og grafikkort, samt smide flere RAM i maskinen. Dine nuværende OCZ (som jeg faktisk også selv har haft) er fine, og yderligere 4 GB vil kun tjene dig godt.
Kapacitet over hastighed. Man kan aldrig få for meget RAM.
Fordelen ved 64 bit (native) bliver også pludselig åbenlys. Mange gamere har efterlyst effekten, men Mac-folk og workstationbrugere har (så vidt jeg ved) nydt godt af native 64-bit software i de senere år.
Især efter CS4-pakken (igen, mit udgangspunkt er; Photoshop, Premiere Pro og After Effects) - som var meget udskældt i starten - er der begyndt at ske ting og sager. Selvom programmet afvikles i 64 bit, kan det "kun" gøre brug af op til 3.2 GB pr. "tråd" (eller hva' man nu skal kalde det). Men nu forholder det sig således, at CS4 kan håndtere op til flere tråde, og 8 GB RAM kan pludseligt være i underkanten.
Jeg fik det selv at føle, da jeg forsøgte mig med et panorama af 32 RAW billeder i 8.0 Mp - Er du gal den trak tænder ud. Computeren nærmest frøs og stod stille, mens jeg blot kunne se RAM-forbruget stige og stige og stige på til 7.9 GB (og jeg tænkte: "Fuck! Jeg har jo deaktiveret sidefilen" - men katastrofen udeblev og jeg fik mit panorama stiched.
Fucking nice siger jeg bare 🙂