Philips og LG har indgået et "joint-venture" projekt på LCD fronten, og da det er LG der udvikler de BEDSTE LCD paneler (s-ips og h-ips), er der mange af dem i Philips' LCD skærme, og det er lige hvad der er i Philips 240PW9ES skærm som kan købes for ca. 3600 kr.
Jeg har dog ingen reviews af skærmen fundet endnu, men den understøtter fuld-hd og er specificeret til 5ms i responstid. Det er meget sjældent at der ses ips-paneler i skærme på den "lave" størrelse, men det ER det bedste. Hvor PVA skærme har gode farver og relativt gode betragtningsvinkler (ift. TN-paneler) - har de til gengæld masser af inputlag. Det betyder ikke det store når du ser film, men til computer-spil, betyder det meget. TN paneler har meget lidt input-lag (fx har et par af Asus' gamerskærme så godt som ingen input-lag) men til gengæld er farverepræsentationen nede på 85-95% af NTSC skalaen, og sort-niveauet stinker maks på de paneler ligesom betragtningsvinklen.
Mht. betragtningsvinkel, sortgengivelse og farverepræsentationen, er IPS paneler alle andre paneler overlegne. Jeg mener osse at det enten er Philips eller Sony man skal gå efter hvis man skal købe LCD - der er ikke andet! Jeg hælder lidt til Philips, fordi jeg synes de har en "renere" farvegengivelse samtidigt med at jeg ved at de favoriserer IPS paneler (men mht. specifikke paneler og tv-modeller, bør man kigge på flatpanels.dk).
Jeg mener det til dels er op til producenterne at sørge for behandlingen af data'en før den vises på skærmen, så man kan sagtens få et TN panel eller et PVA panel fra to forskellige producenter, hvor det viser sig, at der hos den ene producent er langt højere input-lag end hos den anden - så man skal prøve sig frem og læse godt med review.
Jeg havde engang en 24" samsung full-hd widescreen lcd, og det viste sig faktisk at den ikke var ringere end mit gamle 28" tv til at vise film - i og med at al widescreen-content blot var uden sorte bjælker... som computer-skærm er 24" tæt på det maksimale man skal sidde ved for at kunne bevare overblikket (men det er lækkert! især som redaktionsassistent på hwt) - men som TV (på 2½ meters afstand) er det bedre end mit gamle 28" rør-tv. Billedet er jo meget bedre, underteksterne mere let-læselige og alle detaljer "klarere" (end mit gamle (og nuværende) 28" rør-tv).
Alt efter hvad behovet er (sammen med økonomien) så ville jeg kigge på noget der kunne bruges til begge dele - altså både til TV'et og som PC-skærm.