Med forbehold for at jeg ikke helt kender/kan huske fysik b's pensum, ville jeg komme med den her tilgang (har selv A -niveau + en del fysik fra DTU)
Du kunne evt. tage et stearinlys med - tænde det og fortælle lidt om den stråling der kommer fra lyset - en del som varme, og en del som lys. Det er jo det samme princip i en glødepære. Den gør det bare i en inert gas (tidligere prøvede man med vacuum), og med en wolfram (eller en legering heraf) tråd.
Så får du samtidig muligheden for at vise Wiens forskydningslov - og hvis du har lyst sammenhængen mellem stråling og temperatur (bl.a. med stefan-boltzmann konstant og emissionstal)
Herefter kan gå ind på hvordan at stråingen spredes, herunder fx en parabol til at fokusere. Her kan man også komme lidt ind på optik, som jeg ved man har som en del af pensum.
Når du har gennemgået den klassiske del, kan du jo så fortælle om lysstofrør (at man få en gas i en exiteret tilstand, hvorved den udsender lys i en bestemt bølgelængde), der jo også har en del tilfælles med en laser, og om LED (Light Emitting Diode). Evt. med nogle illustrationer på en tavle.