Windows 7 E uden IE

Litteratur d.  12. juni. 2009, skrevet af cyph3r_smurf
Vist: 1162 gange.

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:07:49
Svar/Indlæg:
825/30
Microsoft har annonceret at der vil komme en tilpasset version af Windows 7 uden navnet E som ikke indeholder Internet Explorer.

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:12:14
Svar/Indlæg:
2175/186
"forbrugeren få muligheden for ved første opstart " <- hvor du har fået det fra ved jeg ikke? Vidst ikke helt sådan det skal tolkes

Anyway, så er det ærgeligt at vi i EU skal få et dårligere produkt. Det går jo kun udover den gængse forbruger der nu selv skal til at installere ting. Vi andre kan jo godt finde ud af at slettet IE. Hvis det da i det hele taget kommer til at gå ud over nogle da OEMs får tingene installeret alligevel.

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:15:06
Svar/Indlæg:
825/30
"Forbrukerne vil få et enkelt alternativ ved første oppstart der de må velge hvilken nettleser de vil installere."

http://www.hardware.no/artikle...

Ret mig hvis jeg tager fejl 😉

Jeg er dog helt enig i at det dælme ikke er mange mennesker det hjælper hvis oem producenterne alligevel kan installere IE 😉 Men på den anden side så har MS nu dækket deres ryg.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cyph3r_smurf d. 12-06-2009 13:16:07.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:20:27
Svar/Indlæg:
2175/186
Okay, var bare ikke den artikel du linkede til, men fair :) er dog heller ikke det Paul fra winsupersite.com skriver. Han plejer ellers at være rimelig pålidelig - men er som sådan heller ikke betydningsfuldt :)

En tilføjelse til tidligere indlæg:
Forstår dog heller ikke hvorfor Mac Os mv. er pålagt de samme regler? Kan godt se at MS tilnærmelsesvis har monopol men regler burde da være de samme. På denne her måde kan man jo booste et produkt bare fordi det har en mindre brugerandel.

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:29:21
Svar/Indlæg:
825/30

Du får ret, nu er link rettet til den officielle udtalelse fra MS og punktet omkring hvilke browsere der kommer med er rettet.

Jeg forstår dog slet heller ikke de her monopol sager 😐 Vil slet ikke tage stilling til hvad jeg syntes om det, men i min verden bør der stå en mand med en stor kuffert penge bag døren for at sådan en sag kan blive dømt.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:49:58
Svar/Indlæg:
1814/48
#3 det er meget simpelt at forklare, hvorfor Mac OS mv. ikke er pålagt samme regler, nemlig at der ikke har været nogen klager imod dem. Microsoft sagen blev startet på baggrund af en klage fra Opera, som hurtigt fik støtte fra Google og Mozilla.

Det er vel ikke en helt dum ting at vi får lov at vælge browser ved installationen, om ikke andet vil det da klargøre at der er et valg og ikke kun en vej til internettet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kasseren d. 12-06-2009 13:51:31.

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 13:53:24
Svar/Indlæg:
825/30

Problemet er at forbrugeren IKKE får et valg :(

OEM producenterne kan vælge hvad der kommer på din computer og hvis du selv køber en Windows 7 i butikkerne vil der slet ikke følge en browser med 😐

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 14:03:48
Svar/Indlæg:
2576/125
Et eller andet sted virker det helt hovedløst.. :no: Hvordan fanden skal man kunne hente en browser hvis man ikke har en i forvejen.? Uden en browser er man jo rimelig afskåret fra nettet. Dette gælder nok ikke ved OEM, da de smider en på alligevel, men hvad hvis de ikke gjorde?

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 14:07:58
Svar/Indlæg:
2175/186

"#3 det er meget simpelt at forklare, hvorfor Mac OS mv. ikke er pålagt samme regler, nemlig at der ikke har været nogen klager imod dem. Microsoft sagen blev startet på baggrund af en klage fra Opera, som hurtigt fik støtte fra Google og Mozilla." tjaa, men forklarer jo ikke hvorfor andre ikke skal gøre det. Det skulle da være en lov, og en lov der gælder alle :)

"Det er vel ikke en helt dum ting at vi får lov at vælge browser ved installationen, om ikke andet vil det da klargøre at der er et valg og ikke kun en vej til internettet." hvis vi fik et valg under installetion der hed "Vælg nu IE, FF, Opera, Safari" så jo, rigtig nice! Men pt. sker der én af 2 ting. OEM vælger hvilket browser du skal have (sandsynligvis IE) eller der er ingen browser overhovedet så du selv skal downloade en browser via FTP. Og der er sikkert et link med til IE download og ellers må du få fat på FTP adresse til FF osv.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 14:09:21
Svar/Indlæg:
2175/186
#7 du kan hente en via FTP med Windows Explorer som jo stadig er med :) sikke noget hvis det også bliver fjernet en dag ;)

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 14:18:58
Svar/Indlæg:
825/30

Tjah det er jo bare et stort bøvl for forbrugeren 😕 Men tror heller ikke det er noget MS selv er stolte af og det er jo som sagt kun EU det rammer, resten af verden har heldigvis ikke været lige så dumme 😳

Erik

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 14:19:43
Svar/Indlæg:
250/2
Javel, det man måske kunne forvente ville være det som der hele tiden har kunne lade sig gøre, nemlig at bruge hvilken som helst mappe, der skrive linket i addresse bjælken, vupti, stifinder hedder de jo begge, på engelsk, nemlig Explorer!

Personligt er jeg gaske tilfreds med Windows 7 som de end udgiver den, har selv "monteret" Windows Mail i den, da jeg bedst kan lide denne, her er der jo slet ikke noget valg, den er der egentlig ikke, en Version uden IE, bliver ikke på mit System, det kan jeg jo så heldigvis selv vælge.......

Bare alt andet er som det er lige pt. Så kan de bare få den afsluttet 😀

Nu ikke ikke at jeg ikke ville ønske der var ting der var anderledes på 7'eren, det bliver også sværere og sværere at lave om på sådanne ting, men 7'eren er uden tvivl det hurtigste, mest stabile, mest poppede og stadig, for nogle uerfarne, mest uoverskuelige OS fra Mircosoft, men jeg takker på mine grædende knæ!

Wombat6328

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2009 14:30:20
Svar/Indlæg:
85/7
Det giver slet ikke nogen mening at MS ikke må bundle deres eget produkt ind i deres eget OS!!
Det svarer jo til at BMW ikke måtte smide deres egen motor i deres biler.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 15:01:13
Svar/Indlæg:
2576/125
#9 Det havde jeg så ikke lige tænkt over. Men det er sgu da bøvlet for alimindelige forbruger. Så der vil have det, skal sgu nok bruge den tid det tager at få det til at virke. Dog synes jeg det er plat at forbrugere som bare vil have det til at virke fra start af ikke kan få det til at virke, fordi de lige skal bøvle med lidt ekstra. Ikke fordi jeg er nogen M$ fan, men synes det nu engang er plat det ikke må være med på udgivelsen. 😕

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 16:04:29
Svar/Indlæg:
2175/186
"Også EU-Kommissionen har allerede udtalt, at Microsofts bud på en løsning ikke er tilfredsstillende. Kommissionen har tidligere foreslået, at man viser nye computerejere en liste over den eller de browsere, som de kan vælge at installere, når de tænder computeren for første gang." <- interessant ;)

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 16:29:58
Svar/Indlæg:
825/30

Men hvordan skal det så styres med opdateringer af browsere, hvilke browsere skal med ? osv osv :)

Jeg set det IKKE som en løsning.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 16:37:51
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jøsses, det næste bliver vel at Notepad, paint, napoleon, syv-kabalen, diskdefragmenter og andre ting ikke må følge med Windows 🤡

Her er EU skurken og Microsoft offeret, eller i sidste ende bliver det måske os forbrugere der bliver offeret 😕

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 16:48:49
Svar/Indlæg:
825/30

Lige præsis også en af mine tanker :) alle de gratis programmer der følger med, men som i realiteten har en konkurrent.

De har jo taget media player og internet explorer nu

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 17:05:36
Svar/Indlæg:
2175/186
#15 det virker for freebsd og linux. Men der er mange tiltag der skal laves før det bliver ordentligt. Min idé er, at under installetionen kobles man på nettet hvis muligt. Så kan listen blive opdateret med diverse browsere. Alle skal så benytte en masse standarder osv. og pakkes som .msi. Eneste problem er så, at helt små producenter ikke kommer med på listen.

krellef

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2009 17:13:35
Svar/Indlæg:
71/18
umiddelbart kan jeg ikke se problemet i det her...hvis man ikke er tilfreds med internet explorer installerer man bare noget andet...og hvis man ikke kan finde ud af det, googler man sig frem til det, og hvis man giver op er problemet bare ikke stort nok...

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 18:38:23
Svar/Indlæg:
5874/1287
#19 Præcis! Kan du ikke stille op til EU-valget og så fortælle dem det dernede, så vi ikke kun kan købe amputerede systemer?

Jeg kan heller ikke se det "farlige" i, at Microsoft indbygger en browser, som man kan bruge hvis man vil, og ellers kan man hente et andet alternativ. Men hvorfor egentligt hele denne krig? Browsere er jo gratis for os forbrugere, så hverken Mozilla eller Chrome mister jo penge på, at IE er indbygget i Windows.
Uden browser vil det da kun gøre det sværere for nybegyndere at installere Windows fra bunden af, og så komme på nettet, medmindre Microsoft lægger links til IE (og måske de andre?) på Windows update?

Det næste bliver vel DirectX, for OpenGL er jo også en konkurrent 🤡
EU og min bare r.. krumme agurker, styresystemer uden browsere, de bruger milliarder på at flytte mellem Bruxelles og Strassburg 2 gange om året (men nå ja, disse penge skal jo komme et sted fra). :no:

BUG

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2009 19:03:29
Svar/Indlæg:
734/69
#1 +

man skal IKKE slette IE men bare installere crome/firefox/safari og så svare ja til - default browser

hvor svært kan det være, de fleste gør det aligevel i forvejen

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2009 23:53:18
Svar/Indlæg:
1814/48
@20 Grunden til at det kan betale sig at lave en gratis browser er, at man er gået fra at tjene penge fra kunden er gået til at tjene penge på brugeren.

Der er to kilder til denne indtægt. At sælge informationer om brugernes adfærd på nettet og ved at visse serviceudbydere(primært Google) betaler firmaerne hver gang en af deres browsere anvender deres services.

Det er de penge som Mozilla og Opera gerne vil have adgang til og Google gerne vil putte i egen lomme, men på et marked hvor en stor del af brugerne tror at IE er den eneste vej til Internettet er det svært at konkurrere om det fulde marked.

Med hensyn til at IE ikke må følge med har det vist aldrig været hensigten, men derimod at tvinge Microsoft til at vise at der er alternativer ved at præsentere brugerne for et valg.

@8 Jeg giver dig helt ret i at firmaer, der leverer køreklare systemer sandsynligvis vil vælge IE for brugerne, da det jo er den de fleste er vant til. På den anden side er truslen om et browserfrit Windows jo blot propaganda fra Microsoft, der udemærket godt ved at EU dommen går ud på at gøre brugeren opmærksom på browserproblematikken og give dem mulighed for et system der ikke kræver en opsætning af IE før der kan hentes en anden browser, det såkaldte ballot system.

Bangshof

Overclocker
Tilføjet:
21-06-2009 18:31:54
Svar/Indlæg:
1/0
Ja jeg fatter sku ikke at microsoft ikke må lave deres system som de vil, der er jo ingen der tvinger folk til at bruge deres system, hvis det er så dårligt ja så lad dog være med at installere det på jeres computere, eller køb en mac i stedet.

Som andre også er inde på er der ikke logik i at tvinge en producent til at markedsføre andre produkter end deres egne, og de andre bowser producenter kan da ikke forvente at MS skal betale for at markedsføre deres produkter, det må de vel selv stå for, de må til lommerne og reklamere for dres produkt på lige fod med andre firmaer der vil sælge et produkt, og ja jeg ved godt de er gratis at bruge for mig og andre, men de gør det kun for at tjene penge et andet sted fra.

Det er kun blandt mere erfarene brugere at der er så megen snak om browsere, hvis du spørger en helt almindlig bruger om hvad en browser er, ja så vil mange ikke vide det.
Så det er vist bare en masse lobiister der har succes med at presse eu til at presse MS til at ændre på deres produkt.