NAS Server

Diverse d.  12. juni. 2009, skrevet af -RaZoR-
Vist: 434 gange.

-RaZoR-

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2009 18:10:58
Svar/Indlæg:
27/12
Har efterhånden kigget på at få fremskaffet mig en NAS Server i et stykke tid. Er også kommet frem til nogen forskellige interessante bud, men kan ikke finde ud af hvilken det skal være.

Har nogen forskellige krav:
Min. 5 harddiske
Min Raid 5 løsning
Udskifte harddiske/sætte flere harddiske i og expand raid uden at miste data

De muligheder jeg selv har kunnet finde frem til er:
Synology DS509+ + mulig Synology DX5 hvis der skal udvides med mere plads
QNAP TS-639 Pro
Thecus N7700 (En del dyre, så muligt der bliver fyldt op efterhånden)

Når det så er sagt, så skal jeg også have mig nogen diske til. Har selv udset mig nogen Western Digital RE4-GP 2TB, men de koster det dobbelte af nogen 1.5TB diske, så det kan godt være man skal starte med nogen mindre diske og udvide, når de falder i pris.
Andre muligheder er også:
Seagate 7200.11 1.5TB
Western Digital GP 1.5TB
Har dog hørt at begge diske ikke skulle egne sig særlig godt til at køre Raid med (på Synology og QNAP's forum)

Håber der er nogen, som har bare lidt mere viden om hvad man skal vælge ud fra og/eller måske har erfaring med nogen af dem.

På forhånd tak
groundz

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2009 13:19:04
Svar/Indlæg:
196/10
Nu kender jeg ikke dit budget men kan se at det ikke er helt lille. Det kunne være en mulighed at bygge en helt fra bunden. Det kunne nemt gøres med et http://www.via.com.tw/en/produ... måske den lille 1GHZ som kan køles passivt og der til raid-controller, noget i stil med denne her http://www.edbpriser.dk/Produc... nu lidt billige ddr2 ram og så er du kørende. så er det bare med at installere noget os, alt efter hvad du har lyst til

-RaZoR-

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2009 16:51:53
Svar/Indlæg:
27/12
Mit budget ligger på mellem 10-16k (alt efter harddiske) og mulighederne for opgradering af harddiske, rebuild raid og expand pladsen med det ekstra der kommer i.

Hvis man skulle bygge en op fra bunden, hvad skal man så kigge efter af hardware og hvilken slags kabinet skulle man kigge på, for at have nok plads til det antal harddiske der er minimum (uden at det kommer til at fylde det helt store) ?

Ellers nogen der kender noget til de andre muligheder og hvordan de forskellige harddiske ville køre i raid?

groundz

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2009 09:04:20
Svar/Indlæg:
196/10
med hensyn til kabinet så ville jeg over at brygge noget selv. hvis du har stumper fra gale kabinnetter og sætte det sammen. hvorfor må det ikke fylde noget. du kan jo evnt bare smide det in i bunden af et skab, og så er det væk. jeg vil mene den adaptec controller sagtens kan rebuild raidet. det bundkort jeg henviser til bruger minimalt strøm, prøv envt at finde nogle test af det og så hvad det kan.

-RaZoR-

Superbruger
Tilføjet:
14-06-2009 12:15:53
Svar/Indlæg:
27/12
Grunden til at kabinettet ikke må være alt for stort er, at jeg ikke har pladsen til det. Udover det, så ser de andre options gode ud mht. bund/cpu og raid controller (måske en Adaptec RAID 5805 til ca. 250kr mere istedet). Mangler så kun et kabinet i en rimelig størrelse med plads til det minimum antal harddiske.

Ellers nogen der måske har erfaring med de andre muligheder og de forskellige harddiske i raid?