Scanning af billeder

Diverse d.  16. juni. 2009, skrevet af Moze15
Vist: 285 gange.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
16-06-2009 23:13:02
Svar/Indlæg:
1235/80
Så skal vi til det igen:

I kender sikkert til situationen, at et familiemedlem kommer med en IT-relateret opgave, som ved første øjesyn ser ud til at være umulig eller kræve at man har oceaner af tid.

Netop denne type opgaver kommer de fleste gange fra den nære - søskende, forældre etc.

Det hænder tit at man finder en løsning, men andre gange ser det ud til at være en uretfærdig kamp, som man i øvrigt stille og roligt er ved at tabe.
Sådan en opgave er jeg blevet stille af min mor, som godt kunne tænke sig at få digitaliseret alle vores gamle billeder - her snakkes om billeder fra min barndom, hendes barndom, samt nogle billeder længere tilbage som hun har fået af sin mor osv.

Nu tænker de fleste nok: "Tja, det er vel bare i gang med at scanne dem ind"

Og samtlige personer med tankegangen tager fejl, fordi vi snakker om par tusinde billeder samt et utal af 35mm, 6x6 negativer og diverse "unormale" negativer.

Jeg tænkte først at jeg bare kunne bruge min scanner til opgaven, idet jeg har hele sommeren - men det skulle vise sig hurtigt at være en umulig opgave. Jeg har en scanner hvis fysiske opløsning er på 2400x2800, og for bedste gengivelse prøvede jeg selvfølgelig med højst opløsning - det viste sig hurtigt at tage utrolig lang tid, men ikke nok med det men scanningen krævede også en del efter behandling; for ikke at tale om at dette skulle gøres for flere tusinde billeder 😕 Og det er uden at tælle de utal af negativer med.

Jeg ville høre om nogle kender til en god løsning på problemet, jeg ser helst at det er noget udstyr jeg kan låne eller leje - vil ikke så gerne have fotos hos andre, ide nogle af dem er unikke og derfor uvurderlige idet der kun findes et eksemplar. Jeg har fundet masser af steder i udlandet hvor de har noget "send til os, for scan"-service, men som sagt så stoler jeg ikke på dem.

Negativerne udgør en endnu større udfordring idet for maksimal opløsning samt bedst gengivelse så skal jeg bruge en TMA adapter, og ikke nok med det - men nogle af negativerne er irregulære så det skaber nok problemer...

Der er nogle krav til scanningen:
1) Det må ikke være mindre end 5 mp opløsning
2) Ser helst det er over 40 bits dybde
3) Hvis det ikke kan lade sig gøre med lån/leje af udstyr så ser jeg helst at det er noget som foregår tæt på hvor jeg bor - altså nær Aalborg - så jeg har mulighed til at stikke hovedet ind nogle gange under processen..

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Moze15 d. 17-06-2009 06:52:47.
andreaslandsfeldt

Overclocker
Tilføjet:
16-06-2009 23:17:58
Svar/Indlæg:
728/114
Hej altså nu har jeg ikke vildt meget forstand på det og jeg ved godt du helst vil låne/leje men kiggede lige lidt på edbpriser og fandt den her som opfylder de fleste af kravene http://www.edbpriser.dk/Produc... 🙂

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
16-06-2009 23:39:55
Svar/Indlæg:
2263/307
Efterbehandlingen kommer du ikke ud over. Der er mange scannere der via UV kan fjerne støv og ridser, og det fungerer bare ikke i praksis.

Må jeg spørge hvorfor det skal være over 40 bit ?

inside

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 23:42:28
Svar/Indlæg:
805/46
Har ingen ide om den overholder nogle af dine krav til selve billederne, men den burde i hvert fald kunne klare selve scanningen ret problemfrit, da den er med automatisk document feeder

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

korben

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2009 23:43:52
Svar/Indlæg:
1081/251
40bit ??? øøhhøhøh hvad og hvorfor? jeg ved godt at mange er oppe på 48bit. men hvorfor

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 16-06-2009 23:44:49.

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2009 06:44:29
Svar/Indlæg:
1235/80
#2 & #4

Det vil gøre efterbehandlingen meget lettere, idet jeg har tænkt mig at det skal scannes til en RAW-fil, hvorefter det bliver lavet om til vektor.

Det eneste grund til at det skal være mere end 40-bit er at jeg ikke kan finde noget 24, 30 eller 36-bit som er god nok til at scanne negativer med....De fejler altid med at vise korrekt kontrast samt lysstyrke, men hvis jeg kan finde noget med lavere bit dybde så er det fint nok også det skal ikke komme os imellem 🙂

Har selv haft kigget på den, men vil hellere vente med at foretage mig noget indtil alle andre muligheder er udtømte....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Moze15 d. 17-06-2009 06:47:13.