Nulstilling af SSD.

Diverse d.  17. juni. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 1260 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2009 20:30:00
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg sad og læste en artikel, hvori en masse SSD-myter blev gennemgået.

En af tingene var, at en SSD ville/kunne tabe ydelse, over tid. Løsningen kunne være at overskrive/nulstille disken.

Mit spørgsmål til dig/jer:
Tror I, at man vil kunne slippe af sted med en omgang diskpart?
hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2009 20:33:23
Svar/Indlæg:
2845/99

Muligheden er værd at prøve, men tvivler dog stadig på det bliver meget bedre :no:

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2009 20:38:39
Svar/Indlæg:
1897/51
hvad er årsagen til at den taber ydelse overhovedet?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2009 20:49:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Ok, prøver at holde tungen lige i munden nu...

Det er noget med, at når en blok skrives og efterfølgende slettes, bliver den ikke "nulstillet". Det er lidt alá en alm. HDD eller et RAM-kort til kameraet, der kan reddes med div. recovery-programmer.

I SSD'eren sidder en controller med firmware, der sørger for at sprede aktiviteten ud på de forsk. celler, for at mindske "slitage" (wear level). Samtidig holder controlleren styr på hvilke blokke der er tilgængelige/tomme og hvilke der er lagret data i.

Lidt som en indholdsfortegnelse i en bog. I stedet for at fjerne bøgerne fra hylden, sletter man dem blot i indholdsfortegnelsen.

Når du så kigger i indholdsfortegnelsen for at tjekke hvor på disken der er plads til dit downloadede pr0n kan du se en tom plads i reolen. Du går hen til pladsen, men oh ohh, der står nogle bøger. Dem skal du først til at fjerne nu, hvilket medfører forsinkelse = dårligere ydelse.

Ved at nulstille disken, fjerner du - i princippet - samtlige bøger på reolen, for at være sikker på, at de pågældende (i dette tilfælde: alle) pladser er tilgængelige når du skal bruge dem.

Det er en af de downsides der er ved SSD, men de er stadigvæk f*cking fast, sammenligne med konventionelle harddiske 🙂

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2009 21:00:55
Svar/Indlæg:
1897/51
I såfald burde selv en ekspress formatering jo afhjælpe det?

(og tak for den fine forklaring)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2009 21:20:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Formattering nulstiller, så vidt jeg ved, ikke harddisken. Jeg er dog ikke sikker på om det samme gælder for en SSD'er.

(Det var så lidt 🙂 )

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2009 21:32:35
Svar/Indlæg:
1186/81
Ved ocz vertex kan bruge et program der hedder Trim, men de er sq ikke meget for at slippe af med det, faldt over det inde på deres forum, og der er en person der sidder med det, som har smidt link ud af en zip, og kræver at man skal have skrevet 5 "seriøse" indlæg og PM ham for at få PW til den zip.. det virker lidt voldsomt bare for at forhindre "misbrug" af trim?..

Og ved at bare søge efter Trim på google fandt jeg ikke rigtig noget.. :( lidt for dårligt syntes jeg. men mon ikke de frigiver det om lidt tid ?

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
18-06-2009 11:37:09
Svar/Indlæg:
5363/442
#3 Det kan være det er mig der er langsomt opfattende. Men det er vel præcis det samme en HDD vil gøre, hvad er det lige der er forskellen i forhold til en SSD. Selve "fjerningen af bøgerne" består vel fysisk i at "hylden" bliver overskrevet med nuller og herefter overskrevet igen med 0/1 i den rette rækkefølge.

Og med ne "nulstilling" gør du vel bare arbejdet i forvejen kan man sige. Så når alt pladsen er blevet skrevet til endnu en gang, skkal den nulstiilles igen.. I miit hoved lyder det lidt unødvendigt...

#5 Nej det er også hvad jeg ville mene. At slette data på en disk, er jo egentlig bare at slette den pointer der viser hvor dataen fysisk ligger. Dataen ligger der for så vidt stadig - indtil den dag andet data bliver skrevet til den specifikke del af disken hvor dataen lå..

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
18-06-2009 11:46:21
Svar/Indlæg:
2576/125
#3 Hvorfor er det så at det er et så omtalt emne for SSD når det samme gælder for HDD? HDD bliver jo også langsommere, da den gør præcis det samme som SSD'en. Den sletter bare listen over gemt data, og så overskriver den det, når der skal lagres nyt.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-06-2009 11:56:23
Svar/Indlæg:
4295/306
Du kan jo også lave en level-0 formattering af en harddisk hvor den fysisk vil gå ned og skrive 0'er i samtlige blokke så al data fjernes. Tager en evighed men kan hjælpe hvis man har problemer med bad sectors osv. Synes egentlig også min disk blev lidt hurtigere engang jeg gjorde det på en gammel disk, men det kan også bare være noget oppe i mit hoved fordi jeg følte den var ren nu haha 🙂