Fælles WIFI over to bygninger

Diverse d.  19. juni. 2009, skrevet af mick-j
Vist: 685 gange.

mick-j
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 05:27:46
Svar/Indlæg:
168/22
Hejsa,

Har i tidernes morgen lavet et WIFI setup over to fysisk adskildte bygninger, på denne måde:

Bygning A = A
Bygning B = B

I A sidder routeren, en 108Mbit m. tre antenner som skulle give ekstra god rækkevidde (mener det er en NetGear). Har tidligere brugt forskellige andre med ekstra stor antenne på, men det gør ikke den store forskel. Routeren sørger for DHCP.

I B sidder en større retningsbestemt antenne, koblet på en bridge, der igen er koblet på et AP. DHCP er disabled.

Brugere i A (3 pers) kobler direkte på routeren, mens brugere i B (4 pers) kobler på AP. Det har fungeret ok indtil for nyligt hvor min bridge begyndte at drille, og lokationen af enhederne gør at det er besværligt at fejlsøge (3 forskellige lejligheder).

Nogen forslag på en simplere løsning? Ville gerne holde mig til 1 installation hvis det er muligt, så jeg ikke skal forstyrre mange personer hver gang noget driller.

Bygningerne står kun 10m fra hinanden, men de tykke mure gør det umuligt at få signal i B fra en std. bærbar.
Dynamopoul
 
Overclocker
Tilføjet:
19-06-2009 08:56:52
Svar/Indlæg:
37/16
Hvem gider også at have trådløst? :P

Personligt har jeg haft ekstremt dårlige anmeldelser med Netgear, Linksys har jeg klart den bedste erfaring med, når det kommer til det trådløse.

Tror også D-Link er ganske godt, hvis man går ud og invisterer i en af deres bedre routere.


mick-j
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 09:27:46
Svar/Indlæg:
168/22
#1:
Trådløst er desværre nødvendigt - også imellem bygningerne.

Har haft en bunke routere i min tid, og på nævnte lokation har jeg afprøvet såvel Netgear, D-Link og Linksys. Netgear'en er klart den der har gjort det bedst, men den har også været nyere end de andre, der har været hhv. 11 og 54Mbit only. Har også haft min egen D-Link 802.11N router ude og vende, men uden at det gjorde nogen mærkbar forskel.

Hvis bare man kunne trække et enkelt RJ45 imellem bygningerne kunne jeg nøjes med en dum AP - men nej 😩


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 12:02:46
Svar/Indlæg:
5750/124
Nu ved jeg ikke hvad der er mellem bygningerne, men hvis det er almindelig have, ville det så ikke være smart at grave 1 kabel ned til bygning B og på koble et accespoint? Det jeg anser som mest besværligt er sådan set at få kablet ind og ud af bygningerne.

Men er det paracelhus, villa, boligblokke osv? For hvis det er normalt paracel / villa kvarter, hvor husene har udhæng under taget, og et loft, så ville jeg trække kablet op på loftet, ned gennem udhænget, over til hus B, og ind på samme måde. Kablet skal være 20 meter til det 😳


mick-j
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 12:51:50
Svar/Indlæg:
168/22
#3:
At have et kabel mellem bygningerne med et AP i B ville være det oplagte, helt enig - men det er som sagt ikke muligt (ejer ønsker ikke at trække kabler ud af huset).
Og det er en stor villa det drejer sig om.

Har kigget lidt rundt efter løsninger og har fundet et par muligheder. Trendnet bruger noget de kalder WDS, som er en slags repeater funktion.
En anden mulighed kunne være at flytte routeren (hvis ejer ellers går med til det) ned til udhænget som du nævner eller i et vindue med frit udsyn til B.

At skifte alle enheder (dvs. også klienterne) til 802.11n Draft 2 kunne måske også være en løsning, har ikke afprøvet det endnu.