.mkv & DD/DTS

Media Center d.  19. juni. 2009, skrevet af Søndergård
Vist: 756 gange.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 19:14:30
Svar/Indlæg:
333/30
Nå.. Nu opretter jeg altså en tråd efter utallige forsøg på at få DD/DTS lyd til at virke i HD (.mkv) film over spdif.

Første spørgsmål jeg skal have afklaret er vel, om det overhovedet kan lade sig gøre ?

Hvis jeg fx. afspiller en DVD m. DD/DTS viser min reciever at den modtager et DD/DTS indput og lyden er mildest talt kanon! Jeg kan dog kun få det til at virke med PowerDVD og intet andet.

Jeg vil gerne opnå præcis det samme ved afspilning af .mkv filer som selvfølgelig indeholder DD/DTS lydspor.

Mig forstået er det smarte ved .mkv foruden den gode billedemæssige kvalitet, at de også kan indeholde undertekster og seperate lydspor i én og samme fil.

Jeg har prøvet med samtlige afspillere der findes (tror jeg) og rodet med AC3filtre osv osv osv.

Jeg bruger et X-Fi og en Denon 1909 (DTS, DTS HD & TrueHD) og kan som sagt nemt få det til at funke med alm. dvdafspilning via. PowerDVD fra computeren.
saiot

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 19:16:53
Svar/Indlæg:
7111/480
lige et par tillegs spøsmål hvad afspiler du fra din computer ?
edit kan se den er i meda center så det er det nok 😳 hvad har du brugt til af lave dem med af program alser .MKV

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af saiot d. 19-06-2009 19:17:33.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 19:20:17
Svar/Indlæg:
333/30
Dejligt hurtigt.

Ja, afspiller dem fra min PC som også fungere som mediecenter over HDMI. Lyden kører dog seperat over spdif.

.mkv filerne jeg prøver med har jeg ikke selv lavet. (Nej, de er hellere ikke ulovlige og det skal ikke være formålet med denne tråd :) )

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 19:23:05
Svar/Indlæg:
7111/480
2# sporte som ment bare for af høre vilke program de var lavet med for kan se handbrøker ikke oplyser om DTS for så vile jeg syns du skule prøve af lave dem med ripbot det mener jeg nemlig godt vile men fant den her trod der er en der vis for hjælp til af sete det op vis ikke helt same problem men måske hjælper det http://www.avsforum.com/avs-vb... lidt svært vis du ikke kan lave en ny for tænkte lige umelbart det måske er lavet forkret eller er der DTS lyd vis du afspiler filen i VLC ?

xystos

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2009 20:48:24
Svar/Indlæg:
293/5
Nu kan jeg se i din profil at du bruger vista, har du prøvet at skifte standardenheden om til "SPDIF Out" i lyd under kontrolpanel?

billede til reference:

EDIT: Til information så vil du ikke kunne få DTS HD eller True HD lyd til at virke igennem SPDIF, de vil blive nedskaleret så lyden kommer ud som DD/DTS, men den har altså ikke den "rigtige" bitrate da SPDIF standarden ikke har nok bånbredde.
Auzentech er ved at lave et nyt lydkort med HDMI som er blevet forsinket utallige gange men skulle være lige på trapperne, så PC understøtter ægte HD lyd.

http://www.auzentech.com/site/... #

EDIT2: btw så virker DTS/DD ikke i powerdvd herhjemme hvis du skifter om til SPDIF Out i kontrolpanelet, aner ikke hvorfor, men hvis du har samme problem skal du altså selv huske at skifte om alt efter om du ser film i Powerdvd eller andre players.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 19-06-2009 21:15:27.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 22:20:17
Svar/Indlæg:
333/30
[B]Guys tusind tak for jeres hjælp![/B]

I fatter ikke hvor lettet jeg er - har rodet med det SÅ lang tid over de sidste 6 måneder.

Jeg fik det til at virke ved at koble lydkort og 280GTX sammen med det medfølgende spdif kabel.

Nu afspiller jeg 1080p film m. DTS på 46" :P Dælme da det er nice

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 22:27:33
Svar/Indlæg:
7111/480
5# godt du fik det til af virke 😀 god fornøjelse med filmen vis du skal se en god blu ray en gang kan jeg anbefale Ondskabens Hotel så den her den anden dag er godt nok blive flot i HD og super film :yes:

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2009 22:29:26
Svar/Indlæg:
333/30
Cool, den vil jeg kigge på :D