Hjælp til random freezer coputer.

Diverse d.  20. juni. 2009, skrevet af DomDom
Vist: 492 gange.

DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 12:43:38
Svar/Indlæg:
47/7
Hej hwt...

Min computer fryser hele tiden. Den ene gang kan det være 1min efter jeg har tændt computeren, og den anden gang kan det være efter 1 times spilletid/surfetid. Hele computeren fryser og kan ikke andet end at slukke og tænde igen manuel fra tænd/sluk knappen. Nogle gange kan den finde på at give 0x00000101 fejl

er kommer lidt info om maskinen.

CPU: I7 2,66 sicked 920
MBD: ingen anelse.... et eller andet x58
MEM: 3x1gb trichannel
GFX: ATI 4870x2
køling: vandkøling
PSU: 1000w

Det skal ikke skjules at det er en Dell XPS 730x 😕

Hvad jeg har tested med: Jeg har prøvet med andrer ram klodser, ny MBD, ny CPU, anden GFX og ny HDD med ny instalation, bios opdateret...

Kølingen på cmputeren er godt nok men da jeg installeret ati´s ny driver popper der nu en lille vindue med lidt brok om at gfx´en ikke får strøm nok, grundet kunne jo være at der både er et 8pins og 6 pins strøm stik og jeg har 6 pins siddende i hver...

Har prøvet at teste maskinen med 3dmark vantage, self test programmer, diagnostik og hvad i nu kan komme i tanke om. De finder ikke fejl men maskinen kan finde på at fryse under test som jeg booter op på fra usb.

Hvor for ikke bare sende maskinen til dell? ja, jeg er selv teknikker som sidder bla. med dell 😲

Jeg har aldrig været så lost før... Håber nogen kan hjælpe mig med dette...


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Teresa d. 20-06-2009 16:56:31.
Chaser
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2009 12:59:23
Svar/Indlæg:
6/0
Hvis den sidder som denne, (
) så er det ikke GFX.. hvis du har sat alle stik til dit gfx, og den stadig siger der ikke er nok strøm.. så bør du prøve med en anden PSU..

Hvilken PSU har du ?? udover at den er på 1000W 🙂


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:04:44
Svar/Indlæg:
47/7
Stikket sidder som på billedet men hvilket model 😳 Den kan søges på nettet med følgende P/N: U662D

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DomDom d. 20-06-2009 13:05:06.


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:06:20
Svar/Indlæg:
714/95
På dells hw er der ikke info om alt dvs. mainboard unknown psu unknown


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:08:04
Svar/Indlæg:
47/7
Connectors:
4x PCI-E 6pin
1x 10pin
3x PATA
4x 4pin
1x 24pin
1x floppy
6x SATA
1x 8pin


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:16:24
Svar/Indlæg:
714/95
Hvad bruger du den ene 8pins til hvis du ikke bruger den på gfx`en


doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:16:45
Svar/Indlæg:
998/134
tja, så er der kun en ting tilbage, strømforsyning
kan sommtider give nogle mærklig udfald, har oplevet det nogle gange



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af doit d. 20-06-2009 13:17:23.


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:18:56
Svar/Indlæg:
47/7
har jeg forstået ret i at strpmforsyningen kan få maskinen til at gå i kage pga. at den mystisk vis under/overbelaster hw?


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:19:57
Svar/Indlæg:
47/7
#5 MBD


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:24:06
Svar/Indlæg:
714/95
#8
Det kan da ikke være rigtigt at de samler en maskine med en 4870x2 og ikke sætter den rette strømforsyning i maskinen. Det kan jo sagtens være at dit gfx ikke får den rette mængde strøm


#10
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:25:02
Svar/Indlæg:
998/134
#7 ja det kan den godt, strømforsyinng kan godt lave fejl
laver sommetider de mærkligst fejl ,kunne tænke det 12volt rail det er galt med


Chaser
 
Overclocker
Tilføjet:
20-06-2009 13:29:34
Svar/Indlæg:
6/0
Slog lige den fejl kode op @ work.. det er hvad jeg lige umidlbart kan komme i tanke om.. så en anden cpu.. :)

0x00000101

There are two "OS Stopped working" errors with a code of 0x00000101. A search says something about a "The CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT" bug check has a value of 0x00000101. This indicates that an expected clock interrupt on a secondary processor, in a multi-processor system, was not received within the allocated interval." and the cause says: "The specified processor is not processing interrupts. Typically, this occurs when the processor is nonresponsive or is deadlocked."


Cause: "The CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT"

The main cause of the above error message is the race condition in the system Inter Processor interrupt (IPI) mechanism in Windows Vista based computer system. A race condition in multi-processor environment mainly occurs when one process is unexpectedly and critically dependent on the sequence or timing of another process in a different processor.

Efter at have læst de andres indlæg.., så skal dit GFX bruge en 8 pin og en 6 pin.., så Dell har atter lavet en fuck up og sat en forkert PSU i.. det er ikke noget nyt.. desværre..



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Chaser d. 20-06-2009 13:31:53.


#12
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2009 13:35:17
Svar/Indlæg:
998/134
hvis du låne en strømforsyning, som har 60amp på 12volt på singlerail.
kan du bruge udlukkelse medtoden.
kunne se ud til at den 1000wats har 4-5x12volt rail ,så der et eller andet der bliver overbelastet, evt kunne det være dit vandkøling system der er skyld i det
kunne være mulighed


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
20-06-2009 14:18:44
Svar/Indlæg:
47/7
Sry... maskinen gik ned igen...

#11
Dem jeg kiggede på var brok over CPU men gik ikke dybere ind i besvarelserne da de øverste et par stykker konstant skrev at det var cpu problemer... Men tager lige PSU´en med dell en gang...

#12
Vi har snakket samen med dell om at vandkølingen lige skulle skiftes for en sikkerhedsskyld men de havde den ikke på lager, så der går nok nogle dage før jeg får den...

Ville snakke med dell om PSU og kølingen

Holder det opdaeret her inde løbende efter som delene kommer og bliver skiftet ud.
Jeg takker alle mange gange for deres kommentar og undersøgelser..

I´ll be back 😎


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DomDom d. 22-06-2009 14:28:54.


DomDom
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2021 19:09:17
Svar/Indlæg:
47/7

Bemærkede lige jeg havde denne emne oppe et tidspunkt. Der skete sindsyg meget den periode så jeg kom væk fra denne tråd. Alt alt for sent, dog her kommer forklaring på hvordan dell løste problemet.

 

VIGTIG INFO:

Jeg er den gang ansat hos InfoCare og er certificeret Dell teknikker.

 

Så Vi fik skiftet alt ud over vandkølingen. Jeg insisterede på at cpu ikke skulle være 86grader på en nystartet pc på skrivebord. De insisteret i at det var normalt (selv med vandkøling) 

En masse stumper blev skiftet hen af vejen og samme stump blev skiftet gentagende gange. 

Snakker med forbrugerstyrelsen (hvad den hed den gang) De fortæller mig at  jeg skal skrive en anbefalet brev til dem med mine rettigheder om: 

1: reparer maskinen

2: Fortsat samme problem efter 3 forsøg kan jeg kræve samme eller tilsvarende maskine for ny

3: efter 3 forsøg med samme problem kan jeg returnere maskinen og kræve mine penge retur.

 

Jeg skulle ifølge forbrugerstyrelsen tilføje i brevet at de har fået samme brev. 

 

3 dage senere: Jeg bliver kaldt ind til samtale hos direktøren hos infocare 

Jeg får og  vide at Dell har kontaktet dem og siger at jeg bedrager dem... 

 

Jeg forklare  direktøren samt de par andre der sidder der inde hvad der forgår, hvad jeg har snakket med dem om osv... De sender mig så ned igen. 

 

2 dage efter samtalen bliver jeg kaldt ind igen. ,Jeg får så og vide at de enten skal fyre mig ELLER at dell opsiger deres kontrakt med InfoCare som lyder på 50mio årligt. Vi ved vel hvad beslutningen blev. Intet at hænge InfoCare op på her. Det er trodsalt virksomhed der  skal køre og betale løn til medarbejder. 

 

Endnu 2  dage senere bliver jeg kaldt ind til samtale igen. Denne gang blev jeg fristillet. Dell ville ha at jeg bare skulle væk der fra. Jo tak, nu havde jeg længere tid til at søge job og slappe af :) 

 

Tilbage til brevet. Efter jeg sendte brevet Ringede jeg dem op og bedte dem om at åbne en retur sag. Jeg høre ikke fra dem i 2 ugers tid. Jeg ringer til dem igen og oplyser dem sagsnummer. Supporten fortæller mig at sagen er lukket. 

Jeg brokker mig over det og at hvordan de kan lukke en sag uden at informere mig om det. 

 

Jeg får dem til at oprette en sag mere... omkring de 2 uger og JEG ringer til dem og får og vide at sagen er lukket igen... Så samme historie gentager sig et par gange. 

 

Min "HELD" er at Dell kommer i programmet kontant. Dagen efter episoden skriver jeg til ekstrabladet og programmet Kontant om min fyrings historie som Dell har spillet rollen i. De havde interesse i den. Jeg ringer og snakker med Dell igen. Forklar dem om at  jeg har set dem i Kontant, ud fra det har jeg kontaktet ekstrabladet og og tv programmet med min historie. Så nu havde de 1 uge til at tilbage betale mine penge eller også ville jeg gå videre med denne sørgelige historie. 

3 dage efter den snak blev jeg ringet op at Dell. De spurgte hvilken konto pengene skulle overføres i. De fik min konto oplysninger. Han spurgte om jeg var sikker på at jeg ville returnere varen og have mine penge tilbage ville jeg komme på deres sorte liste. Fik og vide at den sorte liste gjorde at jeg ikke kunne købe Dell produkter igen. Haha, det havde jeg det fint med. Skulle bare have mine penge og aldrig købe deres produkter igen. 

 

Kort og godt:

Jeg returnerede varen og fik min penge tilbage.

Jeg mistede mit job 

Jeg kom på Dell`s sorte liste

Jeg føler at jeg har vundet min sag. Det k an være jeg mistede mit job men de fik intet uf af det. Det gjorde jeg samt fik lov til at slappe af et stykke tid.